Problem med ubuntu inloggning
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Problem med ubuntu inloggning
Tidigare idag uppstod ett problem vid uppstarted av ubuntu för mig. Allt går fin fint fram tills inloggningsskärmen, när jag klickar på min user för att logga in laddar det en liten stund, sedan blir skärmen svart i någon sekund för att sedan återgå till inloggningsskärmen i dess ursprungliga form, klickar jag igen händer samma sak igen.
Jag har rebootat X antal ggr men det har inte lett till någonting vettigt förutom att EN av gångerna (som jag sett) kom en liten text fram på skärmen innan ubuntus loading screen där det stod att något saknades, men den texten har inte synts till efter den enda gången.
Jag har tryckt ctrl alt f1 på loginskärmen och fått upp en terminal och där skrivit
cat ~/.xsession-errors
vilket gav följande:
/etc/gdm/Xsession: Beginning session setup...
Setting IM through im-switch for locale=sv_SE.
Start IM through /etc/X11/xinit/xinput.d/all_ALL linked to /etc/X11/xinit/xinput.d/default.
.: 34: Can't open /home/user/.profile
Vad ska jag göra här näst? Jag har ubuntu 10.0.4
Jag har rebootat X antal ggr men det har inte lett till någonting vettigt förutom att EN av gångerna (som jag sett) kom en liten text fram på skärmen innan ubuntus loading screen där det stod att något saknades, men den texten har inte synts till efter den enda gången.
Jag har tryckt ctrl alt f1 på loginskärmen och fått upp en terminal och där skrivit
cat ~/.xsession-errors
vilket gav följande:
Setting IM through im-switch for locale=sv_SE.
Start IM through /etc/X11/xinit/xinput.d/all_ALL linked to /etc/X11/xinit/xinput.d/default.
.: 34: Can't open /home/user/.profile
Vad ska jag göra här näst? Jag har ubuntu 10.0.4
- mcNisse
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Re: Problem med ubuntu inloggning
Kontrollera att din änvandäres .profile existerar och är läsbar.
Står det verkligen user och inte din användares namn?
det står min användares namn vilket var varför jag skrev user fetstiltmcNisse skrev:Kontrollera att din änvandäres .profile existerar och är läsbar.
hur kontrollerar jag att .profile existerar och är läsbar?
- mcNisse
ok, ville bara kolla.
så här kontrollerardu att filen .profile finns i din hemkatalog och vilka rättigheter det sitter på den.
så här kontrollerardu att filen .profile finns i din hemkatalog och vilka rättigheter det sitter på den.
Kod: Markera allt
ls -l ~/.profile
- brattham
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Om du vid uppstart väljer "recovery mode" (single mode) så borde du komma in som rot direkt i systemet, utan att behöva uppge något lösenord. Därifrån kan du ju tillfälligt skapa en ny användare. Efter det borde du ju kunna logga in som vanligt på den nya användaren och fixa ditt konto därifrån.
Då borde du t ex kunna jämföra dina konfigurationsfiler med dem på den nya användarens konto, te x .profile etc.
Får du inte normalt upp GRUB:s bootmeny under start har jag för mig att det numera var SHIFT-tangenten som man trycker ner under uppstart för att få upp menyn.
/Mvh Per
Då borde du t ex kunna jämföra dina konfigurationsfiler med dem på den nya användarens konto, te x .profile etc.
Får du inte normalt upp GRUB:s bootmeny under start har jag för mig att det numera var SHIFT-tangenten som man trycker ner under uppstart för att få upp menyn.
/Mvh Per
@mcNisse: testar det efter att jag testat bratthams variant, mesta dels pga att jag av någon anledning har jävliga problem med att skriva tilde tecken i terminalen man navigerar i från felsäkert läge. Någon annan som upplever detta? Jag trycker som en galning på kombinationen för tilde tecken men får enbart upp " istället, först om x antal minuters klickande kommer det där nedrans tilde fram...
edit: och sry om jag lät dryg när jag svara på frågan om user
@brattham: Lät enklast att gå den vägen, men hur får jag ned den/de filer som saknas till min vanliga användare sen då?
edit: och sry om jag lät dryg när jag svara på frågan om user

@brattham: Lät enklast att gå den vägen, men hur får jag ned den/de filer som saknas till min vanliga användare sen då?
