Drivrutinsproblem Radeon Xpress 200 series

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
johanneswiberg
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Drivrutinsproblem Radeon Xpress 200 series

Inlägg av johanneswiberg »

Tänkte bara se om jag kunde ge/få lite input på mitt första intryck av Ubuntu 10.04.

Har kört Linux tidigare för ett par år sedan och körde då Gentoo men har nu efter ett par års tid tappat ganska mycket kunnande inom Linux och letade runt efter ett distro som var lätt att komma igång med och fick då från många håll rekommendationen att köra Ubuntu.

Kan vara ett unikt engångsfall för mig men jag har nog aldrig någonsin tidigare haft en dator som krånglar så sjukt mycket.

Installationen av Ubuntu gick felfritt och allt verkade mycket lovande men första programmet jag startade (Firefox) klagade på något säkerhetsprotokoll som den tyckte var låst utan att ens ge minsta indikation till vad eller var det här felet fanns. Struntade i felmeddelandet och klickade mig vidare till youtube för att se om ljudet fungerade, hade ej flash installerat utan fick välja att installera det och sekunden jag klickade på det så blev hela skärmen vit och jag kunde inget annat göra än att strypa strömen.

Efter en omstart antog jag att firefox var buggit så jag installerade Chromium via apt-get, installation återigen felfri men så fort jag försökte öppna det så var det den vita skärmen igen och operativet var låst.

Startade om och försökte via Firefox komma in på det här forumet, registrerade mig och skulle logga in på Gmail för att aktivera kontot, då kommer jag inte in på gmail för något annat protokoll var korrupt. Går till google för att söka på problemet och den vita skärmen dyker upp igen.

Så här höll jag på i 2timmar och fick sammanlagt 15 vita skärmar med hela operativet låst under den korta tiden. Minst sagt fruktansvärt frustrerande.

I Windows kommer man ju oftast undan att ett program eller två låser sig utan att behöva nolla hela systemet.
Är det här ett vanligt beteende för Ubuntu eller vågar jag testa en tidigare version i hopp om att den ska vara stabilare?
Senast redigerad av 1 johanneswiberg, redigerad totalt 28 gånger.
Användarvisningsbild
Ulsak

Re: Fruktansvärt besviken

Inlägg av Ulsak »

intressant fel.

kolla gärna förråden om du bockat i enligt bild nedan.
Skärmbild-Programkällor.png
Skärmbild-Programkällor.png (41.81 KiB) Visad 1325 gånger
och detta...
Skärmbild-Programkällor-1.png
Skärmbild-Programkällor-1.png (53.33 KiB) Visad 1325 gånger
prova med ...

Kod: Markera allt

sudo apt-get install ubuntu-restricted-extras
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Det låter absolut som du har problem med drivrutinen för grafikkortet. Vad har du för grafikkort? Har du aktiverat de proprietära drivrutinerna under Administration->Hårdvarudrivrutiner?
johanneswiberg

Ulsak:
Hade inte försläppta uppdateringar eller uppdateringar utan officiellt stöd förbockade så där fick jag 34 nya paket, och med ubuntu-restricted-extras fick jag 69 nya dock utan hjälp, när jag öppnade firefox och klickade på bokmärken för att komma in hit igen blev skärmen vit igen.

farmfield:
Mycket möjligt, kollade under Administration>Hårdvarudrivrutiner och där var det helt tomt, känns inte som att det borde vara det.
Då min förra dator åts upp av en blixt så kör jag för tillfället på ett media-center så det är inget topp-kort i men det borde fungera ändå tycker jag, enhetshanteraren känner igen kortet som ett ECS Radeon xpress 200 series något tips på hur jag får in Proprietära drivrutiner för ett sådant? :)

Ser föresten att ni båda kör 9.10, är det att rekommendera istället för 10.04?
Kanske tog mig lite vatten över huvudet att köra på den senast släppta..
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

johanneswiberg skrev:farmfield:
Mycket möjligt, kollade under Administration>Hårdvarudrivrutiner och där var det helt tomt, känns inte som att det borde vara det.
Då min förra dator åts upp av en blixt så kör jag för tillfället på ett media-center så det är inget topp-kort i men det borde fungera ändå tycker jag, enhetshanteraren känner igen kortet som ett ECS Radeon xpress 200 series något tips på hur jag får in Proprietära drivrutiner för ett sådant? :)
Då är jag till 90% säker på att det är grafikkortet/drivrutinen...

