ext3 på win eller ntfs på ubuntu? [LÖST]

Partitionering, hårddiskar, kontrollerkort och optiska enheter
niglas
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

ext3 på win eller ntfs på ubuntu? [LÖST]

Inlägg av niglas »

Har en dator med dualboot med win xp/ubuntu 10.04, där båda OS används lika mycket.

Har precis köpt en 2TB hdd som jag ska använda till båda systemen - vilket filsystem ska jag använda på den? (Främst från ett stabilitetsperspektiv, men även prestanda.)
Senast redigerad av 1 niglas, redigerad totalt 13 gånger.
Intel Core i3-2100T 2.5GHz, Asus P8Z68-V, OCZ Agility 3 60GB SSD, Corsair XMS3 Vengeance DDR3 1.6GHz 16GB, Be-Quiet Pure Power L7 300W, Fractal Design Define R3, idle 60W
Användarvisningsbild
pun
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: ext3 på win eller ntfs på ubuntu?

Inlägg av pun »

Eftersom du verkar aktivt köra båda OSen så är NTFS mest fördelaktigt.

Ubuntu läser NTFS utan några problem, Windows har mer problem med EXT, det finns EXT läsning/skrivning för WIndows men jag sätter crap-stämpel på den lösningen, därför skulle jag välja NTFS.
Användarvisningsbild
CryingFreeman
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av CryingFreeman »

NTFS i Ubuntu har i alla fall funkat väldigt bra för mig, men det är ju inte det snabbaste filsystemet i världshistorien.

Tyvärr har jag inte testat ext3 i Windows eftersom jag inte kör Windows längre. Här finns det tips på hur man gör det: http://jorgen.bertholdsson.com/2007/10/ ... r-windows/
Registrera dig på våra lokala epostlistor
Användarvisningsbild
Peetra
Kontakt:

Inlägg av Peetra »

Jag har heller inget problem med NTFS i Ubuntu, så jag rekommenderar det.
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Jag kan bara instämma i den enighet som råder.

Jag kör mot externa ntfs-diskar från Ubuntu och med ext-plugin i Windows mot Ubuntu. Har inte haft något problem med någon av dem.

Men faktum kvarstår, Ubuntu är bättre på att läsa/skriva mot ntfs än vad en Windows ext-plugin är att göra motsvarande mot ext3. Så stabilitetsmässigt så är valet enkelt, dvs kör ntfs på dina diskar som ska användas både av Windows och Ubuntu. Prestandamässigt så är det ingen större skillnad.
m!rage

Inlägg av m!rage »

Det finns drivrutiner för EXT3 i Windows som fungerar bra, om inte optimalt. Exempelvis IFS Driver och ext2fsd (googla). När jag skulle göra samma val som dig när jag köpte ny hårddisk för två år sedan och använde båda OS lika mycket så tänkte jag att jag i framtiden antagligen kommer använda Ubuntu mer. Därför formaterade jag disken med EXT3. Det har jag aldrig ångrat sedan dess :)
Användarvisningsbild
ajja
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Kontakt:

Inlägg av ajja »

Det är inga problem att använda EXT i Windows bara man inte låter Windows peta på systempartitioner - Windows har en tendens att ändra rättigheter på filer.
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

ajja skrev:Det är inga problem att använda EXT i Windows bara man inte låter Windows peta på systempartitioner - Windows har en tendens att ändra rättigheter på filer.
Låter som en motsägelse.

Du vet nog lika väl som jag att Ubuntus hantering av läs/skriv på ntfs är väl genomtestat till skillnad mot de pluginer i Windows som knappt varken utvecklas eller rättas på buggar. Det fanns ambitioner för ett projekt mellan MS och Open Source för att stödja läs/skriv för format som extX i Windows men det föll i graven vilket väl var väntat.
Användarvisningsbild
ajja
Kontakt:

Inlägg av ajja »

Bowmore skrev:
ajja skrev:Det är inga problem att använda EXT i Windows bara man inte låter Windows peta på systempartitioner - Windows har en tendens att ändra rättigheter på filer.
Låter som en motsägelse.

Du vet nog lika väl som jag att Ubuntus hantering av läs/skriv på ntfs är väl genomtestat till skillnad mot de pluginer i Windows som knappt varken utvecklas eller rättas på buggar. Det fanns ambitioner för ett projekt mellan MS och Open Source för att stödja läs/skriv för format som extX i Windows men det föll i graven vilket väl var väntat.
Var ser du motsägelse i det?
Windows kopulerar med allt det OS'et kan komma åt.

Windows kan mycket väl ändra på filrättigheter som kan kommas åt via systemet oavsett om det är en inbyggd eller tillagd programfunktion.

Prövade själv för några år sedan (innan jag slängde ut Windows) allt fungerade fridfullt tills jag öppnade '/' i Windows sedan var det lögn att starta *nix.
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Jag körde med Ext3 på alla mina hårddiskar på den tiden jag hade Windows. Det fungerade mycket bra, även på root- och home-paritionen som jag var inne på flera gånger. :)
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

ajja skrev:Windows kan mycket väl ändra på filrättigheter som kan kommas åt via systemet oavsett om det är en inbyggd eller tillagd programfunktion.
Jo, men då är det väl knappast att rekommendera att primärt köra ext3 på lagringsdiskar mm i molgans fall.
Användarvisningsbild
ajja
Kontakt:

Inlägg av ajja »

Bowmore skrev:
ajja skrev:Windows kan mycket väl ändra på filrättigheter som kan kommas åt via systemet oavsett om det är en inbyggd eller tillagd programfunktion.
Jo, men då är det väl knappast att rekommendera att primärt köra ext3 på lagringsdiskar mm i molgans fall.
En stilla fundering.
Var ser du att det var en rekommendation.
Tycker mer det liknar en liten varning.
Men vad vet jag jag slutade ju skolan på stenåldern och har inga betyg i språkförståelse.
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Ja, då är väl vi gamlingar överens :)
niglas
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Inlägg av niglas »

Alright, då satsar jag på NTFS :) Tack för svaren!
Intel Core i3-2100T 2.5GHz, Asus P8Z68-V, OCZ Agility 3 60GB SSD, Corsair XMS3 Vengeance DDR3 1.6GHz 16GB, Be-Quiet Pure Power L7 300W, Fractal Design Define R3, idle 60W
Skriv svar

Återgå till "Lagring"