Ta om alltihopa!

Synpunkter, projekt och allt annat som har med Ubuntu Sverige att göra.
No1Viking

Ta om alltihopa!

Inlägg av No1Viking »

Hej

Efter att man fått uppleva den här smutsiga valkampanjen, där det helt klart funnits brister i regelverket för hur man uppför sig, tycker jag att vi tar om allt från början. Börja om med nominering och kör den här processen igen, på ett juste sätt. Valet är inte rättvist, anser jag.

Micke
Välkommen till Ubuntu.se, Sveriges trevligaste linuxcommunity!
Användarvisningsbild
Ulsak
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Ta om alltihopa!

Inlägg av Ulsak »

No1Viking skrev:Hej

Efter att man fått uppleva den här smutsiga valkampanjen, där det helt klart funnits brister i regelverket för hur man uppför sig, tycker jag att vi tar om allt från början. Börja om med nominering och kör den här processen igen, på ett juste sätt. Valet är inte rättvist, anser jag.

Micke
Jag skulle vilja att du preciserade dig lite.
No1Viking

Inlägg av No1Viking »

Ulsak skrev:

Micke
Jag skulle vilja att du preciserade dig lite.
Det är bara att titta i det som är bortmodererat och modertorernas kommentarer samt i följande trådar:
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=22&t=49968
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=22&t=49939

Inte bara jag, ensam, som tycker som jag gör.

Micke
Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rune.K »

Micke
Det finns inga rättvisa val någonstans här världen, vad jag vet...

Det är tillräckligt pinsamt som det är nu, låt oss istället få ett slut på valet så fort som möjligt!
Valet har skötts bra av valberedningen!
Det är några kandidater som misskötts sej och jag förstår att moderatorkåren såg mellan fingrarna i början när det började skällas.
Att det sedan gick överstyr var det nog ingen som kunde förutse.

Det mesta verkar lugnt nu vad jag kan se.
Vulfgar har styrt upp det hela!

För nytillkomna medlemmar vill jag berätta att vulfgar är en stöttepelare för det här LoCot och hon har varit med länge länge...
Vi ska vara glada och tacksamma att hon tar sej tid...
När jag var moderator rådfrågade jag gärna vulfgar fastän hon inte var med i administrationen.

Att ta om valet från början verkar väldigt riskabelt, det ger ju bara kombatanterna möjlighet att ladda om sina kanoner. Och bråket blir kanske etter värre.
Användarvisningsbild
Hylas
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av Hylas »

Inte moderatorenas fel att det blev som det blev. Var och en får ta ansvar för det den gör. Jag tycker inte kampanjen ska göras om. Gjort är gjort.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

Jag kan förstå Mickes synpunkt, men nej, att ta om det från början blir alldeles för mastigt. Vi får försöka göra det bättre nästa gång istället, att vara mer vaksamma då från början.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
No1Viking

Inlägg av No1Viking »

Hylas skrev:Inte moderatorenas fel att det blev som det blev.
Bara ett litet förtydligande:
Jag vill inte, på något sätt, ge moderatorkåren skulden för det som inträffat.

Micke
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Hylas skrev:Inte moderatorenas fel att det blev som det blev. Var och en får ta ansvar för det den gör. Jag tycker inte kampanjen ska göras om. Gjort är gjort.
+1
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Rune.K skrev:För nytillkomna medlemmar vill jag berätta att vulfgar är en stöttepelare för det här LoCot och hon har varit med länge länge...
Vi ska vara glada och tacksamma att hon tar sej tid...
Ett '+1' känns för litet...

+1 ;D

Med det sagt: Trådens ämne är hennes ansvar och jag lägger mig inte i.
Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rune.K »

No1Viking skrev:

Micke
Instämmer!
Utifall någon misstolkar det jag skrev i tidigare inlägg i den här tråden.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

No1Viking skrev:

Micke
Tack Micke. Vi uppfattade det inte så heller. :)

i övrigt blir jag nästan lite generad när jag läser i den tråden. :oops:
Men tack i alla fall. :-*
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Broder Tuck »

Min personliga uppfattning i frågan när det gäller val av en ny TL eller TC är, att har man redan utmärkt sig så, inom forumet, så att någon annan företrädare för samma forum, finner en anledning till att stänga av den medlemmen, så har man redan där, åsidosatt det mesta av det som vi medlemmar förväntar oss av en av oss förtroendevald. Eller förväntar sig att själva vilja bli bemött av, i dennes funktion av vald, eller utsedd, representant för vårt forum.

