Har nyligen uppgraderat till 10.04 och får inte Skype att fungera ordentligt. Jag använder bara lurar.
Problemet är att oftast fungerar inte mikrofonen. Mottagaren av samtalet hör oftast inte samtalet; ibland bara en del av stavelserna när jag pratar, ibland rent missljud, ibland ingenting; en enda gång fungerade det.
När jag kör Skypes provtelefon fungerade emellertid allt, både mic och lurar normalt, konstigt nog.
Jag har installerat gnome-alsamixer från Synaptic; behövs filen alsa-oss eller någon ytterligare fil??
Har sökt i forumet och misstänker att den s k Alsamixern kanske måste ställas in på något sätt. Jag har inte hittat någon beskrivning som jag lyckats följa.
Vad gör Alsamixern??
Mycket tacksam för hjälp.
Microfonproblem i Skype med 10.04
-
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Re: Microfonproblem i Skype med 10.04
Alsamixer hittar du via teminalen öppna terminalfönstret och skriv alsamixer och tryck enter nu skall den öppna sig och här använder du dig av "pil-tangenterna"
Är ingen fantom på ubuntu men hoppas att detta hjälper dig en bit på vägen.
Är ingen fantom på ubuntu men hoppas att detta hjälper dig en bit på vägen.
Med vänliga hälsningar
en vilsen wärmlänning
en vilsen wärmlänning
Tack för hjälpen.
Jag får upp Alsamixern, men vet inte vad jag skall göra med den. Det finns en hjälp-funktion som leder mig till en handbok för en Gnome termial, vilket inte säger mig någonting.
Det är mycket konfunderande att Skypes provtelefon fungerar OK och menar att allt är som det skall.
Jag har Skype (Beta) 2.1.0.81, som jag helt nyligen laddade ner från Synaptic. Är detta rätt version??
Jag såg i ett forum att någon använt version 2.1.0.82. Vet någon var denna version finns och om den gör någon skillnad??
Jag får upp Alsamixern, men vet inte vad jag skall göra med den. Det finns en hjälp-funktion som leder mig till en handbok för en Gnome termial, vilket inte säger mig någonting.
Det är mycket konfunderande att Skypes provtelefon fungerar OK och menar att allt är som det skall.
Jag har Skype (Beta) 2.1.0.81, som jag helt nyligen laddade ner från Synaptic. Är detta rätt version??
Jag såg i ett forum att någon använt version 2.1.0.82. Vet någon var denna version finns och om den gör någon skillnad??
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Jag kör också Skype version 2.1.0.81 under Ubuntu 10.04. Jag har bara testat en gång men då fungerade ljud åt båda hållen bra för mig.
Tror inte att det är alsamixer som är relevant ifall det är PulseAudio som är inställt som Sound device. Titta i Options för Skype under "Sound devices" vad det står efter Microphone. För mig står det "PulseAudio server (local)". Om det står det för dig också är det nog pavucontrol du bör installera för att justera ljudinställningar och inte alsamixer. Du kan också nå ljudinställningar genom att vänsterklicka på högtalarikonen i Ubuntu-panelen och välja "Ljudinställningar...".
Tror inte att det är alsamixer som är relevant ifall det är PulseAudio som är inställt som Sound device. Titta i Options för Skype under "Sound devices" vad det står efter Microphone. För mig står det "PulseAudio server (local)". Om det står det för dig också är det nog pavucontrol du bör installera för att justera ljudinställningar och inte alsamixer. Du kan också nå ljudinställningar genom att vänsterklicka på högtalarikonen i Ubuntu-panelen och välja "Ljudinställningar...".
Tack för svaret.
Jag installerade pavucontrol och öppnade den via Terminalen. Ösäker på hur jag skall ställa in.
Vid rubriken "Port" finns Microphone 1 och 2 samt Line in; verkar som inställningen, på skalan under, är densamma för alla tre. Hur göra??
Vet du hur jag får tillbaka högtalarikonen i Ubuntu-panalen? Jag har lyckats ta bort den av misstag.
Jag installerade pavucontrol och öppnade den via Terminalen. Ösäker på hur jag skall ställa in.
Vid rubriken "Port" finns Microphone 1 och 2 samt Line in; verkar som inställningen, på skalan under, är densamma för alla tre. Hur göra??
Vet du hur jag får tillbaka högtalarikonen i Ubuntu-panalen? Jag har lyckats ta bort den av misstag.