Firefox startar inte efter uppdateringen

Här behandlar vi program för Internet och kommunikation; webbläsare, chatt-program, filöverföring osv.
Hellraiser

Firefox startar inte efter uppdateringen

Inlägg av Hellraiser »

Hej.

Ubuntu 9.10 frågar som vanligt om jag vill uppdatera och jag trycker ja. Firefox vill starta om, men startar sedan aldrig upp. Processer igång är:
Firefox (sleeping) (do wait)
Firefox-bin (sleeping)(hrtimer nanosleep)
Stänger jag av dessa och försöker starta igen händer samma sak.
Jag kan avinstallera, men firefox-knappen är kvar och samma sak händer igen. Verkar som programmet är kvar.

Idéer?

(är ditt svar i kod, tänk er en 3-årig måste fatta)
Senast redigerad av 1 Hellraiser, redigerad totalt 6 gånger.
Användarvisningsbild
brattham
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Ubuntu startar inte efter uppdateringen

Inlägg av brattham »

Hej, Hellraiser!

Om jag fattar dig rätt så är det så den automatiska uppdateringen i Ubuntu 9.10 vill uppdatera dina paket, och att ett av dessa paket som ska uppdateras avser att uppdatera Firefox, och efter det att paketuppdateringen är klar så får du problem med Firefox som låser sig? Eller försöker du uppdatera Firefox separat?

Försök att vara lite mer specifik med att beskriva vad du vill göra, hur du gör och vad som faktsikt händer, så ska vi se om vi inte kan komma på någon lösning på ditt problem!

Apropå 3-årigar: Jag har själv en sådan. För dem behöver man inte förklara något - de vet redan allt! ;D

/Mvh Per
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Hellraiser skrev:Hej.

Ubuntu 9.10 frågar som vanligt om jag vill uppdatera och jag trycker ja. Firefox vill starta om, men startar sedan aldrig upp. Processer igång är:
Firefox (sleeping) (do wait)
Firefox-bin (sleeping)(hrtimer nanosleep)
Stänger jag av dessa och försöker starta igen händer samma sak.
Jag kan avinstallera, men firefox-knappen är kvar och samma sak händer igen. Verkar som programmet är kvar.

Idéer?

(är ditt svar i kod, tänk er en 3-årig måste fatta)
Jag undrar ju lite varför du dröjer dig kvar i Ubuntu 9.10... Mozilla har ju pga. säkerhetsproblem pushat igenom en uppgradering av Firefox även i 9.10 och det kan ju vara det som ställt till lite problem...

I värsta fall kan du ju alltid lösa problemet genom att ta bort eller döpa om .mozilla-mappen i din hemkatalog, men då tappar du ju dock alla bokmärken & sånt (även om dom går att återställa med lite jobb)...

Och en fil- eller mapp som börjar på '.' (punkt) är dold, så gå till din hemmapp, tryck [Ctrl]+[H] för att visa dolda mappar - sen kan du ta bort eller döpa om mappen .mozilla...

Och ang. 3-åringar är väl alla såna 'hellraisers', hehe... ;)
Hellraiser

Inlägg av Hellraiser »

Tack för svaren.

Jo, det är den automagiska uppdateringen, som poppar upp och ger förslag, som jag typ godtar som den är och den kör igenom allt smidigt. Har funkat minst 100 tills nu. Precis som du säger gick allt bra vad jag vet, men nu startar alltså inte prograemet upp igen. Målet är alltså få igång firefox igen. Går det inte vill jag ta bort och installera på det igen, och om inte det går får jag väl installera om hela Ubuntu.

Ubuntu 9.10 kör jag mot bättre vetande. Det har funkat bra, gör allt jag vill och det är jobbigt att uppdatera. För mig tar det typ två helkvällar med backuper, bankprogram skall in, filer flyttas osv. Men såklart är ofta uppdateringar bra, men jag hinner inte uppdatera allt som finns. Det bara sprutar ju ut mjukvara (som man borde? testa).

/H
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Hellraiser skrev:Tack för svaren.

Jo, det är den automagiska uppdateringen, som poppar upp och ger förslag, som jag typ godtar som den är och den kör igenom allt smidigt. Har funkat minst 100 tills nu. Precis som du säger gick allt bra vad jag vet, men nu startar alltså inte prograemet upp igen. Målet är alltså få igång firefox igen. Går det inte vill jag ta bort och installera på det igen, och om inte det går får jag väl installera om hela Ubuntu.
Har du testat att ta bort/döpa om .mozilla-mappen?

Och du kan väl ändra rubriken till 'Firefox startar inte efter uppgraderingen' - för det är ju FF du har strul med, inte Ubuntu - så kanske nån haft samma och kan hjälpa dig bättre. :)
Ubuntu 9.10 kör jag mot bättre vetande. Det har funkat bra, gör allt jag vill och det är jobbigt att uppdatera. För mig tar det typ två helkvällar med backuper, bankprogram skall in, filer flyttas osv. Men såklart är ofta uppdateringar bra, men jag hinner inte uppdatera allt som finns. Det bara sprutar ju ut mjukvara (som man borde? testa).
Det har ju varit lite strul för många med uppdateringen till 10.04 så det kan vara en idé att vänta in 10.04.1 där dom bitarna som orsakat strul är fixade.
Användarvisningsbild
pun
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av pun »

Foxen startas med det här kommandot i felsäkert läge

Kod: Markera allt

firefox -safe-mode
Sedan har du Nexus ihopkok så kolla in den här tråden...

http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&t=49532
Hellraiser

Re: Firefox startar inte efter uppdateringen

Inlägg av Hellraiser »

Vilken av mozilla-mapparna? Har på flera ställen.

Safe mode startar inte heller firefox.

Uppdaterade felaktig rubrik. Tack, klart dety var stavfel. Man är sin egen värsta fiende ;-)
Hellraiser

Re: Firefox startar inte efter uppdateringen

Inlägg av Hellraiser »

Vet inte vad som hänt, men jag startade upp datorn nu och körde firefox i safe mode och den startade. Stängde ner och startade normalläge och det funkar. Allt verkar ok, bokmärken borta och allt är standardinställt, men det kan ju berott på att jag tidigare i safemode kryssat i återställ default eller nåt sånt. Tack för hjälpen. Återkommer om jag varit för snabb nu.
Skriv svar

Återgå till "Internet"