Kommer inte in på ubuntu längre [LÖST]

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
NinTew
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Kommer inte in på ubuntu längre [LÖST]

Inlägg av NinTew »

Hej jag hade efter mycket strul och trixande kommit så långt att jag kunde komma in på ubuntu 10.04 som jag installerat från windows och fått igång internetuppkoppling. (mobilt bredband). Allt var frid och fröjd och jag satt och testade olika webbläsare. Plötsligt låser sig allt, först ut var internetförbindelsen och sen slutade mus och tangentbord att fungera. Efter att ha ryckt kablar till höger och vänster så gav jag upp och stängde ner datorn (bärbar). Startar upp, kommer till menyn där jag ska välja windows eller ubuntu, väljer ubuntu och får felmeddelande att den inte hittar operativsystemet. Vad hände? Måste jag ta bort det som är installerat och starta om från början eller kan jag med hjälp av handpåläggning från nån här komma in igen? Jag är helt blåst när det gäller datorer men kan hjälpligt följa instruktioner ??? om jag anstränger mig lite.
Den där remixen som finns nu är den något som kan hjälpa mig? Kan jag installera den från windows? Vill ha kvar windows ett tag till sen tänker jag mig att ta bort det helt (vad ska man med virusfönster till när det finns ubuntu :-X )

Löser problemet genom att ta bort wubi och har efter mycket om och men lyckats bränna en skiva med iso filen. Nu ska datorn partitioneras men det är ett annat problem. Det här får ses som avslutat nu.
Senast redigerad av 1 NinTew, redigerad totalt 5 gånger.
Användarvisningsbild
pun
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Kommer inte in på ubuntu längre

Inlägg av pun »

Kör inte själv via Wubi men hittade det här som den vanligaste orsaken att inte Ubuntu går att starta.

https://wiki.ubuntu.com/WubiGuide#Canno ... o%20Ubuntu

Innehåller Windowspartitionen fel så kan då ofta inte Ubuntu startas.

Om du kör XP, vista o W7 ungefär likadant
http://support.microsoft.com/?scid=kb%3 ... 5&x=9&y=13
NinTew

Inlägg av NinTew »

åhh tack, jag ska genast kolla det. :D
NinTew

Inlägg av NinTew »

Efter en hel del trixande lyckades jag köra en chkdsk, vet inte om jag gjorde rätt men den körde en halv evighet och meddelade sedan att det inte fanns några fel. Problemet att komma in på ubuntu kvarstår. Några fler ideer? Jag vet inte om jag gjort något fel redan från början för ubuntu verkar ligga på samma disk som windows??? Det ser i alla fall ut så i utforskaren. Båda systemen verkar ligga under C. Om jag lagt den på en egen partition borde det väl vara en annan enhetsbeteckning eller virrar jag till det för mig själv nu? Och det har ju funkat att komma in där länge nu även om det var först nu jag fick igång rätt språk och internetuppkopplingen. När jag haft problem i windows har jag kunnat köra nått test av något slag och då fått en rapport som jag skickat in till de underbara människorna på Svenska antispywareforum. Kan man få fram nån rapport som visar typ hur jag installerat ubuntu och varför datorn inte hittar den? :?:
friTTe81
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Kontakt:

Inlägg av friTTe81 »

Hmm verkar lite lurigt, använde själv för ett par år sen Wubi.
Men efter alldeles för mycket småproblem så bestämde jag mej för att göra en ren installation, det löste säkert 98%.
Men om man du skulle starta med ubuntuskivan i.
sen välja installation .
sen på den redan befintliga Ubuntu partitionen.
Nu är bara en idé, kommer inte ihåg hur det partitioneras med sån installation.
NinTew

Inlägg av NinTew »

Ja jag är säker på att mycket problem försvinner om man tar bort trasselsystemet och det kommer jag som sagt att göra så snart jag känner mej säkrare på ubuntu. 8)

Tyvärr har jag ingen skiva då jag installerade med wubi eller vad det nu heter. Men jag ska kanske bränna ner det på en skiva och testa ditt förslag? Eller blir det ännu mer problem då för att det inte var så jag installerade från början?
Användarvisningsbild
CryingFreeman

Inlägg av CryingFreeman »

Wubi-installationen kan du ta bort i Windows i Lägg till/Ta bort program, så den ska inte innebära något problem. Om du har iso-filen tillgänglig så kan du plocka hem Unetbootin och göra en bootbar USB-sticka istället om du vill.

http://unetbootin.sourceforge.net

Du får alltid bättre prestanda med Ubuntu installerat på en egen partition och installationsprogrammet hanterar partitioneringen åt dig om du bara följer instruktionerna under installationen.
NinTew

Inlägg av NinTew »

Okej jag börjar med att ta bort wubi i windows.
Problem 1. Ha ha ha det här blir inte lätt. Jag är helt borta.
Det finns inget där som heter wubi däremot står där Ubuntu. Är det det jag ska avinstallera?

Iso-filen??? Hur vet jag om jag har den? Sorry, jag vet inte vad jag ska leta efter?

