Partitionering

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
oxxy81
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Partitionering

Inlägg av oxxy81 »

En enkel fråga som jag hoppas har ett enkelt ja eller nej svar till.

Jag har en dator där windows xp har kraschat. Tänkte installera ubunta via cd skiva som jag laddat ner mer exakt ubuntu-10.04-alternate-i386.iso . Men installationsprogrammet vill partitionera hårddisken. Kommer jag att förlora data som finns på disken? O0

Tacksam för svar.

Mvh, Oxxy
Användarvisningsbild
pun
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Partitionering

Inlägg av pun »

Hej

Det är en mindre bra ide att som nybörjare välja alternate-ison eftersom den innehåller en mer avancerad/komplicerad partioneringsmodul, kan vara svårt att förstå sig på.

Men varför väljer du alternate och inte den vanliga ?

Den vanliga kollar om Windows finns installerat och partionerar efter det.
oxxy81

Inlägg av oxxy81 »

Tänkte på det eftersom det stod installations cd ovanpå dessa. Ska jag bara ladda ubuntu 32 bitars? då det är äldre laptop eller vad rekommenderas.
Och kommer man att förlora data?
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

Nej den vanliga ison har en grafisk presentation av datorn hur den är partionerad samt att det kollas om Windows finns installerat.

Den här ison ska du då prova med. (32 bitar)

http://se.releases.ubuntu.com/10.04/ubu ... p-i386.iso

Sen tar du det bara lugnt efter att ha startat installern och läser igenom vad som står så kommer det att gå bra.

Problemet sedan är lite hur XP kraschat för dig, ofta så går det inte att läsa en skadad Windows-partion utan den måste lagas först. (men det märker du när du väl installerat Ubuntu om Windowspartionen monteras eller ej)
oxxy81

Inlägg av oxxy81 »

Tack för hjälpen. Nedladdning på gång... nu får man hoppas att man kommer åt alla bilder som finns på lagrade på datorn med denna sätt.
Kanske blir ubuntu standard på alla mina datorer :)
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

oxxy81 skrev:Tack för hjälpen. Nedladdning på gång... nu får man hoppas att man kommer åt alla bilder som finns på lagrade på datorn med denna sätt.
Kanske blir ubuntu standard på alla mina datorer :)
Jo.... viktigt nu är att skivan du laddat ner även är en Live skiva dvs allting går att köra från skivan utan installation.

Ev kommer du åt din Windows-partition från Live läget.

Liveskive-läget är också ett bra test på om en dator funkar med Ubuntu.

Det kan sedan vara så att Windowspartitionen måste lagas med Windows för att kunna öppnas i Ubuntu.....men det ser du.
oxxy81

Inlägg av oxxy81 »

Stort tack för hjälpen. Det gick att starta ubuntu live och därmed komma åt alla bilder man ville rädda. Gick utmärkt att koppla in extern hårddisk och säkerhetskopiera allt man ville. Men tänkte installera ubuntu vid sidan om windows xp tills vidare gick inte så bra... men det gick inget vidare med partitionen så jag får ta det nån annan dag. Men tack tack tack och åter tack :)
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

Ubuntu magic..... ;D

Återkom med ev frågor när du känner för att köra Ubuntu på riktigt .... ;)
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"