Dubbla Grub-val? [löst]

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
hmmatsw
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Dubbla Grub-val? [löst]

Inlägg av hmmatsw »

Hej!

Jag är nybörjare av Ubuntu och har testat det ett tag. Kör både XP och Ubuntu. Skulle installera tillval i Xp för att kunna läsa Ubuntus filssystem installerade då av misstag Ubuntu igen via Wubi. Nu har jag dubbla inloggningar och dubbla Ubuntu i datorn. Om jag väljer XP i första valet vid starten av dotorn kommer jag till ett val till där jag kan välja mellan XP och Ubuntu. Väljer jag Ubuntu där kommer jag till den nya installationen. Detta måste jag få bort hur gör jag?
Senast redigerad av 1 Exry, redigerad totalt 3 gånger.
Anledning: markerat tråden som löst /Exry
Användarvisningsbild
RicchiH
Kontakt:

Re: Dubbla Grub-val?

Inlägg av RicchiH »

Går det inte bara avinstallera wubit via ändra/avinstallera program i kontrollpanelen i windows.

Som jag förstått det fungerar det väl som vilket annat installerat program som helst eller ?
hmmatsw

Inlägg av hmmatsw »

Tack, vad enkelt när man vet.
Innebär installationen via Wubit sämre prestanda eller är den likvärdig med att installera Ubuntu i egen partition?
Användarvisningsbild
RicchiH
Kontakt:

Inlägg av RicchiH »

Ubuntu får ju så klart inte all kraft eftersom du kör den inuti Windows, svaret på frågan borde alltså vara ja den får sämre prestanda via wubi.

med det sagt väntar jag mig att flera tycker annorlunda ;)

Det finns dock andra alternativ om du vill testa ubuntu.

1. Köra från liveskiva (detta medför däremot inte att du får bättre prestanda)
2. Köra Multiboot (Installera från Liveskiva, vid uppstart väljer du Windows eller Ubuntu) då får du fullt prestanda.

Lycka till !
hmmatsw

Inlägg av hmmatsw »

Det senare kör jag redan det var så jag började, därav att jag bled förvirrad av två inloggningar. men det är bra att vetas för framtiden på andra datorer. Som sagt tack för hjälpen!
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"