- mcNisse
Nej, inget problem med ~. Jag skriver alltid med altgr-~-space när jag kör med svensk tangentbordslayout......
- brattham
Det var ett tag sedan som jag testade detta, så jag prövade nu att boota upp i recoverymode. Jag kom till en återställningsmeny där jag kunde välja t ex enklare grafik och något där jag kunde välja att få en rot-promt direkt. Men om jag fattade det hela rätt så kunde du ju logga in på ditt system?
Att skapa en ny användare via promten har jag för mig är betydligt jobbigare än via det grafiska gränssnittet, så i så fall var det ju inte speciellt lätt. Hmm..
Om ditt användarnamn och lösenord är okey så är det ju enbart ett par eller eventuellt en fil som krävs för att kunna starta upp ditt grafiska gränssnitt. Om du då tillfälligt byter namn på din hemmakatalog (det går ju om du är rot) och tillfälligt skapar en ny sådan så borde nya fräscha konfigurationsfiler skapa sig själv. Jag har prövat det någon gång och det funkade då. Om jag inte minns fel så var det filen ".dmrc" (denna går ju som rot att kopiera till din nya katalog, såvida inte det är denna som krånglar (!) ) som var "livsviktig", fast det kan varit någon mer. Jag minns inte exakt. Pröva. [Nya fräsha filer finns ju också alltid på en live-skiva.]
/Mvh Per
Att skapa en ny användare via promten har jag för mig är betydligt jobbigare än via det grafiska gränssnittet, så i så fall var det ju inte speciellt lätt. Hmm..
Om ditt användarnamn och lösenord är okey så är det ju enbart ett par eller eventuellt en fil som krävs för att kunna starta upp ditt grafiska gränssnitt. Om du då tillfälligt byter namn på din hemmakatalog (det går ju om du är rot) och tillfälligt skapar en ny sådan så borde nya fräscha konfigurationsfiler skapa sig själv. Jag har prövat det någon gång och det funkade då. Om jag inte minns fel så var det filen ".dmrc" (denna går ju som rot att kopiera till din nya katalog, såvida inte det är denna som krånglar (!) ) som var "livsviktig", fast det kan varit någon mer. Jag minns inte exakt. Pröva. [Nya fräsha filer finns ju också alltid på en live-skiva.]
/Mvh Per
- johanre
- Serveradmin
Nja, inte så svårt. Först, för att skapa användaren:brattham skrev:Att skapa en ny användare via promten har jag för mig är betydligt jobbigare än via det grafiska gränssnittet, så i så fall var det ju inte speciellt lätt. Hmm..
sudo useradd -d /home/testuser -m testuser
sudo passwd testuser

sry för sent svar men var borta igår
Den där GRUB menyn förstår jag inte hur jag ska komma åt, men jag gjorde en ny användare från terminalen man får upp om man trycker CTRL ALT F1 på inloggningsskärmen dock kvarstår exakt samma problem även med den nya användaren.
ger bara
Så jag vet fortfarande inte vad problemet är, hur jag ska hitta det eller ens exakt hur jag ska bära mig åt för att fixa det när jag väl lokaliserat det.
ot: problemet med tilde löste sig så fort jag prova ett annat tangentbord så var nog bara mitt tangentbord
edit: kanske bör tillägga att jag är hyffsat nybörjare på ubuntu
Den där GRUB menyn förstår jag inte hur jag ska komma åt, men jag gjorde en ny användare från terminalen man får upp om man trycker CTRL ALT F1 på inloggningsskärmen dock kvarstår exakt samma problem även med den nya användaren.
1s -s ~/.profile
1s: command not found
ot: problemet med tilde löste sig så fort jag prova ett annat tangentbord så var nog bara mitt tangentbord
edit: kanske bör tillägga att jag är hyffsat nybörjare på ubuntu
Bump
Efter att ha fått en del hjälp i irc'n #ubuntu-beginners verkar det som att min .profile fil existerar och att den innehåller fullt korrekt data. Någon som förmår att lösa problemet eller åtminstone identifiera det utifrån den informationen?
Efter att ha fått en del hjälp i irc'n #ubuntu-beginners verkar det som att min .profile fil existerar och att den innehåller fullt korrekt data. Någon som förmår att lösa problemet eller åtminstone identifiera det utifrån den informationen?
- mcNisse
Hm mysko. Klagas det fortfarande på fel i .profile?
