..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
slaptap skrev:Här är en riktig "vedbod-lösning". En utdömd 200MHzare från återvinningen med 96MB RAM och 16GB HD. Avskalat Xubuntu, PureFTPd och Firestarter. Hänger på väggen i ett oisolerat garage som en FTP-backup på ett LAN. En gammal handduk som hålls på plats av ett vedträ ersätter det saknade skalet. Hårddisken vilar tryggt på en utrangerad strumpa. Fungerar helt lysande. Mer "hitech" än så här behöver det faktiskt inte vara...
Själv håller jag ett rekord på 13 timmar 48 min med kontantsurf förnärvarande, sedan blev det tv underhållning med kaffe. Jag är inte "kontant" nog med surfen för några större rekord än förstås, men siktar på 15 timmar.
Alltså, så viktigt är det väl inte? Internet kryllar ju inte direkt av virus som är specialanpassade för en viss Linuxkärna. Så om någon vill hacka ens dator får man göra det "manuellt" så att säga - sätta en duktig nörd på att aktivt hacka ens dator. Och ärligt talat: vem bryr sig egentligen om vad som finns på min, Andersens eller slaptraps hårddisk?
m!rage skrev:Alltså, så viktigt är det väl inte? Internet kryllar ju inte direkt av virus som är specialanpassade för en viss Linuxkärna. Så om någon vill hacka ens dator får man göra det "manuellt" så att säga - sätta en duktig nörd på att aktivt hacka ens dator. Och ärligt talat: vem bryr sig egentligen om vad som finns på min, Andersens eller slaptraps hårddisk?
Jo..... det brukar låta annat när vår kära underrättelsetjänst (FRA) diskuteras
Men i sak håller jag med i mina burkar finns inga hemlisar samt att jag är ingen "toktankare"......
Sen att läsa "gnölputtarna" som blivit hackade är fortfarande tragiskt...
Vad är det för fel på hans dator? Den är gammal men den fungerar och lever upp till hans krav. Vad mer kan man begära?
Varför tror alla att man måste ha en ny i7 med 24GB RAM och 20TB i RAID6? Jakten på störst e-penis har blivit lite pinsam. Jag är mer imponerad av användare som sitter med gammal hårdvara, typ processor på 120Mhz med 64MB RAM och kan få burken att boota på 10 sek. För mig har han störst e-penis.
Och i regel när någon privatperson blivit hackad beror det på att man failat med konfigurationen av SSH. Vilket händer ungefär lika ofta som Windows släppcykel av nya operativsystem. :p
Hund skrev:
Och i regel när någon privatperson blivit hackad beror det på att man failat med konfigurationen av SSH. Vilket händer ungefär lika ofta som Windows släppcykel av nya operativsystem. :p
Jo alla underrättelsetjänster och hackers älskar säkerhetshål....
Det mest berömda på senare år är Debian/Ubuntus SSL groda....
Hund skrev:
Varför tror alla att man måste ha en ny i7 med 24GB RAM och 20TB i RAID6? Jakten på störst e-penis har blivit lite pinsam. Jag är mer imponerad av användare som sitter med gammal hårdvara, typ processor på 120Mhz med 64MB RAM och kan få burken att boota på 10 sek. För mig har han störst e-penis.
Jag använder en 386 DX 40 som bootp server. Vinner jag tävlingen om störst e-penis?
pun skrev:Fast har man inget att dölja så spelar det ju ingen roll
Verkligen? Har du inget att dölja så gör det heller inget ifall någon utnyttjar kända säkerhetshål och sedan begår kontokortsbedrägerier via din dator!
En dator som är ansluten till internet bör hållas uppdaterad.
Hund skrev:
Jag använder en 386 DX 40 som bootp server. Vinner jag tävlingen om störst e-penis?
Core i7 sa jag inte. Men det vore inte fel med ett moderkort som åtminstone har några SATA-portar så det går att få tag på (stora) hårddiskar till den. Det är ju trots allt en backupserver.
pun skrev:Fast har man inget att dölja så spelar det ju ingen roll
Verkligen? Har du inget att dölja så gör det heller inget ifall någon utnyttjar kända säkerhetshål och sedan begår kontokortsbedrägerier via din dator!
En dator som är ansluten till internet bör hållas uppdaterad.
Jo men nu är världen full av Zombiedatorer och ägare med noll-koll....
Värstingarna blir ibland brutalt bortkopplade av sin operatör....