Hejsan!

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
maxusingubuntu
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Hejsan!

Inlägg av maxusingubuntu »

Jag tänkte bara säga att det har tillkommit en Ubuntu användare! Nämligen Mig!

Jag har använt det lite då och då men nu har jag bestämt mig för att använda det jämt och lära mig OS:et!

Tänkte bara säga det! :D

Hare gott!

MVH Max
Användarvisningsbild
ThinLizzy

Re: Hejsan!

Inlägg av ThinLizzy »

Trevligt beslut du tagit.
välkommen i gemenskapen!
maxusingubuntu

ThinLizzy skrev:Trevligt beslut du tagit.
välkommen i gemenskapen!

Tack så mycket ThinLizzy! :D BTW jag gillar också bandet Thin Lizzy! :D
maxusingubuntu

Föresten kanske borde skriva att jag använde Windows 7 på min laptop. Tycker Ubuntu är mycket snabbare än win7 var. Det tar väl ett tag att lära sig allt men ska definitivt inte byta tillbaka nu!
Jag gillar Ubuntu också därför att det är helt gratis!

För om man är en student så har man inte råd att köpa massor med datorprylar hela tiden... :P
/Max
Xcore

Inlägg av Xcore »

maxusingubuntu skrev:Föresten kanske borde skriva att jag använde Windows 7 på min laptop. Tycker Ubuntu är mycket snabbare än win7 var. Det tar väl ett tag att lära sig allt men ska definitivt inte byta tillbaka nu!

För om man är en student så har man inte råd att köpa massor med datorprylar hela tiden... :P
/Max
Det har inte jag heller, och jag är inte ens student. ;)

Som tur är så finns det hur mycket bra freeware som helst att ta hem. :)
maxusingubuntu

Xcore skrev:
maxusingubuntu skrev:Föresten kanske borde skriva att jag använde Windows 7 på min laptop. Tycker Ubuntu är mycket snabbare än win7 var. Det tar väl ett tag att lära sig allt men ska definitivt inte byta tillbaka nu!

/Max
Det har inte jag heller, och jag är inte ens student. ;)

Som tur är så finns det hur mycket bra freeware som helst att ta hem. :)
Ja det är sant!
Användarvisningsbild
cthulhu

Inlägg av cthulhu »

Tja, brukar inte Microsoft via universiteten, erbjuda gratis operativsystem, för att på så sätt befästa sin dominans. Så är det på Lunds universitet. Tack och lov använder min instutition Linux, men civilingengörerna och alla andra mindre-vetenskapliga utbildningar ::) ;) sitter och klickar ihjäl sig i windows.
"programet svarar inte vill du avsluta nu?"
-klick- (ja, avsluta nu!)
.....
-klick- (ja, avsluta nu!)--klick- (ja, avsluta nu!)--klick- (ja, avsluta nu!)--klick- (ja, avsluta nu!)--klick- (ja, avsluta nu!)--klick- (ja, avsluta nu!)
Xcore

Inlägg av Xcore »

cthulhu skrev:Tja, brukar inte Microsoft via universiteten, erbjuda gratis operativsystem, för att på så sätt befästa sin dominans. Så är det på Lunds universitet. Tack och lov använder min instutition Linux, men civilingengörerna och alla andra mindre-vetenskapliga utbildningar ::) ;) sitter och klickar ihjäl sig i windows.
"programet svarar inte vill du avsluta nu?"
.....
-klick- (ja, avsluta nu!)--klick- (ja, avsluta nu!)--klick- (ja, avsluta nu!)--klick- (ja, avsluta nu!)--klick- (ja, avsluta nu!)--klick- (ja, avsluta nu!)
Så fungerar inte mitt Windows och det tror jag inte att andras gör heller. :)

För övrigt finns det hur mycket open source och freeware som helst att ladda hem till Windows.

Bara en av tusentals med sajter
http://www.freewarefiles.com/

Portabelt?
http://portableapps.com/apps
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av ZX Spectrum »

Jag är väldigt skeptisk till freeware till Windows. Kan innehålla virus.
Dessutom brukar det vara reklam och annat inbakat. Som exempel kan jag nämna DaemonTool som lägger en daemonbar uppe i IE Explorer. Verkar vara den nya flugan att alla ska lägga barer uppe i webbläsaren.

