Vad är era uptime-rekord?

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
Användarvisningsbild
pun
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Vad är era uptime-rekord?

Inlägg av pun »

slaptap skrev:Här är en riktig "vedbod-lösning". En utdömd 200MHzare från återvinningen med 96MB RAM och 16GB HD. Avskalat Xubuntu, PureFTPd och Firestarter. Hänger på väggen i ett oisolerat garage som en FTP-backup på ett LAN. En gammal handduk som hålls på plats av ett vedträ ersätter det saknade skalet. Hårddisken vilar tryggt på en utrangerad strumpa. Fungerar helt lysande. Mer "hitech" än så här behöver det faktiskt inte vara... ;D

Uptime? 81 days and counting...
Vilket crap..... :P
Xcore

Inlägg av Xcore »

Utrustningen eller uptime?

Båda kanske?

Då har du inte sett min uptime...

Själv håller jag ett rekord på 13 timmar 48 min med kontantsurf förnärvarande, sedan blev det tv underhållning med kaffe. Jag är inte "kontant" nog med surfen för några större rekord än förstås, men siktar på 15 timmar.
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

Xcore skrev:Utrustningen eller uptime?

Båda kanske?
Båda..... :P

Uptime är enbart fånigt trams och just nu ska 99.999 av alla användare bara ha max 2 dagars uptime..... ;)

http://www.ubuntu.com/usn/usn-966-1

Köra backuper på en sunkig skrothög är sedan också absurt.....
Xcore

Inlägg av Xcore »

pun skrev:

Båda kanske?

Uptime är enbart fånigt trams och just nu ska 99.999 av alla användare bara ha max 2 dagars uptime..... ;)

He he, skönt att höra att du har lite humor i alla fall Pun. ;) :)
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

Xcore skrev:
pun skrev:

Båda kanske?

He he, skönt att höra att du har lite humor i alla fall Pun. ;) :)
Hmmm.... jag ser ingen humor i det jag skrev..... >:D

Det finns ett fåtal riktiga admins som kan bedöma säkerhetshål i kärnan.

Resten uppgraderar och bootar om.... ;)
Andersen

Inlägg av Andersen »

Om jag avslöjar mina uptimes så kommer ni att tycka att jag är nördig. :P

Varför uppgradera i tid & otid? Det sabbar ju uptime. ;D
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

Andersen skrev:Om jag avslöjar mina uptimes så kommer ni att tycka att jag är nördig. :P

Varför uppgradera i tid & otid? Det sabbar ju uptime. ;D
Jo men nu är de flesta "noobs" och det är alltid sorgligt att läsa deras sorgliga historier när de blivit hackade..... >:D

Uppgradera för böfvelen era servar...samt desktops !!!!
m!rage

Inlägg av m!rage »

Alltså, så viktigt är det väl inte? Internet kryllar ju inte direkt av virus som är specialanpassade för en viss Linuxkärna. Så om någon vill hacka ens dator får man göra det "manuellt" så att säga - sätta en duktig nörd på att aktivt hacka ens dator. Och ärligt talat: vem bryr sig egentligen om vad som finns på min, Andersens eller slaptraps hårddisk?
Andersen

Inlägg av Andersen »

m!rage skrev:Och ärligt talat: vem bryr sig egentligen om vad som finns på min, Andersens eller slaptraps hårddisk?
Exakt, trökigare hårddisk än min får man leta efter, inte ens en gnutta porr har jag laddat ner på den. ;D

Jag är inte heller så körkad att datorn är direkt ansluten till internet, utan det sitter en dedikerad brandvägg emellan.
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

m!rage skrev:Alltså, så viktigt är det väl inte? Internet kryllar ju inte direkt av virus som är specialanpassade för en viss Linuxkärna. Så om någon vill hacka ens dator får man göra det "manuellt" så att säga - sätta en duktig nörd på att aktivt hacka ens dator. Och ärligt talat: vem bryr sig egentligen om vad som finns på min, Andersens eller slaptraps hårddisk?
Jo..... det brukar låta annat när vår kära underrättelsetjänst (FRA) diskuteras ;D

Men i sak håller jag med i mina burkar finns inga hemlisar samt att jag är ingen "toktankare"...... >:D

Sen att läsa "gnölputtarna" som blivit hackade är fortfarande tragiskt... :P
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Vad är det för fel på hans dator? Den är gammal men den fungerar och lever upp till hans krav. Vad mer kan man begära?