Jag är rätt usel på engelska men jag tycker att det står att jag kan lägga det där som man ska lägga på usb-stickan direkt på hårddisken fattar jag fel eller är det jättedumt att göra det? Jag har bara 124 MB och det räcker väl inte så långt?

Har i alla fall laddat hem det till skrivbordet nu så kan jag väl flytta den sen när det är dax att köra den. Måste väl hitta wubi och iso-filen först kanske.
Snacka om att babbla ord jag inte begriper. Det läskigaste är att jag har jobbat med datorer och support för några år sen, men det var innan min hårddisk brakade ihop. Nu är allt i skallen en enda röra. Jag minns i alla fall fortfarande hur man startar och stänger av datorn. :-\
Användarvisningsbild
CryingFreeman

Inlägg av CryingFreeman »

Precis, det är Ubuntu som du ska ta bort i Lägg till/Ta bort program. :)

ISO-filen finns här: http://se.releases.ubuntu.com/10.04/ubu ... p-i386.iso

OBS! All data kommer att försvinna från USB-stickan eftersom den formatteras i processen!

1. Spara ner ISO-filen på Skrivbordet (i Windows)
2. Sätt i USB-stickan (Den bör vara minst 1 Gbyte stor)
2. Hämta Unetbootin: http://unetbootin.sourceforge.net/unetb ... latest.exe
3. Spara Unetbootin på Skrivbordet (i Windows).
4. Starta Unetbootin genom att dubbelklicka på ikonen.
5. Välj Diskavbild eller Disc Image och tryck på ikonen som ser ut som [...]
6. Bläddra till Skrivbordet och välj ubuntu-10.04-desktop-i386.iso
7. Välj rätt USB-enhet (exempelvis F:\)
8. Tryck OK.

Vad som då kommer att hända är att ISO-filen installeras som ett Live-system på USB-stickan. Du kan därefter starta upp datorn från USB-stickan genom att välja det i datorns BIOS vid uppstart (du behöver vanligtvis trycka F2, F10 eller F12). På vissa datorer startar USB-stickan upp automatiskt och på riktigt gamla datorer kanske det inte fungerar att starta från USB över huvud taget.

Sedan följer du 6 (eller 7) enkla steg och installerar Ubuntu.

Om inte detta fungerar kan du istället bränna ut en skiva med samma ISO-fil. Bränn i så fall med så låg hastighet som möjligt för att undvika dataförlust. Gärna i 1x eller 2x hastighet.

Sedan startar du upp på CD-skivan och följer instruktionerna.
NinTew

Inlägg av NinTew »

Det går inte så snabbt det här för mej. Antingen trasslar datorn eller så måste jag sticka iväg nånstans eller så låser jag mig själv ute som jag gjorde i går kväll. Men nu har jag i alla fall efter en massa gråt och tandagnisslan fått tag på ett usb minne på 1 G (jag snodde den från min dotter 8) )

Jag tog bort den gamla ubuntu i Lägg till/Ta bort prog.

Har lagt unetbootin-windows-471.exe och ubuntu-10.04desktop-i386.iso på skrivbordet. Jag har kört unetbootin och valde diskavbild och bläddrade fram till iso-filen på skrivbordet. Valde rätt usb-enhet och tryckte OK.

Allt fungerade nog som det ska men sen kommer problemet. Jag tog mig in i Bios men hittade inte var jag ska ändra så att datorn ska starta från stickan.
(Kommer den inställningen sen att innebära att ubuntu alltid startar om jag har stickan i?)
Det var väldigt många år sen jag var inne i bios senast och då har jag inte för mig att det såg ut som det gör nu. Men jag ska försöka hitta nån som kan hjälpa mig att ändra det här för jag antar att det kan vara svårt att göra det på distans när man inte ser hur det ser ut just på den här datorn.

Jag tackar så mycket för hjälpen hitills och misstänker att jag kommer att dyka upp här med nya frågor så snart jag kommit in i systemet.

PS jag avvaktar lite med att klarmarkera det här i fall nån kommer med nått bra tips till hur man kan hitta inställningen i bios. DS
slaptap
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av slaptap »

Bränn en CD som CryingFreeman föreslog i slutet av sitt inlägg. Troligtvis är din BIOS som default inställd på att boota från CD/DVD-ROM så installationen kommer att kicka igång automagiskt.

Vill du behålla ditt Win så gör en defrag på maskinen innan. Gör gärna en extern back-up (USB-minne, FTP, extra hd, CD/DVD etc) på filer du vill spara. Under installationen ges möjlighet att partitionera hårddisken.

Har du inget på maskin som ska sparas så kan du välja partitionerares default-inställning (använd hela disken) vid installationen.

edit:velstafning
NinTew

Inlägg av NinTew »

Jag har provat att bränna på cd men mina skivor har förlite plats. Försökte med dvd-skivor men dom hittar inte den dumma datorn. (Jag har en dvd-rw så den borde hitta). Jag ska kolla om den hittar dvdskivan om det är något på den. Har bara testat med tomma.

Har fortfarande inte fått nån att titta på om det går att ställa om i bios men jag avvaktar lite till. Annars får jag försöka be någon annan att bränna filen åt mig.

Jag är såååååååååå trött på windows. :'(
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"