Jag har använt det lite då och då men nu har jag bestämt mig för att använda det jämt och lära mig OS:et!
Tänkte bara säga det!

Hare gott!
MVH Max
ThinLizzy skrev:Trevligt beslut du tagit.
välkommen i gemenskapen!
Det har inte jag heller, och jag är inte ens student.maxusingubuntu skrev:Föresten kanske borde skriva att jag använde Windows 7 på min laptop. Tycker Ubuntu är mycket snabbare än win7 var. Det tar väl ett tag att lära sig allt men ska definitivt inte byta tillbaka nu!
Jag gillar Ubuntu också därför att det är helt gratis!
För om man är en student så har man inte råd att köpa massor med datorprylar hela tiden...
/Max
Ja det är sant!Xcore skrev:Det har inte jag heller, och jag är inte ens student.maxusingubuntu skrev:Föresten kanske borde skriva att jag använde Windows 7 på min laptop. Tycker Ubuntu är mycket snabbare än win7 var. Det tar väl ett tag att lära sig allt men ska definitivt inte byta tillbaka nu!
Jag gillar Ubuntu också därför att det är helt gratis!
För om man är en student så har man inte råd att köpa massor med datorprylar hela tiden...
/Max
Som tur är så finns det hur mycket bra freeware som helst att ta hem.
Så fungerar inte mitt Windows och det tror jag inte att andras gör heller.cthulhu skrev:Tja, brukar inte Microsoft via universiteten, erbjuda gratis operativsystem, för att på så sätt befästa sin dominans. Så är det på Lunds universitet. Tack och lov använder min instutition Linux, men civilingengörerna och alla andra mindre-vetenskapliga utbildningar![]()
sitter och klickar ihjäl sig i windows.
"programet svarar inte vill du avsluta nu?"
-klick- (ja, avsluta nu!)
.....
-klick- (ja, avsluta nu!)
-klick- (ja, avsluta nu!)--klick- (ja, avsluta nu!)--klick- (ja, avsluta nu!)--klick- (ja, avsluta nu!)--klick- (ja, avsluta nu!)--klick- (ja, avsluta nu!)
Välkommen - Ubuntu är helt enkelt kul att använda tycker jag! Visst - en del att lära sig om man är ny också men - det är ju halva nöjet. Hoppas du kommer att tycka detsamma.Jag tänkte bara säga att det har tillkommit en Ubuntu användare! Nämligen Mig!
Sajter som Freeware Files, Softpedia, Major Geeks mf brukar garantera att deras program inte innehåller några virus, då de själva noga testad dem före de läggs ut.ZX Spectrum skrev:Jag är väldigt skeptisk till freeware till Windows. Kan innehålla virus.
Dessutom brukar det vara reklam och annat inbakat. Som exempel kan jag nämna DaemonTool som lägger en daemonbar uppe i IE Explorer. Verkar vara den nya flugan att alla ska lägga barer uppe i webbläsaren.
Bättre att använda synaptic och leta efter programmen där.
Ja det tycker jag redannorthar skrev:Välkommen - Ubuntu är helt enkelt kul att använda tycker jag! Visst - en del att lära sig om man är ny också men - det är ju halva nöjet. Hoppas du kommer att tycka detsamma.Jag tänkte bara säga att det har tillkommit en Ubuntu användare! Nämligen Mig!
Det är missvisande att kalla GIMP för freeware. Till skillnad från simpel freeware så kan du "själv" verifiera att det inte rör sig om någon skadlig kod. Du kan dessutom "själv" modifiera programmet efter dina egna behov och lägga till allt du saknar. Precis som förra gången detta var uppe så menar jag med "själv" inte att någon vanlig användare utan programmeringskunskaper ska gräva runt i koden. Ni kan däremot själva be andra som kan programmera om hjälp eller till och med betala för att andra ska koda om programmet som just ni vill ha det.Xcore skrev:Jag upplever inga av de problem du talar om med freeware jag tar hem.
Tro mig, gå in och ta hem Gimp Portable eller liknande, du hittar inga virus alls.
En liten bra sak att veta när man börjar utforska Ubuntu är att hjälpfilen är värd att kolla i ! Meny System > Hjälp o Supportmaxusingubuntu skrev: Jag gillar verkligen Ubuntu, ska fortsätta att använda det!
Mvh Max
Tack för tipset pun! jag gillar ubuntu riktigt mycket nupun skrev:En liten bra sak att veta när man börjar utforska Ubuntu är att hjälpfilen är värd att kolla i ! Meny System > Hjälp o Supportmaxusingubuntu skrev: Jag gillar verkligen Ubuntu, ska fortsätta att använda det!
Mvh Max
Sedan kan man även läsa den i webformat om man vill det:
http://help.ubuntu-se.org/10.04/
Det absolut sämsta man kan göra som nybörjare är att läsa konstiga guider som finns överallt om man Googlar....![]()
Have Fun !
Tack så mycket Hund!Hund skrev:Välkommen till en friare värld frälst från ondo.