Testa en annan typ av x-session. Du kan tex installera icewm och se om X sesionen kommer igång med den.
ctrl-alt-f1
ctrl-alt-f7
Nu kommer det svåra... jag har ingen aning om var menyerna sitter så det här är lite svårt att förklara...
Det brukar finnas två menyer. Den ena är för att ge kommandon till gdm och den andra är för att välja vilken sessionstyp du vill starta.
1. Starta om x (alt-e)?
2. Gå in i menyn och välj icewm
3. Sedan loggar du in.
funkar det här är ligger felet troligtvis i konfigurationsfilerna för gnome. men än så här kan jag inte hjälpa till med. jag kör kde och har inte felsökt gnome
Testa en annan typ av x-session. Du kan tex installera icewm och se om X sesionen kommer igång med den.
ctrl-alt-f1
sudo apt-get install icewm
exit
Nu kommer det svåra... jag har ingen aning om var menyerna sitter så det här är lite svårt att förklara...
Det brukar finnas två menyer. Den ena är för att ge kommandon till gdm och den andra är för att välja vilken sessionstyp du vill starta.
1. Starta om x (alt-e)?
2. Gå in i menyn och välj icewm
3. Sedan loggar du in.
funkar det här är ligger felet troligtvis i konfigurationsfilerna för gnome. men än så här kan jag inte hjälpa till med. jag kör kde och har inte felsökt gnome
- Konservburk
Du har skrivit fel. Det ska vara LS -L, ell-ess streck-ell med små bokstäver istället för 1S -S, ett-ess streck-ess.elobee skrev:ger baraKod: Markera allt
1s -s ~/.profile
Nu förstår jag inte.
Jag installerade icewm. Vad ska jag göra nu och exakt vart ska jag göra det?
@Konservburk: Då får jag:
4 /home/elobee/.profile
Jag installerade icewm. Vad ska jag göra nu och exakt vart ska jag göra det?
@Konservburk: Då får jag:
4 /home/elobee/.profile
Senast redigerad av 1 elobee, redigerad totalt 17 gånger.
- mcNisse
Det var det som var det svåra att beskriva. Du ska starta om x, bara för att gdm ska kunna läsa om konfigurationen. Sedan ska du välja icewm vid den grafiska inloggningen. Jag vet att det ska finnas där...
Starta om X?
vad är X och hur startar jag om det?
vad är X och hur startar jag om det?
- SlamsornasKung
Hej!elobee skrev: Den där GRUB menyn förstår jag inte hur jag ska komma åt, men jag gjorde en ny användare från terminalen man får upp om man trycker CTRL ALT F1 på inloggningsskärmen dock kvarstår exakt samma problem även med den nya användaren.
ger baraKod: Markera allt
1s -s ~/.profile
Så jag vet fortfarande inte vad problemet är, hur jag ska hitta det eller ens exakt hur jag ska bära mig åt för att fixa det när jag väl lokaliserat det.Kod: Markera allt
Det du har skrivit ovan är en etta (1) följt av ett ”s” istället för ls, det är därför du får ett felmeddelande.
Prova istället med:
ls -l ~/.profile
SK
HP NC2400 - Ubuntu 10.04 • Fujitsu Siemens AmiloM7400 - Arch Linux • HP/Compaq Mini 110C - Ubuntu 10.04
CryingFreeman skrev:[…] Ubuntu är och förblir en meritokrati, inget demokratiskt experiment där alla får säga vad som helst till vem som helst, hur som helst.
- mcNisse
yes. gdm inloggingen är körs av en x-server. 

slamsornaskung: Konservburken påpekade precis det och jag skrev resultatet från det rätta kommandot ovan 
edit:
mcNisse: Men hur startar man om det där X då? :/
edit: jag förstår inte vad jag ska göra i CTRL ALT F7, kan inte göra någonting där verkar det som bara text och Alt+E gör inte så att någonting händer förutom att ^[e skrivs ut men klickar jag på enter händer inget.

edit:
4 /home/elobee/.profile
edit: jag förstår inte vad jag ska göra i CTRL ALT F7, kan inte göra någonting där verkar det som bara text och Alt+E gör inte så att någonting händer förutom att ^[e skrivs ut men klickar jag på enter händer inget.
Senast redigerad av 1 elobee, redigerad totalt 17 gånger.
- mcNisse
Det finns en nog två menyer... som jag skrev tror jag kommandot är alt-e.