SV: PANIK !!!!! system rättigheterna borta...
PANIK !!!!! system rättigheterna borta...[LÖST]
Jag skulle lägga till en användare och gav denna inte system rättghterna.... tog bort den gamla och nu kommer jag inte åt att lägga till användare eller grupper... efter som det inte går att logga in som root i inloggningen vet jag ej hur jag skall ändra så min användare kan få dessa rättigheter igen..
Senast redigerad av 1 niron, redigerad totalt 21 gånger.
Hej!
Hur är det, är du inne eller kan du inte starta ? Kolla länken, där finns några förslag.
http://ubuntu-se.org/smf/index.php/topic,5017.0.html
Lycka till..........
Hur är det, är du inne eller kan du inte starta ? Kolla länken, där finns några förslag.
http://ubuntu-se.org/smf/index.php/topic,5017.0.html
Lycka till..........

Jag är inne och kan göra det mesta förutom det som root kan göra...råkade to bort systemrättigheterna/administratörs rättigheterna för min "normala" användare som man har när man installerat Ubuntu ......
normalt sett kommer det ju upp en ruta för att skriva root password i detta fall... bara en felruta BUG?? eller ... se kodstycket!!
Jag måste komma åt uppdaterings menyn mm... men det är ju bara root just nu som skall komma åt denna del... dock ingen ruta som kommer fram för att skriva in passwordet i...
normalt sett kommer det ju upp en ruta för att skriva root password i detta fall... bara en felruta BUG?? eller ... se kodstycket!!
Jag måste komma åt uppdaterings menyn mm... men det är ju bara root just nu som skall komma åt denna del... dock ingen ruta som kommer fram för att skriva in passwordet i...
Kod: Markera allt
Misslyckades med att köra users-admin som användare root:
Den underliggande auktoriseringsmekanismen (sudo) tillåter inte att du kör detta program. Kontakta systemadministratören.
- mcNisse
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Lägg in användaren i gruppen admin. Detta görs genom att editera filen /etc/group
Så här ser raden ut i min /etc/group (ullabella och johan är med i gruppen)
admin:x:109:ullabella,johan
KDE 4.5 SC är ute i det fria!!! Tjoho
Stagnation is good for nobody - after all if you don't progress you end up with gnome
Stagnation is good for nobody - after all if you don't progress you end up with gnome
Iofs bra, men hur editera utan sudo funktion....mcNisse skrev: Lägg in användaren i gruppen admin. Detta görs genom att editera filen /etc/group
okej jag kommer in som root i terminalen men Edit komandot hur lyder det i linux????
Inne i terminalen skriver du:
Då kommer filen upp och du kan ändra och spara den.
gedit /etc/group
- Mekaniserad Apelsin
- Hedersmedlem
- Kontakt:
Enkelt, man startar datorn med en liveskiva... eller något mindre vackert, avbryter bootup och kör terminal innan fleranvändarläget satt in.Little John skrev:Iofs bra, men hur editera utan sudo funktion....mcNisse skrev: Lägg in användaren i gruppen admin. Detta görs genom att editera filen /etc/group
Jag rekommenderar att du stoppar in den liveskiva du installerade från, och från den går in på din hårddisk och ändrar /etc/groups och lägger till din nya användare i gruppen admin (eller, ta och lägg till den nya användare överallt där den gamla står).
More Mekaniserad at http://blippe.se.
Tack MekaniseradApelsin,
Ibland glömmer man det enklaste..

Ibland glömmer man det enklaste..

SV: PANIK !!!!! system rättigheterna borta... [LÖST]
Det var inte så svårta tt fixa detta med hjälp av er här på forumet... lite tips av alla gav bra resultat..
Det som funkade för mig var att öppna en terminal.
- Logga in som root:
su
- ange lösenordet
- editera filen gruop:
gedit /etc/group
- leta upp
admin
100:root
- skriv in inloggninsnamnet efter root ex: admin
100:root,micke GLÖM INTE KOMMAT
Spara stäng starta om...
Detta funkade kanon för mig.
Det som funkade för mig var att öppna en terminal.
- Logga in som root:
su
- ange lösenordet
- editera filen gruop:
gedit /etc/group
- leta upp
admin
- skriv in inloggninsnamnet efter root ex: admin
Spara stäng starta om...
Detta funkade kanon för mig.

Grattis !!
Så ska det vara.
/Peter
Så ska det vara.
/Peter