Går inte att installera windowsprogram med wine.
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Går inte att installera windowsprogram med wine.
Jag har precis installerat wine i ubuntu 10.04 och skulle sedan installera ett program avsett för windows.
Det funkade bra tidigare i ubuntu 8.04, men nu får jag ett felmeddelande: "The file '/home/h/Skrivbord/cdinstall.exe' is not marked as executable. If this was downloaded or copied form an untrusted source, it may be dangerous to run. For more details, read about the executable bit."
Hur ska man göra för att installera program i wine? Förut va det ju bara att klicka på det typ, men det går inte längre i den här nya versionen.
Det funkade bra tidigare i ubuntu 8.04, men nu får jag ett felmeddelande: "The file '/home/h/Skrivbord/cdinstall.exe' is not marked as executable. If this was downloaded or copied form an untrusted source, it may be dangerous to run. For more details, read about the executable bit."
Hur ska man göra för att installera program i wine? Förut va det ju bara att klicka på det typ, men det går inte längre i den här nya versionen.
- Ulsak
Re: Går inte att installera windowsprogram med wine.
ouch... det var skumt. Jag hade provat:
gksudo wine /home/h/Skrivbord/cdinstall.exe
eller kollat inställningarna
winecfg
( jag förutsätter att högerklickat och valt wine programstartare i menyn..)
gksudo wine /home/h/Skrivbord/cdinstall.exe
eller kollat inställningarna
winecfg
( jag förutsätter att högerklickat och valt wine programstartare i menyn..)
"not marked as executable"
Högerklicka på exe-filen --> Properties -->Permissions och klicka i Execute
Högerklicka på exe-filen --> Properties -->Permissions och klicka i Execute
Started out with nothing and have most of it left
-
- AVREGISTRERAD
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
I en terminal
Kod: Markera allt
wine /home/h/Skrivbord/cdinstall.exe
Den är som sagt inte markerad som körbar så Wine vägrar starta den. Följ northface:s instruktioner. Om du har Ubuntu på svenska blir det:
(högerklick) Egenskaper -> Rättigheter -> Tillåt körning av filen som ett program.
Sedan bör det gå att starta den i Wine
(högerklick) Egenskaper -> Rättigheter -> Tillåt körning av filen som ett program.
Sedan bör det gå att starta den i Wine
-
ok, tackar! Nu funkar det.
Men det här måste väl vara en miss i wine? Wine används ju till att installera program som inte är avsedda för ubuntu.. då kan ju inget av dessa vara godkända av ubuntu för installation?
Dessutom blir det krångligt när programmet är på CD, eftersom att rättigheterna inte går att ändra på CD-skivan, utan då måste man först kopiera över alla filer till datorn först..
I programmet jag installerade finns två rullningslister.. ungefär som i ett kalkylprogram. Listen att rulla upp och ner med fungerar, men listan att rulla i sidled är fastlåst.
det va likadant med förra versionen. Borde inte det va en ganska enkel grej för ett simuleringsprogram?
Men det här måste väl vara en miss i wine? Wine används ju till att installera program som inte är avsedda för ubuntu.. då kan ju inget av dessa vara godkända av ubuntu för installation?
Dessutom blir det krångligt när programmet är på CD, eftersom att rättigheterna inte går att ändra på CD-skivan, utan då måste man först kopiera över alla filer till datorn först..
I programmet jag installerade finns två rullningslister.. ungefär som i ett kalkylprogram. Listen att rulla upp och ner med fungerar, men listan att rulla i sidled är fastlåst.

Nej det är ingen miss i Wine och det beror på allt förgiftat Windowsjunk som ligger och skräpar överallt (dvs innehåller farlig kod). Därför finns den här "spärren" så att man tänker efter vad man installerar.
Jag rekommenderar starkt att prova den nyutkomna Wine 1.2 versionen om man har problem med något, ger största chansen att det funkar.
Ubuntus Wine ppa:
https://launchpad.net/~ubuntu-wine/+archive/ppa
Lathund har en svensk guide hur man får på ppat.
http://www.lathund.nu/2010/06/19/instal ... e-1-2-rc3/
Samma sätt för senaste stabila.
Jag rekommenderar starkt att prova den nyutkomna Wine 1.2 versionen om man har problem med något, ger största chansen att det funkar.
Ubuntus Wine ppa:
https://launchpad.net/~ubuntu-wine/+archive/ppa
Lathund har en svensk guide hur man får på ppat.
http://www.lathund.nu/2010/06/19/instal ... e-1-2-rc3/
Samma sätt för senaste stabila.
-
Ok!
Jag provade att installerade den nya, 1.2 RC3 hette den, men rullningslisten i sidled funkar fortfarande inte. Underligt problem tycker jag.
Jag provade att installerade den nya, 1.2 RC3 hette den, men rullningslisten i sidled funkar fortfarande inte. Underligt problem tycker jag.
Vilket program rör det sig om?
-
Finansstudio heter det, tror inte det finns i så många exemplar.. finns inte att köpa längre vad jag vet. Men jag har det på CD om nån vill ha det.
Programmet gör diagram för t.ex aktier, räntor, valutor och sånt. Eftersom kurshistoriken är flera år bakåt i tiden ska man kunna rulla diagrammet i sidled. Men den rulllisten "sitter fast".
Rulla upp och ner på andra listen går däremot bra. Helskumt.
Programmet gör diagram för t.ex aktier, räntor, valutor och sånt. Eftersom kurshistoriken är flera år bakåt i tiden ska man kunna rulla diagrammet i sidled. Men den rulllisten "sitter fast".
Rulla upp och ner på andra listen går däremot bra. Helskumt.
-
- Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Du kan alltid testa att köra med winetricks.
-
Ok.. vad är winetricks för något då?
- vulfgar
- ung forumnörd
http://wiki.winehq.org/winetricksHenrik Jansson skrev:Ok.. vad är winetricks för något då?
Förmodligen är detta enklaste sättet för att installeraIf you have followed the instructions at http://www.winehq.org/download/deb to install the latest Wine, then you should already have winetricks installed as its own package.
http://www.winehq.org/download/deb
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch!