Dator startar inte!
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
Dator startar inte!
Hejsan, det är såhär att jag har stoppat in ubuntu för ungefär en månad sedan. Det har funkat kanon tills igår då jag inte kunde starta datorn utan den startar bara om sig, man kan komma så långt så att bios går att öppna men när man lämnar den "menyn" så startar datorn om sig igen.
Är det någon som har några tips om vad som kan ha hänt med datorn?
Tack på förhand!
Är det någon som har några tips om vad som kan ha hänt med datorn?
Tack på förhand!
- SlamsornasKung
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Re: Dator startar inte!
Hej och välkommen hit!
Kör du Windows & Ubuntu parallellt (s.k. ”Dual Boot”) eller bara Ubuntu?
SK
Kör du Windows & Ubuntu parallellt (s.k. ”Dual Boot”) eller bara Ubuntu?
SK
HP NC2400 - Ubuntu 10.04 • Fujitsu Siemens AmiloM7400 - Arch Linux • HP/Compaq Mini 110C - Ubuntu 10.04
CryingFreeman skrev:[…] Ubuntu är och förblir en meritokrati, inget demokratiskt experiment där alla får säga vad som helst till vem som helst, hur som helst.
Jag kör bara ubuntu, men det känns inte som att det är ubuntus fel. Jag tror att det är något med hårdvaran!
Nu har jag varit och trixat lite i bios och ändrat så att datorn inte startar om när det blir nå fel. Men allt är likadant som förut, man kan komma till bios men inte längre än så, då stänger den av.
- SlamsornasKung
Okej. Nästa fråga, vad är det för dator? Ge så mycket information du kan, så kanske någon här (som är mer avancerad än jag) kan hjälpa dig på traven.
Förresten, eftersom du kommer in i BIOS, vad händer om du försöker starta med en LIVE CD eller LIVE USB?
SK
Förresten, eftersom du kommer in i BIOS, vad händer om du försöker starta med en LIVE CD eller LIVE USB?
SK
HP NC2400 - Ubuntu 10.04 • Fujitsu Siemens AmiloM7400 - Arch Linux • HP/Compaq Mini 110C - Ubuntu 10.04
CryingFreeman skrev:[…] Ubuntu är och förblir en meritokrati, inget demokratiskt experiment där alla får säga vad som helst till vem som helst, hur som helst.
Jag tror att jag har hittat problemet. Om jag kopplar bort ena hårddisken så går datorn igång och jag kan sedan koppla in den igen.
Min teori är att nätagget är trasigt och inte leverar tillräckligt med ström från början för att orka starta upp allting.
Låter det vettigt eller är jag ute och cyklar?
Min teori är att nätagget är trasigt och inte leverar tillräckligt med ström från början för att orka starta upp allting.
Låter det vettigt eller är jag ute och cyklar?
Låter mycket möjligt. Hade samma problem själv på ett gammalt as.
Vad är det för grejer i datorn?
Vad är det för grejer i datorn?
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
-
Antar jag kan ta denna tråd då det är istort samma bekymmer för mig..
Har en laptop Acer 5930G som jag la in ubuntu på för 3-4 veckor sedan.
Nu senaste veckan har den börjat med att den inte vill starta, jag gick in i bios och fann att jag hade boot som usb minnet så jag ändrade det till Hårddisken.
Då blev det bra i nån dag men sen har det börjat om. Vet verkligen inte vad det kan bero på, ska testa nu att kolla ifall det är batteriet som är slut på kanske, kan inte minnas om då den inte startar direkt är då jag inte har AC laddaren ansluten eller vad som kan vara.
Någon som har något tips kanske? Problemen började då jag hade lagt in Ubuntu..
Tacksam för svar!
edit: Glömde ju skriva att det sätt jag löser problemet på då det blir så att den inte vill starta, det händer bara ibland. Jag tar lös batteriet och sätter tillbaka det igen då startar den direkt.
Har en laptop Acer 5930G som jag la in ubuntu på för 3-4 veckor sedan.
Nu senaste veckan har den börjat med att den inte vill starta, jag gick in i bios och fann att jag hade boot som usb minnet så jag ändrade det till Hårddisken.
Då blev det bra i nån dag men sen har det börjat om. Vet verkligen inte vad det kan bero på, ska testa nu att kolla ifall det är batteriet som är slut på kanske, kan inte minnas om då den inte startar direkt är då jag inte har AC laddaren ansluten eller vad som kan vara.
Någon som har något tips kanske? Problemen började då jag hade lagt in Ubuntu..
Tacksam för svar!
edit: Glömde ju skriva att det sätt jag löser problemet på då det blir så att den inte vill starta, det händer bara ibland. Jag tar lös batteriet och sätter tillbaka det igen då startar den direkt.
-
Ingen som hat nån ide?
Verkar vara problem med ACER-batterier. Mitt batteri är helt dött sen jag installerade Ubuntu. Men jag har inte haft samma problem som dig.
-
Postat: 07 jul 2010, 21:46 av nilserik84
"edit: Glömde ju skriva att det sätt jag löser problemet på då det blir så att den inte vill starta, det händer bara ibland. Jag tar lös batteriet och sätter tillbaka det igen då startar den direkt."
Troligtvis inte bara Acer som har problem med batteriet. Har sett likartat problem på HP med Win XP. Kan vara någon energisparfunktion (ACPI ?) som krånglar till det eller att batteriet blivit överhettat. Kan kanske bli bättre om man byter batteri till ett annat fabrikat, "pirat" om originalet krånglar.
"edit: Glömde ju skriva att det sätt jag löser problemet på då det blir så att den inte vill starta, det händer bara ibland. Jag tar lös batteriet och sätter tillbaka det igen då startar den direkt."
Troligtvis inte bara Acer som har problem med batteriet. Har sett likartat problem på HP med Win XP. Kan vara någon energisparfunktion (ACPI ?) som krånglar till det eller att batteriet blivit överhettat. Kan kanske bli bättre om man byter batteri till ett annat fabrikat, "pirat" om originalet krånglar.
-
Ohh, men du. Vars finner man pirat batterier för jag är fan villig o testa. Fast jag måste ju säga att jag tror mer på att det ska vara någon energisparfunktion som jävlas, men förstår inte för det började ju då jag la in Ubuntu.DanLars skrev:Postat: 07 jul 2010, 21:46 av nilserik84
Konstigt
-
(Lite off topic)
Kolla noga att batteriet passar precis den dator du har.
Ett tips angående:
Jag köpte ett kompatibelt batteri till min notbok på http://www.24.se. Kunde hämta det i kiosken efter 1,5 dygn (om jag varit vaken). Funkar mycket bra, än så länge. Andra ställen jag övervägde var http://www.batteriexperten.com, http://www.mytrendyphone.se, http://www.batterikungen.se, http://www.midas.nu och Kjell&Co. (Varning för mytrendyphone enligt prisjakt.nu)nilserik84 skrev: Ohh, men du. Vars finner man pirat batterier för jag är fan villig o testa.
Kolla noga att batteriet passar precis den dator du har.
Ett tips angående:
Starta en egen tråd i alla fall. 1) Det kanske visar sig vara ett annat problem, och 2) OP kan markera sitt problem som [löst] utan att det stör dej. Du kan länka till en tråd om den verkar vara relevant.nilserik84 skrev: Antar jag kan ta denna tråd då det är istort samma bekymmer för mig..