En sådan person bör vare sig kunna bli föremål till nominering eller valprocedur för en förtroendepost i vårt forum.

Inte heller, bör en sådan person fortsatt kunna inneha eventuellt redan ålagd förtroendepost eller post som den har tilldelats pga sin övriga "kompetens" i sakfrågor. Har man problem gentemot Ubuntus grundidèologi, bör man använda sig av sin kompetens annorstädes, än i ett Ubuntuforum.

Om det nu är så, att detta var fallet vid uteslutningen, att man bröt mot regelverket, så är väl det mesta klart, enligt vad som skrivs i föregående stycken.

Oaktat den personens kompetens, verkar det som att i vårt Ubuntuforum, med regler för ledningen av det, hämtade från Ubuntu.coms sida, har personen inte "nått ända fram". Annars hade den knappast kunnat ha blivit föremål för bestraffning av något, grundat på Ubuntu.coms regelverk.

Någon "häst synes ha saknats hemma i stallet", som man så modernt uttrycker det.

Något annat i bedömningen av en sådan medlem, skulle strida mot det mesta, av det som Ubuntu.com dokumenterar och säger sig arbeta för och säger sig vilja se, i sina LoCos.

Sedan, infinner sig ju också frågan huruvida detta beslut i sig, om att utesluta vederbörande var korrekt och enligt det nationella regelsystemet o/e Ubuntu.com;s eget, mjukare regelverk.

Det jag helt klart känner, det är, att antingen så var den första personen (båda nominerade) helt ute och cyklade och förtjänar sitt straff. Då kan de knappast vara lämpliga till att arbeta vidare i Ubuntus anda för vårt forum.

Eller, så gjorde den som stängde av vederbörande, sig själv skyldig till någon form av maktfullkomlighet. I medlemmarnas namn.

I så fall, skall den senare avtackas för sin medverkan, fråntas sina maktinstrument och tillåtas bli en vanlig medlem igen. Förutsatt, att den personen ifråga, har tillräckligt mycket kurage till, att be den liggande som han/hon slog på, om en ursäkt för sitt agerande. Minst.

Jag har mycket svårt att se, att en sådan här sak, det kan forumet som helhet, inte gå vidare från, utan att någon s.k. "ubuntuist" (med eller utan signerande av CoC och då Ubuntuero) får ta ett ansvar för vad som inträffade. I båda riktningarna har medlemmar "trampats på" i denna debatt. Någon synes ha gjort mer fel och orätt, än kanske någon annan.

Orätt mot andra, det när något som står väldigt långt från Ubuntus vilja.

Straffet för sådan illgärning, är inte värre, än att man slutar tala som om man ställer upp för Ubuntu och lämnar över till dem, som talar för Ubuntu och gör gärningar i Ubuntus anda.

Värre än så, är det inte. Den som har gjort orätt, kan därmed, tämligen enkelt, fortsätta med att göra rätt. Men annorstädes.

Idèellt arbete eller inte, så får man bara inte behandla en annan medmänniska på detta sätt, eller hur som helst, utan att ta ansvar för sitt eget agerande.

Har de nominerade handlat ofördelaktigt, skall de dra tillbaks sin nominering.
Alternativt, nomineringen fråntas dem, för att de inte kan leva upp till Ubuntus riktlinjer.

Har istället, någon av administrationen agerat motsvarande illa och i medlemmars namn, bör denne först ta sig en fundering över, vilka som är (utgör) detta forum.

Den personen enbart och sig själv, eller forumet och alla dess medlemmar.

Har man trampat felaktigt på en medlem (eller flera), bör man ta konsekvenserna av det och inte bara skyla över och hasta vidare. Då bör man ställa sin egen plats till förfogande.

Det är medlemmarna på forumet som är (borde vara) huvudfokus. Inget annat.

Det är lika långt till regelverket för CoC från respektive håll. Medlemmarnas håll, såväl för dem som skall "administrera" medlemmarnas uppehållsplats.
Hamnar man i en sådan här situation som nu har uppstått, kring denna avstängning, så går det inte att bortse ifrån, att någon/några har agerat fel, eller förivrat sig.

Frågan är, om forummedlemmar skall behöve åse sådant. Oavsett varifrån det obehagliga kommer.

