[Löst]XBMC problem, grafikdrivers.

Problem med att spela musik, film osv.
johanhelaveckan
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

[Löst]XBMC problem, grafikdrivers.

Inlägg av johanhelaveckan »

Hej. Installerade nyligen XBMC efter den här guiden. Efter att ha matat in dessa kommandon i terminalen:

Kod: Markera allt

sudo apt-get install python-software-properties pkg-config
sudo add-apt-repository ppa:team-xbmc
sudo apt-get update
sudo apt-get install xbmc xbmc-standalone
sudo apt-get update
så startade XBMC men det hackade väldigt mycket. Efter det så installerade jag NVidia hardware acceleration (mha kommandot som står i guiden), och trodde att det skulle lösa problemet, men instället får jag nu ett felmeddelande när jag försöker starta XBMC där det står följande:

XBMC needs hardware accelerated OpenGL rendering. Install an appropriate graphics driver.

Jag har ett GeForce 8800 GT, så det finns ju stöd för OpenGL. Borde bara vara att det jag installerade (NVidia hardware acceleration) inte var rätt på något sätt?

Någon som vet hur jag kan lösa detta? Tack på förhand,

mvh Johan
Senast redigerad av 1 johanhelaveckan, redigerad totalt 29 gånger.
johanhelaveckan

Re: XBMC problem, grafikdrivers.

Ok, lyckades ta bort alla nvidia drivers osv. Nu är jag tillbaka till ett extremt hackigt XBMC. Har läst lite på diverse siter och jag gissar på att det är ett OpenGL problem. Hur får jag det att funka? När jag försöker installera nVidias linuxdrivers får jag upp felmeddelandet
ERROR: Unable to load the kernel module 'nvidia.ko'. This happens most
frequently when this kernel module was built against the wrong or
improperly configured kernel sources, with a version of gcc that differs
from the one used to build the target kernel, or if a driver such as
rivafb/nvidiafb is present and prevents the NVIDIA kernel module from
obtaining ownership of the NVIDIA graphics device(s), or NVIDIA GPU
installed in this system is not supported by this NVIDIA Linux graphics
driver release.
Hela installloggen ser ni nedan i nästa inlägg.

Jag är väldigt ny på linux, så om ni har någon lösning, så förklara gärna utförligt. Läste något om gcc versionen, vet inte vad gcc är men min version är gcc version 4.4.3 (Ubuntu 4.4.3-4ubuntu5).

Hm, hela loggen var för lång för att posta. Säg till om den behövs så kan jag lägga upp den på något annat ställe.
reinfallt
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av reinfallt »

Prova gå på System->Administration->Hardware Drivers. I en perfekt värld så ska den känna av ditt Nvidia-kort och du borde få välja att installera nvidia-drivarna på ett korrekt sätt. I så fall ska du med ditt kort välja "version: current". Jag vet inte det kanske var så du gjorde förut?

Jag har själv ett 7600 GT som alltid har fungerat klockrent. Har aldrig testat xbmc dock.
Användarvisningsbild
CryingFreeman
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av CryingFreeman »

Har du testat den andra avancerade guiden?

http://wiki.xbmc.org/index.php?title=XBMCbuntu
johanhelaveckan

reinfallt skrev:Prova gå på System->Administration->Hardware Drivers. I en perfekt värld så ska den känna av ditt Nvidia-kort och du borde få välja att installera nvidia-drivarna på ett korrekt sätt. I så fall ska du med ditt kort välja "version: current". Jag vet inte det kanske var så du gjorde förut?

Jag har själv ett 7600 GT som alltid har fungerat klockrent. Har aldrig testat xbmc dock.
Är nog ingen perfekt värld. Står bara No proprietary drivers are in use on this system. Det jag gjorde när jag försökte installera sist var att ladda hem .run filen från nVidia, sedan stänga av X server (fråga mig inte vad det är, för jag har ingen aning 'sudo /etc/init.d/gdm stop') och köra cd /home/johan/Downloads
och sudo sh NVIDIA-Linux.run. Detta resulterade i ovanstående. Ska kolla in den avancerade guiden nu.
reinfallt
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av reinfallt »

johanhelaveckan skrev:
reinfallt skrev:Prova gå på System->Administration->Hardware Drivers. I en perfekt värld så ska den känna av ditt Nvidia-kort och du borde få välja att installera nvidia-drivarna på ett korrekt sätt. I så fall ska du med ditt kort välja "version: current". Jag vet inte det kanske var så du gjorde förut?