Vad man tydligen skall göra är att köra den öppna drivrutinen vilket, om jag förstått det rätt, inte görs automatiskt. Du har mer info här - https://help.ubuntu.com/community/RadeonDriver

Sidan är dock på engelska och kanske inte den enklaste att tolka för en nybörjare, dock skall jag be någon som är lite mer hi-tech än mig på det här med drivrutiner att guida dig igenom detta... :)
Ser föresten att ni båda kör 9.10, är det att rekommendera istället för 10.04?
Kanske tog mig lite vatten över huvudet att köra på den senast släppta..
Ingen av oss kör 9.10 men båda har tydligen missat att uppdaterat vår info, hehe... Vi kör alltså båda två 10.04. :)

Och nej, det kommer inte vara någon skillnad om du kör 9.04. :-[
johanneswiberg

Väldigt tacksam för hjälpen, tror du har lyckats slå huvudet på spiken med drivrutins-problemet.
Den där sidan var tyvärr inte till jättestor hjälp då det snudd på kändes som att den bad mig skriva en egen drivrutin för kortet och det känns aningens för avancerat för mig som knappt kommer ihåg mycket mer än apt-get install i terminal-väg. :-[

Så hade någon mer kunnig på området kunnat guida mig genom en enkel väg till fungerande drivrutiner så hade det vart super
.
Jag kommer inte köra några spel eller kräva mycket i 3d-väg, utan systemet är tänkt för min musik-studio så det viktigaste är att skärmen slutar bli vit för jämnan. :)
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

Den öppna drivrutinen bör köras, då det är den enda om man inte installerat den propertiära. Det kan du testa med "sudo apt-get remove --purge xorg-driver-fglrx".

Verkar hur som hellst väldigt mysko. Vad ger "glxinfo | grep direct"?
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
johanneswiberg

"glxinfo | grep direct" ger: direct rendering: Yes

"sudo apt-get remove --purge xorg-driver-fglrx" körs inte då xorg-driver-fglrx inte är installerat.

Jag har också precis lagt märke till att toppen på mina fönster försvinner lite då och då, headern där stäng, maximera och minimera ligger.
Är det ett problem med compiz med då eller kanske till följd av mitt drivrutinsproblem?

Känns som att det är för mycket som strular för att det bara skulle kunna vara drivrutiner för grafiken. När huvudet på fönsterna försvinner så låser dom sig på något sätt, jag kan fortfarande röra musen och öppna nya saker och även använda programmen tills skärmen blir vit men inte stänga dom, inte ens genom att högerklicka nere på menyn och välja stäng.

Flertalet websidor går heller inte att besöka (Felkod: ssl_error_ssl_disabled).
Användarvisningsbild
Luxwarp
Kontakt:

Inlägg av Luxwarp »

ssl erroret är att ssl inte är aktiverat om jag inte är helt ute och cyklar.

Kollar säkerhets inställningarna i firefox under redigera -> iinställningar --> avancerat --> kryptering

ssl och tls skall vara ibockat, och fråga varje gång med..
--------------------------------------
Luxwarp (fd. Zifilion / MMCarlsson)

IT Consultant and Web developer.

Check out my blog about Ubuntu, development, tips, tech and all my projects over at https://codeiolo.org
Användarvisningsbild
Ulsak

Inlägg av Ulsak »

min erfarenhet av Radeon Express 200 är att de propritära drivrutinerna inte funkar. Man får nöja sig med det som följer med som standard.
En av de datorer som jag använder har en radeon express 200M och den blev betydligt piggare av en Lucid installation än nånsin tidigare ( och då har den hängt med sen Hardy!)
johanneswiberg

Stampe:
Hade jag gjort om jag kommit in dit, men varje gång jag klickar på någon av menyknapparna i Firefox så blir skärmen vit och jag blir tvungen att boota om. :-\

Ulsak:
Tyvärr så ser det ju ut som att de som följer med inte fungerar som dom ska då skärmen blir vit för jämnan. :P
Du vet inte vad dom du har på din dator med Radeon heter och om möjligt det går att få tag på smidigt via apt-get? :)
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av mcNisse »

Du har det omvända svaret i emils post :)

sudo apt-get remove --purge xorg-driver-fglrx
Byt bara ut remove --purge mot install så har du ett bra kommando för att installera drivrutinen.

sudo apt-get install xorg-driver-fglrx
johanneswiberg

mcNisse:
Körde "sudo apt-get install xorg-driver-fglrx" och firefox verkar bete sig lite stabilare nu än innan men chromium och andra program ger fortfarande den vita skärmen. Det syns heller fortfarande inga drivrutiner under Aministration>Hårdvarudrivrutiner.
Compiz fungerar heller inte, jag får igång det men inga av effekterna appliceras när jag väljer dom så nått galet är det fortfarande med grafiken.

Stampe:
Ang. ssl-error så är ssl faktiskt aktiverat i firefox även tls men firefox verkar inte bry sig om det/känna av det.
Jag får även det här meddelandet varje gång jag startar webläsaren:
"Kan inte initiera programmets säkerhetskomponent. Den mest troliga anledningen till detta är problem med filerna i programmets profilmapp. Kontrollera att denna mapp inte har läs/skriv-skydd och att din hårdisk inte är full eller nästan full. Du rekommenderas avsluta programmet och rätta till problemen. Om du fortsätter att använda denna session kan det hända att programmet inte fungerar korrekt vid åtkomst av säkerhetsfunktioner."
johanneswiberg

Re: Drivrutinsproblem Radeon Xpress 200 series

Ok, ville bara tacka alla så här långt för all hjälp jag fått hittills.
Jag tror att jag vill lämna firefox och alla andra små krångligheter tills vidare och fokusera på huvudproblemet som irriterar mig mest vilket är drivrutinerna för grafikkortet.