Var åtgärden med avstängning rätt, då har de avstängda försummat och negligerat det, som Ubuntu vill stå för.

Är åtgärden inte grundad på sådana premisser, då kvarstår frågan om hur åtgärden kunde genomföras gentemot de utsatta, utan att det skulle kunna få konsekvenser för den som utsatte dem för det.

Men, att bara lämna allt detta därhän, utan att man sopar rent i hörnen, tar tag i det och vädrar ut missförhållanden, DET kan vara farligt för en morgondag. Det är sådant, som kan kan komma att skada oss och forumet än mer. I en framtida morgondag.

Även om det ibland kan vara småmysigt och trevligt, med "lite skit i hörnen".
Om alternativet annars skulle vara "ett rent, Helvete".
Så som jag själv har det. ;D 8)

Tukken

Någon sitter kanske och undrar om jag själv har signerat CoC? Svaret är Ja. Jag själv är också en s.k. Ubuntero. Även jag gör fel och skäms för det. Men jag arbetar på, att bli en bättre människa och Ubuntero.
Bara jag slipper slikt elände, som nu har förevarit detta mitt inlägg.

Jag säger som Micke i första inlägget: Gör om!
Senast redigerad av 1 Broder Tuck, redigerad totalt 17 gånger.
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
Pink Panther
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av Pink Panther »

Ett kort svar. Jag tycker att vi går vidare. Att gräva ner oss i vad som rätt eller fel. Det har vi testat tidigare med dåligt resultat. Det skall vara roligt och positivt att vistas här. De gjorde fel, men alla kan göra misstag. “Hellre fria än fälla”. Att döma så hårt innebär stora konsekvenser för forumet.

//PP
Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
Användarvisningsbild
Broder Tuck

Inlägg av Broder Tuck »

Pink Panther skrev:Ett kort svar. Jag tycker att vi går vidare. Att gräva ner oss i vad som rätt eller fel. Det har vi testat tidigare med dåligt resultat. Det skall vara roligt och positivt att vistas här. De gjorde fel, men alla kan göra misstag. “Hellre fria än fälla”. Att döma så hårt innebär stora konsekvenser för forumet.

//PP
Att inte tvätta byken innan man går vidare, kan skapa en än mer obehaglig odör för omgivningen. DU som skriver att du tycker att vi verkar vara en sekt, där inne på idg.se:s blogg, står du fast för ditt inlägg ovan?

Tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
Pink Panther

Inlägg av Pink Panther »

Broder Tuck skrev:
Pink Panther skrev:Ett kort svar. Jag tycker att vi går vidare. Att gräva ner oss i vad som rätt eller fel. Det har vi testat tidigare med dåligt resultat. Det skall vara roligt och positivt att vistas här. De gjorde fel, men alla kan göra misstag. “Hellre fria än fälla”. Att döma så hårt innebär stora konsekvenser för forumet.

//PP
Att inte tvätta byken innan man går vidare, kan skapa en än mer obehaglig odör för omgivningen. DU som skriver att du tycker att vi verkar vara en sekt, där inne på idg.se:s blogg, står du fast för ditt inlägg ovan?

Tukken
Nu handlar det inte om vad jag skrivet för två - tre årsedan eller mig som person. Ja! Jag upplever forumet som mer positivt och det finns förutsättningar för något mycket bra. Om vi inte hela tiden gräver i det förgångna om vad den skrev eller inte utförde. Se framåt och ha roligt för Ubuntu är roligt och lovande.

//PP
Linux Mint 18 Sarah
Användarvisningsbild
Broder Tuck

Inlägg av Broder Tuck »

;D

Det jag läser, när jag ser ditt inlägg, det är att du säger: skit i att medlemmar, nominerade, intresserade av ubuntu, moderatorer för vårt forum etc. och m.m.,
skit i om en eller annan av dem har behandlats illa eller felaktigt, eller, på grund av ett beslut om avstängning som kanske kan ifrågasättas.

Låt liket/liken ligga där.

Låt oss istället, utan eftertanke om deras lidande, sikta mot en ny morgondag. Strålande i morgonsolen. För dem av oss, som inte var berörda. Skit i offren.

Har du tänkt den tanken fullt ut?

Idag var det det någon annan som var offret.

Imorgon kan det vara du.

Är det den ljusa, vackra och "övermålade" framtid (morgondag) som du vill stå inför?

