Partioner vid installation [LÖST]

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Partioner vid installation

Inlägg av mcNisse »

norhager skrev: Varför ska man snåla på utrymme för operativsystemet när det är så krångligt att förstora den det blir oftast en ominstallation för att öka på den. jag har 22 GB för / och har en ganska normal installation med office och några musik och videoprogram installerat och ändå är 11 GB använt
Testa hur mycket som används efter en sudo apt-get clean.
Jag håller med det finns ingen anledning att snåla med / speciellt om både /var och /tmp ligger på den partitionen.
m!rage

Inlägg av m!rage »

norhager skrev: Varför ska man snåla på utrymme för operativsystemet när det är så krångligt att förstora den det blir oftast en ominstallation för att öka på den. jag har 22 GB för / och har en ganska normal installation med office och några musik och videoprogram installerat och ändå är 11 GB använt
Det är lite bökigt att ändra storlek på partitionerna i efterhand, men det går i Gparted
Användarvisningsbild
norhager

Inlägg av norhager »

mcNisse skrev:
Testa hur mycket som används efter en sudo apt-get clean.
Jag håller med det finns ingen anledning att snåla med / speciellt om både /var och /tmp ligger på den partitionen.
Jag brukar se till att hålla mitt system rent och märker ingen skillnad i storlek efter ha kört det kommandot, bruka själv använda apt-get autoremove. Jag nöjer med att ha en egen homepartion men visst kan man dela upp systemet ytterligare men vinner man något på det.
Användarvisningsbild
Hylas
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av Hylas »

Om man kopierar en DVD i k3b så läggs den tillfälligt i /tmp. Kopierar man fler så blir / snart full. Det är klart, vet man om det här så kan man rensa /tmp efter varje kopiering.

Fast å andra sidan - ett icke-problem, kanske.
Användarvisningsbild
cthulhu

Inlägg av cthulhu »

Jag har sallan igang min dator langre an ett par timmar at gangen. Lite markligt att man lyckas fylla HD sa snabbt upp till 11 Gb. Jag har ett fullt (Debian 5.0) GNOME-system (tror jag) med Gimp, ett antal olika weblasare, abiword, gnumeric, Latex, emacs, en del spel, lite emulatorer, mm, och ligger som sagt pa 4 Gb. Har aven haft en hel del KDE-saker installerat, men kanske att jag har rensat bort dem.

Ja, hur man gor i slutandan har ju som sag att gora med hur mycket film/musik/bilder man har i forhallande till program mm. och hur "rik" man kanner sig pa utrymme.
Användarvisningsbild
Hylas

Inlägg av Hylas »

Jag har också ett hyfsat fullt system. Ca 4 GB går åt.
conky.png
conky.png (79.25 KiB) Visad 1234 gånger
Användarvisningsbild
skalman65
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av skalman65 »

Installationen klar .

Tackar för hjälpen.

Återkommer snart i nya trådar då det vart lite andra problem.
Henrik Jansson

Re: Partioner vid installation [LÖST]

Inlägg av Henrik Jansson »

Är det nån fördel att ha fler partitioner än swap, / och home?

Tänkte om man har sina filer på en, ubuntu på en och alla program på en?
För då kan man ha kvar alla program när man installerar nästa nya version av ubuntu, eller?
Användarvisningsbild
cthulhu

Inlägg av cthulhu »

Var det en fråga eller ett påstående? Om det sistnämnda: Ja.

På "/home" har du alla dina filer OCH alla konfigurationsfiler till alla program du har.

På "/" har du ju ditt ubuntu, och nu känns det som att du har ett väldigt tydligt "windows-tänk"

Om du installerar en ny version av ubuntu så får du ju nya versioner av alla bibliotek och då kan du inte använda de gammla programen? Anledningen till att man upgraderar är väl just att man vill ha de nya versionerna av programmen, eller hur? Jag menar, Ubuntu är ju programen. Om du vill uppgradera dig annars får du väl ladda in en nyare kernel?

När du instalerar ett nytt Ubuntu på / kommer du ju få tillbaka alla program fast i senare och bättre versioner, och alla dina konfigurationsfiler ligger ju redan på /home, så du behöver inte göra någonting. (förutsatt att du har konfigurationen som du själv föreslog, dvs Swap, / och /home)
Henrik Jansson

jag tänkte att man skulle slippa installera om alla program då, och så finns det program som inte har följt med ubuntu, som man har hittat på andra ställen.. ligger de redan i home då?
Ligger utseendet på skrivbordet i home? inklusive alla symboler för program i panellisten som man har lagt dit?
Ibland behöver ju inte en ny version va bättre heller.. ibland kanske man trivs bättre med en äldre version av nåt program. En sak jag inte gillar är att kryssrutan i första flicken på firefox inte finns med i nya versionen.. kan man pilla tillbaka den på nåt sätt? alltså kryssrutan, utan att gå tillbaka till gamla versionen.
m!rage

Inlägg av m!rage »

De flesta av oss lägger ju till fler program än de som följer med Ubuntus installation... Jag tror att dessa hamnar i /usr men jag är osäker på om man bara kan ta med sig innehållet i den mappen till en ny installation. Men så länge du inte trashar sönder din installation borde du väl kunna uppgradera inifrån Ubuntu, med Uppdateringshanteraren? Då förlorar du ju varken program eller inställningar
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

Jag tror detta har nämnts i tidigare inlägg, men här är en sammanfattning:

Om du har /home på en separat partition så finns alla filer och inställningar till program kvar, dvs även om du gör en helt ny installation så har du kvar alla inställningar du gjort i programmen (tex firefox-profil och e-post), alla dina dokumentfiler, bilder, musik osv. Även skrivbordet och temat ser likadant ut. Själva programmen måste du dock installera pånytt, men så fort det är gjort så har programmet samma inställningar som i den gamla isntalltionen.

