Jag har just installerat ubuntu 10.04 på min dator.
innan har jag kört såväl 8.10 och 9.10.
Jag undrar om det ändrats något vad det gäller sudo lösenord i 10.04!
För jag kan logga in med det lösenordet jag angav för min användare!
Men detta lösenordet fungerar inte när jag skall köra sudo framför ett kommando i terminalen!
Är inte sudo passwd detsamma som login passwd för samma användare!??
Sudo passwd inte samma som login passwd? [LÖST]
Sudo passwd inte samma som login passwd? [LÖST]
Senast redigerad av 1 fashoin, redigerad totalt 10 gånger.
- Luxwarp
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
- Kontakt:
Re: Sudo passwd inte samma som login passwd?
normalt vid en installation blir sudo lösenordet samma som användaren man skapar. Om det nu har ändrats för dig kan du i terminalen skriva
sudo passwd root och mata in nytt lösenord för root(sudo).. detta kräver ju självklart att du kan root lösenordet.
sudo passwd root och mata in nytt lösenord för root(sudo).. detta kräver ju självklart att du kan root lösenordet.
--------------------------------------
Luxwarp (fd. Zifilion / MMCarlsson)
IT Consultant and Web developer.
Check out my blog about Ubuntu, development, tips, tech and all my projects over at https://codeiolo.org
Luxwarp (fd. Zifilion / MMCarlsson)
IT Consultant and Web developer.
Check out my blog about Ubuntu, development, tips, tech and all my projects over at https://codeiolo.org
- mcNisse
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Du kan ju ha hamnat utanför admin-gruppen.
starta en terminal och skriv id.
om du inte är med i admin gruppen får du starta om i recovery mode och lägga in dig i den gruppen...
om du inte är med i admin gruppen får du starta om i recovery mode och lägga in dig i den gruppen...
Tackar! löst!mcNisse skrev:Du kan ju ha hamnat utanför admin-gruppen.

Starta om? Recovery? Låter som WindowsmcNisse skrev: om du inte är med i admin gruppen får du starta om i recovery mode och lägga in dig i den gruppen...

- mcNisse
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Re: Sudo passwd inte samma som login passwd? [LÖST]
Hm... tänk efter lite.gusse02 skrev:Starta om? Recovery? Låter som Windows . Det är inte så ofta man behöver starta om Linux. I detta fall behöver man inte starta om. Lägg till i gruppen. Sen behöver man logga ut och in igen för att det ska bita.
Du behöver vara root för att ändra i /etc/group och du är inte med i den grupp som behövers för att köra sudo. Så hur ändra i /etc/group? Kan en rootprompt i recovery mode duga och köra komandot nedan?
Kod: Markera allt
usermod -a -G admin LoginNamn
Re: Sudo passwd inte samma som login passwd? [LÖST]
Helt rätt. Mea culpa. Jag ber allra ödmjukast om ursäkt. Naturligtvis måste man ju bli root på nåt sätt för att i detta fall ändra grupptillhörigheten. Jag var lite för snabb på hanen. Har läst så många inlägg om omstart på Linux efter varje liten ändring så jag glömde bort att tänka.