SV: DVD och Musik i ubuntu

hempa

DVD och Musik i ubuntu

Inlägg av hempa »

Hej har precis installerat ubuntu och undrar lite över programmen för att spela upp musik och dvd/avi och wma filer. hade windows innan och använde mig av creative för att spela musik och avi/mpeg med flera. och power dvd för att spela upp vanlig dvd. Det jag undrar över är hur bra är ubuntus program för uppspelning av media i jämförelse med dessa. och är det möjligt att installera t.ex. power dvd i ubuntu? har ett rätt så bra ljudkort och grafikkortoch vill att musik och film ska låta och se så bra ut som möjligt. andra program som jag oxå undrar över om dom kan funka i ubuntu är roxio easy media creator och dc++
Användarvisningsbild
Sprak
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Sprak »

Jag kan rekommendera att installera de programmen som finns under Multimedia í automatix (<a class="postlink" href="http://www.getautomatix.com">http://www.getautomatix.com</a>).
Automatix är också bra för att automatisikt lägga in de codecar du behöver för att kunna spela upp de vanliga film- och musikformaten (pga något juridiskt dravel i usa och australien har de inte med dem automatiskt). Annars kan jag rekommendera AmaroK för musikuppspelning.

Vill du leta runt lite själv så är det bara att öppna synaptic (System -> Administration -> Programhanteraren Synaptic) och söka på exempelvis music eller movie. Sedan är det bar att trycka på den lilla vita rutan brevid de pragram som verkar bra och välja installera. Slutligen när du är nöjd så trycker du bara på verkställ. Kan det bli enklare?
Användarvisningsbild
Bossieman
Kontakt:

Inlägg av Bossieman »

För musik rekommenderar jag Amarok, läs och se mer om amarok på länken nedan.

http://ubuntu-bossieman.blogspot.com/20 ... buntu.html

När det gäller film/DVD så funkar VLC eller Mplayer utmärkt för ändamålet.

För att installera DC++ gör så här eller använd automatix

http://www.flashback.info/showpost.php? ... stcount=44
Senast redigerad av 1 Bossieman, redigerad totalt 13 gånger.
* Detta meddelande har granskats av FRA *
hempa

Inlägg av hempa »

Har installerat Amarok nu men undrar om man kan ställa in eller fixa nån plugin så att jag kan få ut ljudet i alla mina högtalare. jag har ett 5.1 system. undrar oxå över det här med ljudkort har ett creative sounblaster audigy 2 zs hur vet jag om ubuntu eller program i ubuntu använder det, kan man kolla upp det på något sätt?? undrar om samma sak med grafikkortet oxå.
Användarvisningsbild
DeepThought

Inlägg av DeepThought »

Hempa, jag tror inte att det är Amarok som ser till att att du inte får ljud, utan du måste nog pilla med alsa för att få igång ljudet i alla dina högtalare. Starta någon mixerprogramvara (eller skriv alsamixer i ett terminalfönster) och pilla runt lite med reglagen och se om du kan få igång det.

Jag är inte helt säker, men kanske har jag läst något här på forumet om att just ditt ljudkort inte har jättebra stöd. Men lita inte på det, för jag kan lika gärna ha drömt ;)
WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...
Användarvisningsbild
Bossieman
Kontakt:

Inlägg av Bossieman »

Hittade denna lösning  på nätet

once you open alsamixer from the command line you will see a mixer panel.

there will be several slider bars and in between the slider bars some little boxes with sideways looking mm in it.
those little boxes with mm in them are switches to turn features on and off.
By using your arrow key -> you can move over to the proper switch to turn it on.

if its black with mm in it then it is presently turned off it will turn green when it is on.
you turn it on by moving cursor over till you are on it then type M
You will need to find the switch for analog/digital.
because if you are wired to analog and its set to digital you will get no sound.

Don't be fooled into thinking you are seeing all the switches keep pressing your arrow key to keep moving over till you find the analog switch.

I also had to switch for the Oss mixer too you can get an idea what it is going to be labled by going to sound control in your system tools. on the file menu there is an option to change mixers alsa or Oss and see what its calling the oss I think mine said audigy2 sigtel or something like that?

so hopefully not to confusing easiest way is to put in a cd and start it.
toggle a switch in alsamixer if you get sound that was the right one if you don't toggle it off again and move over to next switch.
mine were almost all the way over to the right just keep pressing that arrow key over till you see them.
* Detta meddelande har granskats av FRA *
hempa

Inlägg av hempa »

har börjat meka lite med alsamixer men får fortfarande bara ljud ur mina två fronthögtalare. amarok är inställd på alsa oxå, ljudnivån är oxå väldigt kass
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"