Ändra startordningen av operativsystem i multiboot [LÖST]

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
olago
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Ändra startordningen av operativsystem i multiboot [LÖST]

Inlägg av olago »

Hej! Jag hade Ubuntu och XP sida vid sida. Fungerade bra. Ville prova Kubuntu av nyfikenhet. Installerade som 3e operativsystem. Vid uppstart får jag nu välja mellan de tre. Alla tre fungerar.

Hur redigerar jag så att det blir Ubuntu som ligger överst i listan dvs startar om jag inte gör något? Jag har en (o)vana att starta datorn och ägna mig åt annat tills allt är igång. Upptäcker att jag stirrar in i Kubuntu och måste börja om igen. Inget fel på Kubuntu men när man har det man arbetar med i Ubuntu så.... Tack
Senast redigerad av 2 olago, redigerad totalt 9 gång.
Användarvisningsbild
cthulhu

Re: Ändra startordningen av olika operativsystem i multiboot

Inlägg av cthulhu »

Gors enkelt genom att copy-paste i listan /boot/grub/menu.lst pa GRUB 1, men om du har Ubuntu 10.04 har du GRUB 2 och de flyttade den filen till /etc/??? sa kolla dar efter nagon mapp/fil med namn boot, grub eller likande.

Hur du gor star i filen, som ar kommenterad
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Halloj,

Du kan använda dig av programmet startupmanager för att ändra startordningen av systemen. :)

(bara att installera ur programcentralen eller Synaptic) :)
Användarvisningsbild
cthulhu

Inlägg av cthulhu »

Installera ett helt program for att flytta tva rader i en text-fil?
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

cthulhu skrev:Installera ett helt program for att flytta tva rader i en text-fil?
Det är inte alla som känner sig bekväma med att göra det - dessutom så kan man ju göra fel... ;)

Men visst kan man editera filen /boot/grub/grub.cfg manuellt och sedan köra en update-grub i terminalen...
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Först en förklaring till varför det blir så.

Varje OS har sin egen starthanterare och det blir per automatik starthanteraren för det senast installerade OS som tar över. I ditt fall är det nu Kubuntus starthanterare som körs och därför också orsaken till att Kubuntu kommer först i menyn. Tar du t.ex bort Kubuntus partition senare så kommer då din dator att bli obootbar.

Om Ubuntu är ditt huvud-OS så föreslår jag att du växlar tillbaks till Ubuntus starthanterare.

För att göra det så startar du isf först upp Ubuntu. Därefter kör du följande två kommandon i terminalen.

Kod: Markera allt

sudo grub-install /dev/sda
sudo update-grub
så kommer du att få ordningen Ubuntu, Kubuntu och Windows.

Det första kommandot styr om till bootat OS, här Ubuntu. Det andra ser till att även valet Kubuntu kommer med i menyn.

Om man manuellt under installationen valt att boota upp från en annan disk än den första (sda) så behöver man ändra sda i det första kommandot. Default är sda om man inte gjort något.
olago

Inlägg av olago »

Hej
Nu har jag prövat alla tre förslagen:
Jag hittar boot/grub/menu.lst i ubuntupartitionen. Kopierar de rader jag vill boota med och ger mig in i Kubuntupartitionen. Där hittar jag etc/grub.d. Där finns kommentarer om hur jag kan klistra in något för att lägga till os att boota från. Tyvärr inte tillräckligt för att jag ska förstå hur man gör för att det ska komma först i listan. Jag gjorde ett försök men systemet vägrade spara min redigerade fil?
Om ni har tillgång till Kubuntu kan ni roa er med att titta i grub.d. Det är mer kod med kommandon synliga och jag vågar inte redigera bland kommandon. Orkar inte trassel just nu. Allt fungerar ju, det är bara boot-ordningen jag av lathet vill ändra på. Så jag gav upp här.

Installerade programmet enligt ovan. Tyvärr hittar det inte Ubuntu så jag kan inte välja det som startalternativ. Det hittar däremot både Kubuntu och XP.

Så provade jag terminalkommandona. Allt gick bra. Tyvärr ändrades inte startordningen? Jag håller med om att det borde blivit Ubuntu före Kubuntu men icke?

Fler förslag?
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Ok, du har alltså gamla grubs starthanterare installerat i Ubuntu vilket också förklarar varför kommandona inte gav förväntat resultat.

Då är först frågan vilken starthanterare du vill ska starta upp, den i Ubuntu eller den i Kubuntu?
olago

Inlägg av olago »

När jag installerade startupmanager första gången gjorde jag det i Ubuntu. Där hittades inte Kubuntu. Så jag installerade startupmanager i Kubuntu. Där hittades all mjukvara och nu fungerar det som jag önskar. Det hade säkert gått på andra sätt också, men jag är nöjd så här. STORT tack.
AdamVikingen

Re: Ändra startordningen av operativsystem i multiboot [LÖST

Inlägg av AdamVikingen »

Hur gör man om man har Ubuntu v.12.04 ?
För mig står det bara att den inte existerar.
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"