SV: Ubuntu om 3D dvs "bling".

Synpunkter, projekt och allt annat som har med Ubuntu Sverige att göra.
Okänd

Ubuntu om 3D dvs "bling".

Inlägg av Okänd »

Ubuntus hövdingar har bestämt sig angående 3D och drivare för dito.

https://lists.ubuntu.com/archives/ubunt ... 00098.html

Summary:

Ubuntu 7.04 will preserve the status quo with respect to proprietary video
  drivers.  As in previous releases, these drivers will be provided for the
  convenience of users who choose to use them, but they will not be
  activated by default.

* However, new infrastructure will be implemented which allows the user to
   trivially enable both enhanced desktop effects and the necessary driver
   support.

Mark Shuttleworths blog om det här heta ämnet:

http://www.markshuttleworth.com/archives/95

"However, when we reviewed the status of the free software applications that depend on that hardware functionality we found that they were not ready for inclusion by default in Feisty. Neither Compiz nor Beryl have the requisite stability and compatibility to be a default option in Feisty."

Lite märklig skrivning, kör just nu RC1  av Beryl som är "rock solid"...

Summa summarum så vill man inte stöta sig med Open Source begreppet men inför samtidigt
ett enkelt sätt att installera 3D.

Så då kan man inte heller bli anklagad för något... ;)
Senast redigerad av 1 Okänd, redigerad totalt 14 gånger.
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Mekaniserad Apelsin »

plun skrev: [...]
* However, new infrastructure will be implemented which allows the user to
  trivially enable both enhanced desktop effects and the necessary driver
  support.
[...]
Lite märklig skrivning, kör just nu RC1  av Beryl som är "rock solid"...
[...]
Punkt ett är utmärkt, nu kanske färre lurar på andra användare automatix och det blir mindre fel att rätta till... Och punkt två: är det inte lite väl många som har problem med beryl för att säga att beryl i sig är rock-solid?
More Mekaniserad at http://blippe.se.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

MekaniseradApelsin skrev:
Punkt ett är utmärkt, nu kanske färre lurar på andra användare automatix och det blir mindre fel att rätta till... Och punkt två: är det inte lite väl många som har problem med beryl för att säga att beryl i sig är rock-solid?
Jag är lite nyfiken, jag har hört det förut att det blir fel som måste rättas till om man använder Automatix. Min erfarenhet är ganska kort och begränsad när det gäller detta så jag undrar vilka fel det blir? Går dom att fixa eller måste ominstallation till? Kan vara bra att veta.  :)

Jag funderar ändå på om inte många av beryl-problemen har med grafikdrivarna att göra. Om man får in rätt drivare direkt så tror jag att man får färre beryl-problem. 
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Okänd

Inlägg av Okänd »

1.  Automatix är ingen bra lösning för grafikdrivare... helt förkastlig egentligen eftersom
man har noll koll på vad som händer.  Få se hur Ubuntus utvecklare löser det.

2.  Problemen med Beryl beror inte på Beryl i sig utan på drivarknas...

3.  Gjorde precis om en nVidia installation mha den enkla metoden, Option 1 i gwos howton
och det är ju helt klockrent... ??? 

För nVidia kort är det ett mysterium att det krånglar egentligen... ???

I Feistys forum blev den här frågan en krutdurk...

http://www.ubuntuforums.org/showthread.php?t=360692

;)
Okänd

Inlägg av Okänd »

vulfgar skrev:
MekaniseradApelsin skrev:
Jag är lite nyfiken, jag har hört det förut att det blir fel som måste rättas till om man använder
Automatix. Min erfarenhet är ganska kort och begränsad när det gäller detta så jag undrar vilka fel det blir? Går dom att fixa eller måste ominstallation till? Kan vara bra att veta.  :)

Jag funderar ändå på om inte många av beryl-problemen har med grafikdrivarna att göra. Om man får in rätt drivare direkt så tror jag att man får färre beryl-problem. 
Jag fick problem med att automatix satt in repositories som inte hade synkade paket / dev-paket så när jag försökta installera dev-paket för ett paket jag hade så var det konflikter.

Tipset jag fick var att nedgradera paketet, men för mig så var det en konflikt mellan GTK och GTK-dev vilket krävde att jag skulle vara tvungen att avinstallera ALLA paket som berodde på GTK (nästan allt) för att kunna installera dev-paketen.

Jag löste det genom att uppgradera till Edgy.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

Tack gasol, då vet jag!  :)
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Okänd

Inlägg av Okänd »

Njau.. det hör nog till ovanligheterna att nåt strular med Automatix avseende program.
Hursomhelst så snart behövs det inte... :D

Däremot drivare är en annan femma, i Feisty har man just nu kört fast en massa användare som har installerat nvidia-glx paketet dvs enkla vägen. (nu har man lagt en spärr mot 9746 drivaren samt
att paketet inte går att installera tills man gett ut en ny ver)

De som kör "Option 2" spåret med nVidias senaste drivare kan lugnt tuffa vidare genom
att bara installera om. (om de skrivit ut papperen eller kommer ihåg  ;))

Just grafikdrivare blir då akut när en användare inte har nån skärmbild...

Om nåt knasar via Ubuntus uppdateringar så tar det minuter tills man rett ut vad som gått snett.
För Automatix tar det förmodligen timmar...

Sedan det här med att man ALDRIG kör Automatix med en icke uppdaterad burk....
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Mekaniserad Apelsin »

vulfgar skrev: Jag är lite nyfiken, jag har hört det förut att det blir fel som måste rättas till om man använder Automatix. Min erfarenhet är ganska kort och begränsad när det gäller detta så jag undrar vilka fel det blir? Går dom att fixa eller måste ominstallation till? Kan vara bra att veta.  :)
När automatix släpptes första gången var det så full av fel att ubuntus hjälpkanaler fylldes av användare med mer eller mindre förstörda system, numera så märks problemen mer vid en uppgradering eller när filer som användaren ska ha rättighet att ändra på är ägda av root.

Automatix är inte längre lika farligt som det var, men det är fortfarande ett råttbo, även om de som gör det påstår att det numera är säkert, vilket de gjort hela tiden, tack för det "arnieboy".

Det finns ett mindre problematiskt alternativ "easyubuntu", och iom fiesty så slipper vi förhoppningsvis skiten.
More Mekaniserad at http://blippe.se.
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Sverige"