Problem med xine-ui.

Problem med att spela musik, film osv.
Användarvisningsbild
junkyhlm
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Problem med xine-ui.

Inlägg av junkyhlm »

Jag har ett irriterande problem med xine-ui. Det vägrar att spela upp nåt format över huvud taget. Jag har installerat xine-ui, libxine1-ffmpeg, ubuntu-restricted-extras och w64codecs men det funkar fortfarande inte. Jag använder vdpau. I mplayer så fungerar det att spela upp alla format men där har jag inte fått vdpau att funka helt stabilt så det laggar i större format (1080).

Tidigare så fungerade xine-ui perfekt och jag lyckades se en hel 1080-film utan att det varken laggade, hackade eller flimmrade och CPU'erna (quad core) låg på stabila låga nivåer. Sen bestämde jag mig för att rensa upp lite på burken och tog säkerligen bort nåt viktigt program för nu får jag bara upp "No demuxers found" vilket format jag än testar.

Finns det nån som kan hjälpa mig?
When the going gets weird, the weird turn pro.
Hunter S. Thompson
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Problem med xine-ui.

Inlägg av mcNisse »

testa om det hjälper att installera libxine1-all-plugins.
Användarvisningsbild
pun
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av pun »

Kolla att du har paketet libvdpau1 installerat för annars har du inget VDPAU stöd.

Installera även smplayer så får du ett bättre GUI mot mplayer, gå in i inställningarna i smplayer > videofliken och välj VDPAU som utgång.

Njut... ;)

PS Xine har jag aldrig labbat med men det borde också lösa sig med libvdpau1 paketet och kolla sedan Xines inställningar.

EDIT, VDPAU kräver då ett nVidia 8xxx kort eller bättre.
Användarvisningsbild
junkyhlm
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av junkyhlm »

mcNisse skrev:testa om det hjälper att installera libxine1-all-plugins.
Det fungerade inte :( har du lust att kika på min config-fil för att se om jag jort nåt misstag?
pun skrev:Kolla att du har paketet libvdpau1 installerat för annars har du inget VDPAU stöd.

Installera även smplayer så får du ett bättre GUI mot mplayer, gå in i inställningarna i smplayer > videofliken och välj VDPAU som utgång.

Njut... ;)

PS Xine har jag aldrig labbat med men det borde också lösa sig med libvdpau1 paketet och kolla sedan Xines inställningar.

EDIT, VDPAU kräver då ett nVidia 8xxx kort eller bättre.
Jepp har det paketet installerat, har använt smplayer till mplyer men får inte till det. Förra gången som xine funkade så var det klockrent därför jag blir så fundersam över varför det strular nu.
When the going gets weird, the weird turn pro.
Hunter S. Thompson
Användarvisningsbild
pun
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av pun »

Ok har lite ont om tid men här har du Ubuntu Team Vdpau's PPA

https://launchpad.net/~nvidia-vdpau/+archive/ppa

Kör Maverick själv och det bara funkar, Xine kan jag inte testa eftersom det inte finns några Maverick-paket.

Mer om detta: (sökord ubuntu xine vdpau)
http://www.google.com/search?client=ubu ... 8&oe=utf-8

Nu ska jag dricka öl o Jägermeister..... ;)
Skriv svar

Återgå till "Ljud och video"