Är nog ingen perfekt värld. Står bara No proprietary drivers are in use on this system. Det jag gjorde när jag försökte installera sist var att ladda hem .run filen från nVidia, sedan stänga av X server (fråga mig inte vad det är, för jag har ingen aning 'sudo /etc/init.d/gdm stop') och köra cd /home/johan/Downloads
och sudo sh NVIDIA-Linux.run. Detta resulterade i ovanstående. Ska kolla in den avancerade guiden nu.
Det brukar alltid vara bättre att låta Ubuntu installera nvidia-drivarna än att göra det själv. Det har säkert blivit nåt skit när du installerade de egentankade drivarna. Prova annars att köra:

sudo apt-get install nvidia-current
Risken finns ju kanske att det blir någon krock nu med de drivare du försökte installera från nvidias hemsida. Isåfall är nog det enklaste att blåsa om maskinen och börja om från början.
johanhelaveckan

reinfallt skrev:
johanhelaveckan skrev:

Det brukar alltid vara bättre att låta Ubuntu installera nvidia-drivarna än att göra det själv. Det har säkert blivit nåt skit när du installerade de egentankade drivarna. Prova annars att köra:

sudo apt-get install nvidia-current
Risken finns ju kanske att det blir någon krock nu med de drivare du försökte installera från nvidias hemsida. Isåfall är nog det enklaste att blåsa om maskinen och börja om från början.
Körde sudo apt-get --purge remove nvidia-* så eventuellt installerade nVidia drivers borde väl vara borta. Ska testa det du föreslog nu, har dock inga större förhoppningar. Frågan är varför xbmc laggar så förjävligt...

EDIT: Det funkade, men gjorde bara att XBMC inte startade igen, den tjatar bara om OpenGL, så jag tog bort nVidia grejerna, och nu laggar det "bara". Vilket krångel det skulle vara då...
Användarvisningsbild
CryingFreeman

Kolla igenom Community-dokumentationen också. Du kanske har rester kvar någonstans, speciellt om du kört nVidias egen driver från deras hemsida. Om den står det beskrivet här: https://help.ubuntu.com/community/Nvidi ... e%20Driver

Här står det om den föredragna vägen att installera nVidias drivers: https://help.ubuntu.com/community/Binar ... wto/Nvidia
johanhelaveckan

CryingFreeman skrev:Kolla igenom Community-dokumentationen också. Du kanske har rester kvar någonstans, speciellt om du kört nVidias egen driver från deras hemsida. Om den står det beskrivet här: https://help.ubuntu.com/community/Nvidi ... e%20Driver

Här står det om den föredragna vägen att installera nVidias drivers: https://help.ubuntu.com/community/Binar ... wto/Nvidia
Installerade via den föredragna vägen, nu funkar det hur bra som helst! Tack!
Användarvisningsbild
CryingFreeman

Re: [Löst]XBMC problem, grafikdrivers.

Kul att det funkade för dig. :)
Användarvisningsbild
pun
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av pun »

johanhelaveckan skrev:Hej. Installerade nyligen XBMC efter den här guiden.
Jo Ubuntus sätt är att föredra.

Till finesserna även nämt i XBMC-guiden. Nyare nVidia kort stödjer VDPAU som nästan helt avlastar en dators CPU och istället använder Grafik-CPUn när man kollar på högupplöst film.

EDIT, Viktigt är att du skippar XBMC-guiden för den är utdaterad, gör enligt nedan
Om:
http://en.wikipedia.org/wiki/VDPAU

- Installera paketet libvdpau1

- Installera sedan paketet smplayer så följer kungen av alla spelare med dvs mplayer, smplayer är en frontend mot mplayer.

- Starta sedan smplayer, gå till installningar och videofliken, välj vdpau som utgång.
Riktigt "Mums" för filmälskaren..... ;)
mrfab
AVREGISTRERAD
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av mrfab »

Utanför ämnet: Problemet med dom flesta linux-operativ är att dom ser sig själva större än hårdvaran och det skall hackas in en felaktig driver istället för den som hårdvaruleverantören faktiskt försöker att bidra med.

Omg nouveau whats next granatäpple/kaprifolsmak?
Skriv svar

Återgå till "Ljud och video"