Bra och billigt Socket 775 Moderkort?

Få igång din maskinvara i Ubuntu
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi Ubunturelaterade hårdvarufrågor. För allmänna frågor om (fysisk) hårdvara se:
Hårdvara som Hårdvara
Andreas Larsson
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Bra och billigt Socket 775 Moderkort?

Inlägg av Andreas Larsson »

Hallåj,

Behöver man oroa sig för några kompatibilitetsproblem mellan nyare Socket775 moderkort och Ubuntu 10? Och mer specifikt Intel G41 Express / Intel ICH7 chipsetten?

Jag tänkte byta ut min primära desktop burk med delar från min gamla speldator och det enda jag behöver är ett nytt 775 moderkort för DDR2 minnen. Jag vet att mitt gamla moderkort i spelmaskinen (Asus P5B-E Plus) med P965/ICH8R chipset fungerade fint med ubuntu eftersom jag haft dualboot på den ett par omgångar när jag lekt med renderingar i Blender. Tyvärr är det moderkortet inte längre bland oss efter en misslyckad BIOS-uppgradering. ;)

Jag vill inte lägga ut pengar på ett "entusiast"-moderkort för en surf/mail/office maskin. Socket 775 Moderkort med G41 chipset verkar finnas från ca 500 spänn och uppåt. Finns det nån anledning att tro det skulle vara några problem med dom? Jag har t.ex. kollat in detta G41 kort från Asus: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=49025

Ev. problem med inbyggda grafik och ljudkretsar är av mindre betydelse eftersom jag har separata kort över jag kan använda till detta. Men det är ju trevligt om jag vet att det fungerar bra om jag ändå vill köra på dom utan strul...

/Andreas
Användarvisningsbild
Konservburk

Re: Bra och billigt Socket 775 Moderkort?

Inlägg av Konservburk »

Andreas Larsson skrev:Behöver man oroa sig för några kompatibilitetsproblem mellan nyare Socket775 moderkort och Ubuntu 10? Och mer specifikt Intel G41 Express / Intel ICH7 chipsetten?
Linux har generellt bra stöd för Intel-hårdvara, mycket tack vara att Intel inte hemlighåller sina hårdvaruspecifikationer. Du kan därför räkna med att såväl ICH7 som G41 fungerar utmärkt under ubuntu.
Emil.s
Kontakt:

Re: Bra och billigt Socket 775 Moderkort?

Inlägg av Emil.s »

Är väl rätt sällan just moderkortet är en begränsning, men köper du intel så kan du köpa nästan vad som hellst.

Har ett Gigabyte EG41MF-US2H i servern, funkar perfekt. :)
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Skriv svar

Återgå till "Hårdvara och drivrutiner"