Detta är under förutsättning att du inte formatterar /home vid om- nyinstallationen och du behöver också ange samma användarnamn.

När det gäller skrivbord och tema så kan det tänkas se annorlunda ut om du använder tema och bakgrund som du installerat via pakethanteraren, kanske nån speciell temamotor osv, men så fort du installerat dessa pånytt så kommer du att få tillbaka det gamla utseendet.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
cthulhu

Inlägg av cthulhu »

Om man installerat tredjeparts-program (ej specifikt avsedda for ubuntu), tex. adobe acrobat reader, nero, mm, kan man lagga dessa i /opt, och om du da har denna som en egen partition blir den ju kvar, men om du har kvar installationsfilen ar det ju annars bara till att installera om.

Jag tycker grundfrågan ar en ren Windows-fraga. Henrik Jansson vill alltså uppgradera utan att fa nya versioner av programmen man uppdaterar? Men det ar ju det som ar uppgraderingen? Enklaste lösningen till detta ar ju att inte uppgradera!

Fraga: Vad exakt ar det du vill uppgradera? Det ubuntu ar ar ju just en samling program.

Annars ar det som vulfgar skrev. ha separat /home, och lev lycklig. :)
Henrik Jansson

Jag håller isär operativsystemet och programmen.
När jag installerar en nyare version av ubuntu så får jag ju nya och förhoppningsvis bättre funktioner i ubuntu. Det kan handla om att det blir lättare/möjligt att installera min skrivare, modem osv. Detta har inget med programmen att göra.
Det var exempelvis mycket lättare att installera min skrivare i 10.04 än i 8.04.
i 10.04 kan jag koppla in min mobiltelefon till datorn och använda den som modem, det är i princip bara att sätta i sladden så funkar det. Gör jag det i 8.04 händer ingenting. I 10.04 kan jag använda mitt adsl-modem genom att bara skriva in användarnamn och lösenord enkelt i en meny. Så kan man inte göra i 8.04. Det har inget att göra med vilken version av firefox eller openoffice jag har. Det kommer väl inte en ny version av openoffice med varje version av ubuntu?
Användarvisningsbild
norhager

Inlägg av norhager »

Henrik Jansson skrev:Jag håller isär operativsystemet och programmen.
När jag installerar en nyare version av ubuntu så får jag ju nya och förhoppningsvis bättre funktioner i ubuntu. Det kan handla om att det blir lättare/möjligt att installera min skrivare, modem osv. Detta har inget med programmen att göra.
Det var exempelvis mycket lättare att installera min skrivare i 10.04 än i 8.04.
i 10.04 kan jag koppla in min mobiltelefon till datorn och använda den som modem, det är i princip bara att sätta i sladden så funkar det. Gör jag det i 8.04 händer ingenting. I 10.04 kan jag använda mitt adsl-modem genom att bara skriva in användarnamn och lösenord enkelt i en meny. Så kan man inte göra i 8.04. Det har inget att göra med vilken version av firefox eller openoffice jag har. Det kommer väl inte en ny version av openoffice med varje version av ubuntu?
Vad menar du med att hålla isär har du mapparna för /usr och operativsystemet skillda från varann och då vad vinner du med det.
Användarvisningsbild
barzam

Inlägg av barzam »

Som det flera gånger har påpekats i tråden är Ubuntu en samling program, du ska inte skilja på operativsystemet och programmen. Det enklaste är att ha separat /home, då får du kvar alla dina inställningar och filer när du uppgraderar. När du sedan uppgraderar får du en helt ny samling program. Detta är hela vitsen med att uppgradera. Och ja, anledningen till att mer saker fungerar nu än för två år sedan är för att "programmen" är nya.
Henrik Jansson

Jag menar att ubuntu är operativsystemet och openoffice och firefox är program.
Om någon frågar vad jag har för operativsystem så säger jag att jag har ubuntu.
Det står ju på ubuntus hemsida att ubuntu är ett operativsystem.
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

Henrik Jansson skrev:Jag menar att ubuntu är operativsystemet och openoffice och firefox är program.
Om någon frågar vad jag har för operativsystem så säger jag att jag har ubuntu.
Det står ju på ubuntus hemsida att ubuntu är ett operativsystem.

Japp, helt riktigt !

Sen surras det då om en separat /home i tråden och det behöver man INTE.

Om Ubuntu skulle crasha och bli okörbart så skickar du i Ubuntu-skivan och sedan väljer du "Manuell Partionering", sedan så bockar man bort "formatering" för den partition som innehåller Ubuntu.

Allting blir då kvar efter en ominstallation !

Fakta:
https://wiki.ubuntu.com/UbiquityPreserveHome
m!rage

Inlägg av m!rage »

Men det är ganska schysst med ett nytt filsystem om man ändå ska installera om så jag står fast vid min åsikt att en separat /home är att föredra. Det är dock inte direkt nödvändigt om man inte vill som sagt.
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

m!rage skrev:Men det är ganska schysst med ett nytt filsystem om man ändå ska installera om så jag står fast vid min åsikt att en separat /home är att föredra. Det är dock inte direkt nödvändigt om man inte vill som sagt.
Kan du motivera varför det är att föredra ???
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"