Hej,
Går det att få klarare färger?
Det ligger en vit dimma över Ubuntusärmen, medan Windowsskärmen är kristallklar.
Inställningarna är desamma: 1680x1050@60 hz. Enda skillnaden är att Ubuntu har 24-bit color, medan Windows har 32-bit color. Vad jag har förstått saknar detta betydelse.
Tydligast är "dimman" på kvällen när rummet är mörkare.
Tacksam för tips, eftersom Ubuntuskärmen ger ögonsveda och huvudvärk.
Fredrik
Klarare färger i 10.04?
Re: Klarare färger i 10.04?
Har du en skärm med sensor för omgivningsljus som enbart aktiveras i ubuntu? På de flesta bärbara kan den slås av och på samt nivåjusteras på någon Fn-tangent.
Hej,
Det tror jag inte. Det är en LG W2242T skärm till en stationär dator.
Det står ingenting i manualen om någon sådan finess.
Grafikkortet är Nvidia GeForce 8500 GT.
Jag använde först de inbyggda Nouveaurutinerna och aktiverade sedan till de proprietära, men jag noterade ingen förbättring.
Fredrik
Jag använde först de inbyggda Nouveaurutinerna och aktiverade sedan till de proprietära, men jag noterade ingen förbättring.
Fredrik
- vulfgar
- ung forumnörd
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Det kan ju ändå vara ljusstyrkan på skärmen som är fel.
Du kan lägga till en knapp för att ändra ljusstyrkan i panelen, men den sparar inte inställt värde. För att ändra så att det blir samma vid varje omstart så får du gå in på System > Inställningar > Skärmsläckare och klicka på Energialterniv (eller vad det nu heter på svenska, Power Management på eng) och ändra ljusstyrkan vid Bildskärm.
Du kan lägga till en knapp för att ändra ljusstyrkan i panelen, men den sparar inte inställt värde. För att ändra så att det blir samma vid varje omstart så får du gå in på System > Inställningar > Skärmsläckare och klicka på Energialterniv (eller vad det nu heter på svenska, Power Management på eng) och ändra ljusstyrkan vid Bildskärm.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 

Jag har inte den möjligheten i "Strömhantering". Däremot har jag testat med skärmens ljus och kontrastknappar utan att jag är nöjd med resultat.
Den bästa effekten har sänkning av gamman haft, dock inte hundra.
Fredrik
Den bästa effekten har sänkning av gamman haft, dock inte hundra.
Fredrik
Märkligt jag har samma grafikkort men en tjockskärm AOC 19 tums men inga sådana problem, jag har installerat de rekomenderade drivrutinerna för mitt grafikkort och det funkar.fred6633 skrev:Hej,
Fredrik
Kör du ett dual boot system så att du kan jämföra med Windowsskärmen? Om ja, tycker Du inte att Ubuntuskärmen är ljusare och småflimrar helar tiden?Märkligt jag har samma grafikkort men en tjockskärm AOC 19 tums men inga sådana problem, jag har installerat de rekomenderade drivrutinerna för mitt grafikkort och det funkar.
Fredrik
Jag har Wmvare och Windows Vista och jag märker ingen skillnad mellan Vista och Ubuntu.fred6633 skrev:Kör du ett dual boot system så att du kan jämföra med Windowsskärmen? Om ja, tycker Du inte att Ubuntuskärmen är ljusare och småflimrar helar tiden?Märkligt jag har samma grafikkort men en tjockskärm AOC 19 tums men inga sådana problem, jag har installerat de rekomenderade drivrutinerna för mitt grafikkort och det funkar.
Fredrik