[LÖST] Ubuntu 10.04 Torrent Klient drar ner hela nätverket

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
DiNozzo
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

[LÖST] Ubuntu 10.04 Torrent Klient drar ner hela nätverket

Inlägg av DiNozzo »

Hej allihopa.

Jag har tidigare kört Deluge med Deluge-webui och varit relativt nöjd, eftersom jag bara haft igång nedladdningarna under nätterna, då jag inte använder internet på något annat sätt. Men jag började tröttna på att starta upp och pausa alla nedladdningar hela tiden, så jag tänkte försöka hitta nån lösning.

Jag kan ha igång deluge daemon och deluge-webui utan några problem med internet what so ever, men så fort jag startar en nedladdning av en torrent så kan jag inte använda internet på nån annan dator (Det går extremt segt, oftast inte alls).
Så jag beslöt mig till och byta till Transmission 2.0 som ska vara den officiella torrent klienten för Linux operativ som jag fattat det. Men samma sak händer här. Det kan vara igång utan problem, men när jag börjar ladda ner i web-pluginen så får jag samma resultat som innan.
Jag vet inte om detta är för web panelerna eller om det är ett vanligt linux problem för torrent klienter.
Skulle uppskatta hjälp med detta!

PS. Jag har till och med provat ändra prioriterings-reglerna i routern så att min server är på lägsta prio, men detta hjälpte inte, torrent-clienten drar ner internet direkt den kopplar upp sig till en Tracker.
Först tänkte jag att jag bara skulle sätta en block på DL och UL hastigheterna, men sen märkte jag att jag fick samma resultat fast det står på 0.
Senast redigerad av 1 DiNozzo, redigerad totalt 3 gånger.
BildBild
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Re: Ubuntu 10.04 Torrent Klient drar ner hela nätverket

Inlägg av Hund »

Har du ADSL? Då kan ju det vara problemet. Annars brukar routern vara en vanlig pryl som segar ner nätverket.

Sedan har alla moderna torrentklienter en funktion så att du kan välja när på dygnet du ska seeda etc.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
DiNozzo

Inlägg av DiNozzo »

Hund skrev:Har du ADSL? Då kan ju det vara problemet. Annars brukar routern vara en vanlig pryl som segar ner nätverket.

Sedan har alla moderna torrentklienter en funktion så att du kan välja när på dygnet du ska seeda etc.
Nej vi använder inte ADSL. Och om jag laddar ner med t.ex uTorrent eller liknande från någon av mina windows datorer så är det lugnt, då funkar nätverket som det ska. Men jag vill ju att det ska vara min Ubuntu server som sköter allt det, eftersom jag inte vill ha olika clienter på alla datorer, utan som det är nu, alla går till en IP och startar sin nedladdning.

Jo det är säkert möjligt, men grejen är den att om den står på nedladdning under natten, och sen måste någon i huset upp o jobba under natten så finns det ju inget internet, och då har man defnitivt inte tid med att hålla på o stänga ner torrents.
BildBild
Användarvisningsbild
Louie
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Kontakt:

Inlägg av Louie »

Har aldrig hört att det skulle vara några problem med just att ett operativsystem gör att nätet går ner när man tankar. Låter ganska långsökt men det är uppenbarligen ett problem för dig. Vad har du för upp och ner-hastighet idag? Jag vet själv när jag hade (som hund säger) ADSL och man började belasta nätverket upp/ner, inget ville fungera och jag fick gång på gång starta om min router. Vad har du för modell på den förresten, kan kanske vara till hjälp i felsökningen.

Vill du pröva ännu ett torrentprogram för linux så kan jag rekommendera rtorrent, litet och resurssnålt, körs via terminalen.

mvh
L
Ett väl utfört arbete ger en inre tillfredsställelse och är den grund var på samhället vilar.
Linuxuser - Fri webhosting åt folket!
IRC: Louie` @ #kurbitz freenode - Jabber: PM för jabber
DiNozzo

Inlägg av DiNozzo »

Louie skrev:Har aldrig hört att det skulle vara några problem med just att ett operativsystem gör att nätet går ner när man tankar. Låter ganska långsökt men det är uppenbarligen ett problem för dig. Vad har du för upp och ner-hastighet idag? Jag vet själv när jag hade (som hund säger) ADSL och man började belasta nätverket upp/ner, inget ville fungera och jag fick gång på gång starta om min router. Vad har du för modell på den förresten, kan kanske vara till hjälp i felsökningen.

Vill du pröva ännu ett torrentprogram för linux så kan jag rekommendera rtorrent, litet och resurssnålt, körs via terminalen.

mvh
L
Jag ser egentligen inte hur min upp och ner-hastighet kan spela någon roll, eftersom det borde ju vara samma sak om jag laddar ner från en windows klient som från en linux klient. Men ca 11 mbit/s har jag för mig, och det är både upp och ner.

Och har en NetGear router om jag minns rätt, kan kolla upp det.
BildBild
DiNozzo

Inlägg av DiNozzo »

Jag har listat ut att det är inte när den laddar upp eller ner som den drar ner mitt nätverk. För jag kan blocka hastigheterna på 0 kb/s både upp och ner och det drar fortfarande ner nätverket så hårt så det inte går att surfa. Detta händer direkt när jag trycker på "Start".
BildBild
DiNozzo

Inlägg av DiNozzo »

Lite hjälp någon? ???
BildBild
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"