Ubuntu och windowsserver

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
_ZoutH

Ubuntu och windowsserver

Inlägg av _ZoutH »

Har ett litet problem som jag inte får bukt med. Det är så att jag kör ubuntu på min netbook och windows server 2008 R2 på garderobsservern. Utöver det finns ytterligare 3 windowdatorer i nätverket.

Nu är det så att jag har problem med att ansluta till servern från netbooken. Det fungerar endast om någon av windowsklienterna är igång. Om bara netbooken med ubuntu och windowsservern är igång så syns ej servern från netbooken.

Detta har hållit mig fundersam ett tag nu eftersom netbooken endast verkar vilja använda någon av windowsklienterna som s.k. master browser. Har f.ö. inte ändrat på några sambainställningar.
_ZoutH

Re: Ubuntu och windowsserver

Inlägg av _ZoutH »

Inga förslag? Kanske ska förtydliga lite.

När någon av windowsdatorerna i nätverket är igång kan jag se samtliga datorer i nätverket ,inkl. servern, från ubuntu-netbooken. Men så fort ubuntu-netbooken är den enda datorn igång så är det stört omöjligt att komma åt servern.

Varför måste en dator som kör windows 7 vara igång för att jag ska komma åt servern från ubuntu?
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"