I nuläget så kan jag köra mitt system i ungefär 10min i streck innan en vit skärm dyker upp och jag blir tvungen att boota om, kortare tid om jag ger mig på något så vågat som att starta chromium istället för firefox eller ger mig in på att spela en flash-fil.

Det jag behöver hjälp med är att få mitt Radeon xpress 200 series att fungera i mitt ubuntu 10.04.

Om jag har förstått det rätt genom egna studier så ser det ut som att detta kort inte längre stöds i nyare linux kernerls. Tyvärr så har jag ingen budget alls att lägga på ett nytt grafikkort (även om jag gärna velat ;) ) så hade det gått att tvinga in det så hade det vart super.

Jag är väldigt basic i mitt linux kunnande och hade föredragit om det gått att lösa på något smidigt sätt, iofs hade jag nog redan hittat det om en sådan lösning hade funnits men jag är tacksam för all hjälp jag kan få.
Kanske sitter det redan någon där ute med ett Radeon xpress 200 fungerande i ubuntu 10.04, i så fall hur fick du det att fungera? :)
Användarvisningsbild
Luxwarp
Kontakt:

Inlägg av Luxwarp »

det jag kan tänka mig som kanske kan hjälpa dig i jakten på att få igång vettiga drivrutiner för atikortet är Envy.

http://albertomilone.com/nvidia_scripts1.html

det är ett program som installerar drivrutiner beroende på om du har ati eller nvidia, vilket man får välja i början, ganska simpelt:)..

själv löst många nvidida problem med det, och många jag känner har löst ati problem med det.. kolla på det:)
--------------------------------------
Luxwarp (fd. Zifilion / MMCarlsson)

IT Consultant and Web developer.

Check out my blog about Ubuntu, development, tips, tech and all my projects over at https://codeiolo.org
johanneswiberg

Ingen dum idé alls faktiskt, Envy kommer jag ihåg att jag använt tidigare för att få nvidia-kort att fungera.
Men tyvärr så har Envy i ubuntu 10.04 blivit Jockey och Jockey om jag förstår det rätt verkar vara applikationen för hårdvarudrivrutiner under System>Administration då denna dyker upp om jag kör jockey-gtk i en terminal och då denna inte lyckats hitta några drivrutiner så är det nog en återvändsgränd. :-\
Användarvisningsbild
pun
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av pun »

Envy är stendött och kommer förmodligen inte att återuppstå eftersom Alberto Milone (utvecklaren) nu jobbar hos Canonical med Ubuntus paket.
EnvyNG and Envy are no more. I had no time to maintain them and I really prefer to work on Jockey (I had already contributed code to it in the past) as it’s our general purpose driver manager.
http://albertomilone.com/wordpress/?p=477
Arbetet sker då främst med applikationen Jockey som då är just Meny System > Administartion > Hårdvarudrivrutiner.

-------------------------------------------

ATIs prorietära drivrutin stödjer inte längre äldre kort som ett 200M, varit så länge.
Which cards do ATI no longer support? The ATI Radeon 9500-9800, Xpress200-1250, 690G, 740G, X300-X2500 (including Mobility RadeonHD 2300, since it is really a DirectX 9 part). See the complete list here. If your card is on that list, you are limited to open-source drivers on Ubuntu Lucid. If you really need the proprietary Catalyst/fglrx driver, you will have to use an older Linux distribution, such as Debian Lenny/5.0.x or Ubuntu Hardy/8.04.x.
Ref:
http://wiki.cchtml.com/index.php/Ubuntu ... tion_Guide

Om man ändå fipplat dit den prorietära drivaren så ska ett antal kommandon köras så återställs den öppna. Se "Removing the driver".

Eftersom den öppna drivaren utvecklas så finns då även Xorg-ppas som man kan prova om ingenting hjälper, Se Guiden ovan !
johanneswiberg

Kändes verkligen som att du hade något som skulle fungera där men tyvärr. :(

Nu har jag testat:
*Dom öppna drivrutinerna som Ubuntu själv valde vid installation av operativet.
*Catalyst/fglrx vilket jag (av nu uppenbar anledning) inte fick att fungera.
*Ubuntu X Team's PPA som till en början verkade fungera då jag lyckades öka visuella effekter till normal (något jag tidigare inte ens kunnat välja).

Men fortfarande när jag kör vissa applikationer blir skärmen vit och jag blir tvungen att starta om. Det verkar ganska slumpmässigt då start av Chromium eller Opera ibland kan trigga det men ibland komma igång utan problem, vissa tillfällen är det när jag går in på Facebook medans andra kommer jag in och kan klicka runt lite innan det fryser.

Följde guiden till punkt och pricka och tog verkligen bort allt som hade att göra med fglrx och återinstallerade dom modifierade paketen innan jag installerade PPA så det borde inte vara något som stör den, snarare kanske att jag får ge upp på det här grafikkortet och avvakta med en dator tills jag har mer pengar att lägga på ett kort som är lite mer aktuellt.

Återigen tack för all hjälp och att ni försökt. :)
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"