Felmedelande vid start [LÖST !!]

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Användarvisningsbild
skalman65
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Felmedelande vid start [LÖST !!]

Inlägg av skalman65 »

Får följande felmedelande vid start av lubuntu

Kod: Markera allt

(process 217) glib-warning**get pwuid_r faild due to unknowd user id
Vad betyder detta?

uppkom efter att jag gjort en ominstallation av grafik drivisarna.
Vilket jag försökte med för maskin var allmänt seg.

Nu fastnar den i uppstarten, det sista som står på skärmen är att den startar tjänsten "cups"
Senast redigerad av 1 skalman65, redigerad totalt 7 gånger.
Användarvisningsbild
brattham

Re: Felmedelande vid start

Inlägg av brattham »

Hej! Kan det vara så att pwuid står för "password user id"?

Kan du försöka starta upp i recovery/single mode, eller har du redan försökt detta? Det kanske kringgår ditt password/user id, om det är det som är problemet? Kan man inte gå runt de nya drivrutinerna genom att starta upp i recoveryläge? Jag har ingen Ubuntudator framför mig för tillfället (på semester), men jag tror det är ESC, eller om det möjligen var Shift (tror nästan det var shift) som du ska trycka på/hålla nere under uppstart för att få upp Grubs lista där recoveryläget kan väljas ifrån.

Kommer du in så pröva byta dirvarna!

/Mvh Per

PS
Cups har ju med utskrifter att göra: Common Unix Printing System (en print server); känns ju inte som om det skulle vara det som var problemet i ditt fall...
/DS
Användarvisningsbild
SlamsornasKung

Inlägg av SlamsornasKung »

Det är väldigt många Ubuntuanvändare (10.04) som drabbas av det här (http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1443231&page=6). Buggen är också rapporterad i Lunchpad. Jag har den också för övrigt. Det positiva i mitt fall är att en ”hård omstart” räcker, sedan bootar datorn snällt igen, dessutom uppstår det ganska sällan.

Ett problem verkar vara att felmeddelandet glib-warning**get pwuid_r faild due to unknowd user id är nästintill omöjligt att tolka, det betyder (enligt proffsen) egentligen någonting i stil med ”det är något fel i systemet”. Får mig att minnas den förhatliga ”bomben” under Mac Os 7-9.

Jag beklagar att jag inte har någon lösning på ditt problem, men kan trösta dig med att du inte är ensam.

SK
HP NC2400 - Ubuntu 10.04 • Fujitsu Siemens AmiloM7400 - Arch Linux • HP/Compaq Mini 110C - Ubuntu 10.04
CryingFreeman skrev:[…] Ubuntu är och förblir en meritokrati, inget demokratiskt experiment där alla får säga vad som helst till vem som helst, hur som helst.
Användarvisningsbild
-=IGGE=-

Inlägg av -=IGGE=- »

skalman65 skrev:Får följande felmedelande vid start av lubuntu

Kod: Markera allt

(process 217) glib-warning**get pwuid_r faild due to unknowd user id
Vad betyder detta?

uppkom efter att jag gjort en ominstallation av grafik drivisarna.
Vilket jag försökte med för maskin var allmänt seg.

Nu fastnar den i uppstarten, det sista som står på skärmen är att den startar tjänsten "cups"
jag bruka få samma felmedelande men datorn starta upp ändå.
det bara plinka till man hinner knappt läsa vad det står
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"