Skärmsläckaren går på trots att jag spelar film i VLC [LÖST]
- bloste
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
- Kontakt:
Skärmsläckaren går på trots att jag spelar film i VLC [LÖST]
Hej på er experter!
Den senaste tiden störs jag ENORMT av att skärmsläckaren går på trots att jag ser film i VLC, och jag hittar ingenstans att ställa om det...
(Eller skärmsläckare, men skärmen släcks ner...)
Någon som vet?
Den senaste tiden störs jag ENORMT av att skärmsläckaren går på trots att jag ser film i VLC, och jag hittar ingenstans att ställa om det...
(Eller skärmsläckare, men skärmen släcks ner...)
Någon som vet?
Senast redigerad av 1 bloste, redigerad totalt 17 gånger.
//Stefan
Jag är rätt så ny på Ubuntu/Linux men har hållit på en hel del med PC i Windows- och DOS-miljö.
Jag är rätt så ny på Ubuntu/Linux men har hållit på en hel del med PC i Windows- och DOS-miljö.
-
- AVREGISTRERAD
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Re: Skärmsläckaren går på trots att jag spelar film i VLC
System/Inställningar/skärmsläckare
Där har du den i ubuntu .
I vlc
Verktyg/Inställningar/Bocka för alla /Video/Inaktivera skärmsläckare
Klicka på spara
Där har du den i ubuntu .
I vlc
Verktyg/Inställningar/Bocka för alla /Video/Inaktivera skärmsläckare
Klicka på spara
- Ganymedes
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Annars finns det ett program, en ikon, man kan lägga till i panelen som heter "Panelprogram för hindring av strömsparning". Klickar man på den ikonen så stoppas skärmsläckaren och andra strömsparfunktioner medan man tittar på film. Mycket praktisk.
- farmfield
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Inställningen i VLC för att stoppa skärmsläckaren har funkat lite si & så för mig. Ibland fungerar det men så gör man nån systemuppdatering eller uppdatering av VLC så funkar det inte... Panelgrejen för strömspar är dessvärre den bästa lösningen... 

>>> Dags att få ordning på bygget!? <<<
För att komma med ytterligare en lösning om ingen av de tidigare nämnda fungerar...
För något halvår sedan hade jag problem med att SMplayer inte stoppade skärmsläckaren heller. Hittade då detta skript: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=284804
Det använder en lista av program, när något av dessa körs stoppas skärmsläckaren. När alla program i listan avslutats aktiveras skärmsläckaren igen. Verkade idiotsäkert när jag använde det. Om du inte orkar skapa ett konto på Ubuntuforums har jag laddat upp filen här:
För något halvår sedan hade jag problem med att SMplayer inte stoppade skärmsläckaren heller. Hittade då detta skript: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=284804
Det använder en lista av program, när något av dessa körs stoppas skärmsläckaren. När alla program i listan avslutats aktiveras skärmsläckaren igen. Verkade idiotsäkert när jag använde det. Om du inte orkar skapa ett konto på Ubuntuforums har jag laddat upp filen här:
- Bilagor
-
- disablegss.tar.gz
- (1.64 KiB) Nerladdad 123 gånger
- bloste
- Kontakt:
Ska testa dessa i eftermiddag.
Tack så länge!!!
Tack så länge!!!
//Stefan
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Efter lite problem att hitta namnet på den engelska varianten har jag nu lagt till den i panelen. Smidigt! Tack för tipsetGanymedes skrev:Annars finns det ett program, en ikon, man kan lägga till i panelen som heter "Panelprogram för hindring av strömsparning". Klickar man på den ikonen så stoppas skärmsläckaren och andra strömsparfunktioner medan man tittar på film. Mycket praktisk.

disablegss funkar fint! Tack för tipset!
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Kanon, det är dock en nödlösning. Om du exempelvis använder Totem för att spela upp en lista med musik kommer skärmsläckaren att stoppas, även då spelaren är pausad. Om SMplayer skulle krascha av någon anledning så att mplayer fortsätter köra i bakgrunden kommer skärmsläckaren också stoppas. Bara något att tänka på 

- bloste
- Kontakt:
Re: Skärmsläckaren går på trots att jag spelar film i VLC [L
Kanon, tack. Nu får jag se filmerna utan störande avbrott från skärmsläckaren!
//Stefan