SV: Mp3 problem

DanneD

Mp3 problem

Inlägg av DanneD »

Så nu har jag ett till problem  ;)

Jag har musik på datorn som jag vill spela upp i rhytmbox men det funkar inte det kommer upp en stoppskylt och när jag försöker spela filen står det att jag behöver en insticksmodul för att spela Mp3 filer. Var hittar jag den insticksmodulen?
Okänd

Inlägg av Okänd »

Hej DanneD

Vad är namnet av modulen ? Har du sökt med synaptic ?
DanneD

Inlägg av DanneD »

I rutan som kommer upp står det inget namn :O

Sen nu kom det upp en annan ruta när jag testade en annan låt där det står ''Problem occurred without error being set. This is a bug in Rhythmbox or GStreamer.''

om nu det kan hjälpa...
Användarvisningsbild
DeepThought

Inlägg av DeepThought »

Det finns en guide på Wikin som hjälper dig att få igång stöd för icke-öppna mediaformat, som mp3. Kolla in: http://ubuntu-se.org/Wiki/Multimediast%C3%B6d.

Kortfattat står där att du kan gå in i Pakethanteraren Synaptic, aktivera förrådet Universe (klicka på Inställningar -> Förråd/Repositories), läs om och sök sedan efter paketet gstreamer. Det är några av dessa du skall installera (jag vet tyvärr ej exakt vilka).

Dock tror jag att det är bättre om du försöker kolla på https://help.ubuntu.com/community/RestrictedFormats (om du inte tycker att det är bökigt med engelskan), då den är lite mer uppdaterad. Där står det rätt så tydligt vad som behövs för att kunna spela de flesta ofria format.

Om du redan har installerat GStreamer (verkar så med tanke på felmeddelandet?) så vet jag tyvärr inte.

Edit: Se speciellt https://help.ubuntu.com/community/RestrictedFormats/MP3 :)
WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...
slaptap
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av slaptap »

XMMS är en WinAmp-liknande spelare som hanterar mp3-formatet. Den hittar du via "Synaptic" eller "Lägg till/Ta bort" (lite osäker då jag är på kidzens Xubuntu-maskin och det inte ser riktigt likadant ut). Även VLC (som DeepThought länkar till ovan bl a) spelar mp3 och hittas på samma ställe som XMMS... ;)
DanneD

Inlägg av DanneD »

Hmmm jag har hittat XMMS. Men när jag fösöker spela upp en mp3 fil blir det en massa tecken den spelar inte upp låten måste jag ha någonting mer än XMMS?
Användarvisningsbild
Bossieman
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Kontakt:

Inlägg av Bossieman »

Danne, jag vill att du ger följande länk en chans, läs igen som videona och tänk om. Om du inte gillar det så ok. Men få är det som säger nej till nedanstående

http://ubuntu-bossieman.blogspot.com/20 ... buntu.html
* Detta meddelande har granskats av FRA *
DanneD

Inlägg av DanneD »

Jag har läst länken och gör som det står alltså skrivit in '' sudo aptitude update

Följt av

sudo aptitude install amarok''

vad ska jag göra efter det  ???
slaptap
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av slaptap »

Tryck "Enter"!

Hm, skumt att du inte får XMMS att spela dina mp3or... ???...du ska ju bara kunna "drag'n drop" låtarna i XMMS's spellisteditor,,,och nej, du ska inte behöva något annat till XMMS... :-\

Vad är det för tecken du nämner? Dyker de upp i XMMS editor eller i dess huvudfönster?
DanneD

Inlägg av DanneD »

De dyker upp när jag lägger in en låt i playlisten och trycker på play då börjar den räkna uppåt från 1 med en massa tecken i playlisten. Tecknen står även där det står vad låten heter.
DanneD

Inlägg av DanneD »

Tack för all hjälp nu har jag fått igång Amarok med mp3.
Användarvisningsbild
Bossieman
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Kontakt:

Inlägg av Bossieman »

Roligt att höra!
* Detta meddelande har granskats av FRA *
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"