I så fall, den är din.

Men jag vill helst inte uppleva en sådan morgondag. Inte ens om det skulle vara tillsammans med dig. Jag ser fortfarande att något här, har blivit väldigt mycket fel. Antingen var det fel i nomineringarna, eller så blev det ett fel i åtgärderna mot de nominerade.

Tids nog kommer vi kanske att få ett facit i handen. Till dess, eller, om inte, så vill jag själv vandra i ubuntus anda och jag kan inte inse att det betyder att man skall blunda för missförhållanden eller "övergrepp" mot någon eller några medlemmar här i forumet.

Jag väljer att inte lyfta huvudet och gå mot morgondagen, intill dess, att alla medlemmar här i forumet, har fått en bra och acceptabel förklaring och också kan se, att upprättelse mot enskilda medlemmar har genomförts fullt ut.

Intill dess, förtjänar vi inget annat, än att ragla fram i "dimman" av tvivel om, att kanske ännu en oförrätt har blivit begången.

Jag önskar dig all lycka och välgång på din vandringsstig. Även om jag inser, att du är en av dem, som inte skulle stanna upp och ta hand om en medmänniska som ligger ner, på stigen du vandrar.

Jag förstår, att du är en av alla dem, som klagar över "hindret", men kliver över och fortsätter din vandring.

Inget fel i det. Det är ditt val. Det fina dock och tursamt nog, det är, att vi är alla olika . . . .

Andra åter, de stannar upp, bryr sig och försöker göra något för den som ligger ner. Det är sådana som väljer bort "sin egen fortsatta väg", för att, istället avbryta och försöka ta hand om och fixa till ett missförhållande.

Tukken
Användarvisningsbild
Pink Panther

Inlägg av Pink Panther »

Vilken dramatik och ut-målande av mina egenskaper. Det här får också mig att spärra upp ögonen. Är det din bild av mig. Så får du leva med den. Verkligheten är i de flesta fall annorlunda. Men jag skall inte ta bort din bild av mig som en "Bad boy image" för alla.

//PP
Linux Mint 18 Sarah
Användarvisningsbild
Broder Tuck

Inlägg av Broder Tuck »

8)
Pavel

Inlägg av Pavel »

Jag håller med Tukken. Det är orimligt att de som fått varningar/blivit avstängda under valprocessen kan fortsätta att kampanja och bli valda som om inget hänt. De har genom handling visat att de är olämpliga att leda Locot. Om de inte förstår vad de gjort och drar tillbaka sina kandidaturer själva, bör valförrättaren träda in,

Genom att de valt att bära sig åt som de gjort, har de inte bara skämt ut sig själva utan hela Locot. De har underminerat TL/TC rollerna, vilket kommer att göra det svårare för vem som än blir vald att få den respekt som behövs.

Det är lika orimligt att ta om hela den tokdemokratiska processen. Det går inte att ha valperioder som är lika långa som mandatperioden.

Det föreligger sålunda två orimliga handlingsalternativ. Dilemmat visar hur mycket de syndande kandidaterna skadat Locot. Jag har inget förslag för hur vi ska komma runt det. Om det upplevs att det finns för få kandidater kvar, skulle man möjligen kunna förlänga nomineringsperioden/debatten med 24 timmar för att se om de finns fler medlemmar som känner sig manade att ställa upp. Därefter är det bara att köra valeländet så det kan bli lugnt!

Inför framtiden anser jag att valprocesser måste snabbas upp. För ett halvårs mandatperiod är det inte rimligt att flera månader spenderas i diskussioner som denna. Kandidaterna är i allmänhet välkända. Nominering, utfrågning, debatt och val bör klaras av på en vecka. Jämför med föreningar. Där har en valberedning förberett det mesta. En ny styrelse klubbas på årsmötet på mindre än en timme. De sitter sedan i ett år.
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin

Inlägg av johanre »

Jag tycker precis som Broder Tuck & Pavel att det kan skada att tillsätta en kandidat som har visat att man är villig att frångå ett respektfullt uppträdande - återigen: CoC... :) Dessutom kan jag hålla med om att både nomineringsperioden och omröstningsperioden är för långa i förhållande till mandatperioden.

Samtidigt är jag inte beredd att dra det hela i ytterligare långbänk. Jag är mer inne på att vi får omröstningen avklarad - nu.
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Sverige"