Bättre att använda synaptic och leta efter programmen där.
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
morpa
Översättare
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av morpa »

Välkommen - Ubuntu är helt enkelt kul att använda tycker jag! Visst - en del att lära sig om man är ny också men - det är ju halva nöjet. Hoppas du kommer att tycka detsamma.
Xcore

Inlägg av Xcore »

ZX Spectrum skrev:Jag är väldigt skeptisk till freeware till Windows. Kan innehålla virus.
Dessutom brukar det vara reklam och annat inbakat. Som exempel kan jag nämna DaemonTool som lägger en daemonbar uppe i IE Explorer. Verkar vara den nya flugan att alla ska lägga barer uppe i webbläsaren.

Bättre att använda synaptic och leta efter programmen där.
Sajter som Freeware Files, Softpedia, Major Geeks mf brukar garantera att deras program inte innehåller några virus, då de själva noga testad dem före de läggs ut.

Jag upplever inga av de problem du talar om med freeware jag tar hem.

Tro mig, gå in och ta hem Gimp Portable eller liknande, du hittar inga virus alls.
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

Jag tror inte trådskaparens syfte med tråden var att diskutera Windowsjunk..... :P

-----------------------

Välkommen ombord maxusingubuntu !

Det finns mycket att utforska med Ubuntu.

Have Fun...! ;D (det har jag)
maxusingubuntu

Tack så mycket allihopa. Jag studerar inte på universitet ännu, ska bara börja tredje året på gymnasiet, var kanske lite otydlig.
Jag gillar verkligen Ubuntu, ska fortsätta att använda det!

Mvh Max
maxusingubuntu

northar skrev:
Välkommen - Ubuntu är helt enkelt kul att använda tycker jag! Visst - en del att lära sig om man är ny också men - det är ju halva nöjet. Hoppas du kommer att tycka detsamma.
Ja det tycker jag redan :D
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

Xcore skrev:Jag upplever inga av de problem du talar om med freeware jag tar hem.

Tro mig, gå in och ta hem Gimp Portable eller liknande, du hittar inga virus alls.
Det är missvisande att kalla GIMP för freeware. Till skillnad från simpel freeware så kan du "själv" verifiera att det inte rör sig om någon skadlig kod. Du kan dessutom "själv" modifiera programmet efter dina egna behov och lägga till allt du saknar. Precis som förra gången detta var uppe så menar jag med "själv" inte att någon vanlig användare utan programmeringskunskaper ska gräva runt i koden. Ni kan däremot själva be andra som kan programmera om hjälp eller till och med betala för att andra ska koda om programmet som just ni vill ha det.
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

maxusingubuntu skrev: Jag gillar verkligen Ubuntu, ska fortsätta att använda det!

Mvh Max
En liten bra sak att veta när man börjar utforska Ubuntu är att hjälpfilen är värd att kolla i ! Meny System > Hjälp o Support

Sedan kan man även läsa den i webformat om man vill det:

http://help.ubuntu-se.org/10.04/

Det absolut sämsta man kan göra som nybörjare är att läsa konstiga guider som finns överallt om man Googlar.... :P

Have Fun ! ;D
maxusingubuntu

pun skrev:
maxusingubuntu skrev: Jag gillar verkligen Ubuntu, ska fortsätta att använda det!

Mvh Max
En liten bra sak att veta när man börjar utforska Ubuntu är att hjälpfilen är värd att kolla i ! Meny System > Hjälp o Support

Sedan kan man även läsa den i webformat om man vill det:

http://help.ubuntu-se.org/10.04/

Det absolut sämsta man kan göra som nybörjare är att läsa konstiga guider som finns överallt om man Googlar.... :P

Have Fun ! ;D
Tack för tipset pun! jag gillar ubuntu riktigt mycket nu :D, visst gillar jag windows också men ska verkligen behålla ubuntu 10.04 på min laptop nu!
Den körs mycket snabbare än windows 7 som jag hade innan.
Från första början jag hade ubuntu var jag inte riktigt säker om jag ville ha det men sen med tiden lärde jag mig mer och mer, nu gillar jag det enormt!

Hare gott allihopa!
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av ZX Spectrum »

Glömde att säga det tidigare men välkommen till forumet maxusingubuntu!
Är övertygad om att du kommer att trivas här.
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Välkommen till en friare värld frälst från ondo. ;D
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
maxusingubuntu

Hund skrev:Välkommen till en friare värld frälst från ondo. ;D
Tack så mycket Hund! :)
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"