Nöjd med Ubuntu

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Användarvisningsbild
min01max
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Nöjd med Ubuntu

Inlägg av min01max »

Jag har använt Ubuntu 10.04 i en månad nu, och jag skriver detta bara för att tala om hur löjligt nöjd jag är.

Varje dag upptäcker man nya smarta saker. Idag t.ex. att man med Compiz gör fönster transparanta genom alt+sidskrollning, samt puns tips på detta forum om aktivering av vdpau i mplayer (på den två år Asus-laptop jag brukar använda hemma spelas nu 1080 video med låg load, ingen processorkärna skalade upp sig, och inte ens temperaturen på grafikkortet sprang iväg.)

Nu börjar kortkommandon som ctr+alt+t, ctr+alt+d, ctr+alt+pilar, ctr+alt+tab sitta, och det är fantastiskt användbart. Till det mindre användbara (men inte mindre fantastiska) har jag lekt med XML-skrivbordsbakgrunder. Inspirerad av Bisigi Projects "Airlines" har jag nu en skrivbordsbakgrund med en stjärnhimmel som över dygnets timmar gradvis övergår i en blå dagshimmel och sedan tillbaka till natthimmel igen.

Jag skriver också för att tala om hur nöjd jag är med Ubuntu-communityn. Detta forum inte minst, men också alla andra resurser man hittar på nätet. Jag har kanske haft tur, men jag har hitills inte sprungit på något som inte andra hjälpsamma människor också tittat på (och föreslagit mer eller mindre fungerande lösningar för).

Kort sagt, tack till alla ubuntianer/linuxianer som gör detta möjligt!
Användarvisningsbild
Ulsak
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Nöjd med Ubuntu

Inlägg av Ulsak »

Kort sagt, tack till alla ubuntianer/linuxianer som gör detta möjligt!
det enda tack som vi vill ha att du ger tillbaka ( i form av support, buggrapportering, bloggande eller vad helst du vill) till gemenskapen när du känner att du blivit tillräckligt varm i kläderna...
:)
ubot
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Nöjd med Ubuntu

Inlägg av ubot »

Varje dag upptäcker man nya smarta saker. Idag t.ex. att man med Compiz gör fönster transparanta genom alt+sidskrollning, samt puns tips på detta forum om aktivering av vdpau i mplayer (på den två år Asus-laptop jag brukar använda hemma spelas nu 1080 video med låg load, ingen processorkärna skalade upp sig, och inte ens temperaturen på grafikkortet sprang iväg.)
Det ska finnas stöd för hårdvaruaccelerering i nya VLC också. Så om du saknar det är det bara att hålla ut eller ev. installera senaste versionen av VLC (kanske bara fungerar i Ubuntu 10.10?).

Om du vill ha ett grafiskt gränssnitt till mplayer så finns tex. gnome-mplayer som är ett GUI till mplayer så du "slipper" Terminalen.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"