Varför tror alla att man måste ha en ny i7 med 24GB RAM och 20TB i RAID6? Jakten på störst e-penis har blivit lite pinsam. Jag är mer imponerad av användare som sitter med gammal hårdvara, typ processor på 120Mhz med 64MB RAM och kan få burken att boota på 10 sek. För mig har han störst e-penis.

Och i regel när någon privatperson blivit hackad beror det på att man failat med konfigurationen av SSH. Vilket händer ungefär lika ofta som Windows släppcykel av nya operativsystem. :p
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

Hund skrev: Och i regel när någon privatperson blivit hackad beror det på att man failat med konfigurationen av SSH. Vilket händer ungefär lika ofta som Windows släppcykel av nya operativsystem. :p
Jo alla underrättelsetjänster och hackers älskar säkerhetshål.... >:D

Det mest berömda på senare år är Debian/Ubuntus SSL groda.... :P

http://digitaloffense.net/tools/debian-openssl/

;D

Fast har man inget att dölja så spelar det ju ingen roll, jag kan inte bedöma säkerhetshålen i Ubuntus senaste kernel USN.
Andersen

Inlägg av Andersen »

Hund skrev: Varför tror alla att man måste ha en ny i7 med 24GB RAM och 20TB i RAID6? Jakten på störst e-penis har blivit lite pinsam. Jag är mer imponerad av användare som sitter med gammal hårdvara, typ processor på 120Mhz med 64MB RAM och kan få burken att boota på 10 sek. För mig har han störst e-penis.
Jag använder en 386 DX 40 som bootp server. Vinner jag tävlingen om störst e-penis? :mrgreen:
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

pun skrev:Fast har man inget att dölja så spelar det ju ingen roll
Verkligen? Har du inget att dölja så gör det heller inget ifall någon utnyttjar kända säkerhetshål och sedan begår kontokortsbedrägerier via din dator!

En dator som är ansluten till internet bör hållas uppdaterad.
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Andersen skrev:
Hund skrev: Varför tror alla att man måste ha en ny i7 med 24GB RAM och 20TB i RAID6? Jakten på störst e-penis har blivit lite pinsam. Jag är mer imponerad av användare som sitter med gammal hårdvara, typ processor på 120Mhz med 64MB RAM och kan få burken att boota på 10 sek. För mig har han störst e-penis.
Jag använder en 386 DX 40 som bootp server. Vinner jag tävlingen om störst e-penis? :mrgreen:
haha ja du ligger onekligen bra till. ;D
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
m!rage

Inlägg av m!rage »

Core i7 sa jag inte. Men det vore inte fel med ett moderkort som åtminstone har några SATA-portar så det går att få tag på (stora) hårddiskar till den. Det är ju trots allt en backupserver.
slaptap
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av slaptap »

Hehe..."Free Software"...och "Free Hardware"! ;D
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

Konservburk skrev:
pun skrev:Fast har man inget att dölja så spelar det ju ingen roll
Verkligen? Har du inget att dölja så gör det heller inget ifall någon utnyttjar kända säkerhetshål och sedan begår kontokortsbedrägerier via din dator!

En dator som är ansluten till internet bör hållas uppdaterad.
Jo men nu är världen full av Zombiedatorer och ägare med noll-koll.... >:D

Värstingarna blir ibland brutalt bortkopplade av sin operatör.... ;)

Uptime ska väl sedan uppmuntras.... >:D
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

Måste medge att snacket om e-penisar sättter min fantasi i rörelse. :angel: Vad blir motsvarigheten för oss fruntimmer? :mrgreen:

Måste annars medge att jag tilltalas av att gammal hårdvara används till den tar slut istället för att bara köpa nytt. 8)
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

vulfgar skrev: Måste annars medge att jag tilltalas av att gammal hårdvara används till den tar slut istället för att bara köpa nytt. 8)
Jo men inte till backuper.... :P duger till en väl fungerande router antagligen... 8)
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"