Ännu en fråga om tycke och smak: Kommentarer i C

Här diskuteras programmering och utveckling
Användarvisningsbild
Johnny Rosenberg
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Ännu en fråga om tycke och smak: Kommentarer i C

Inlägg av Johnny Rosenberg »

Förr i tiden, när jag läste lite C, var ju bland det första man lärde sig hur man skriver kommentarer, nämligen mellan /* och */, vilket ju var väldigt praktiskt om man skrev kommentarer på flera rader.

När man sedan fick nys om C++ några år senare fick man ju lära sig hur man skriver enradskommentarer, alltså med //. Detta gick ju inte i C, men det fungerar nu, i alla fall med den gcc-version som följer med Ubuntu 10.04 (testade nyss).

Men frågan är vad man anser om detta. Rekommenderar man att man undviker detta i C av någon anledning, eller uppmuntras användningen av // även i C? Det sparar ju en del tangentnedtryckningar, om inte annat…
Senast redigerad av 1 Johnny Rosenberg, redigerad totalt 28 gånger.
Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg
ジョニー・ローゼンバーグ

IEEE 1541 - binära prefix
ISO 8601 - datum och tid
Lars

Re: Ännu en fråga om tycke och smak: Kommentarer i C

Inlägg av Lars »

För ett antal år sedan kunde man använda // i många C-kompilatorer trots att det inte var enligt standard. Sådan kod var inte portabel och med rätta så ansåg de flesta att det var fel med // i C.

Men sedan 10 år (!) så är // standard även i C (C99). Om man vill använda det eller inte är väl mest en smaksak, men det ser bäst ut om man är konsekvent.
Användarvisningsbild
Johnny Rosenberg
Kontakt:

Lars skrev:För ett antal år sedan kunde man använda // i många C-kompilatorer trots att det inte var enligt standard. Sådan kod var inte portabel och med rätta så ansåg de flesta att det var fel med // i C.

Men sedan 10 år (!) så är // standard även i C (C99). Om man vill använda det eller inte är väl mest en smaksak, men det ser bäst ut om man är konsekvent.
Fast man kan ju konsekvent använda // för enradskommentarer och /* */ för flerradskommentarer. Beror ju lite på vad man menar med ”konsekvent”…
Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg
ジョニー・ローゼンバーグ

ISO 8601 - datum och tid
Lars

Inlägg av Lars »

Johnny Rosenberg skrev:Fast man kan ju konsekvent använda // för enradskommentarer och /* */ för flerradskommentarer. Beror ju lite på vad man menar med ”konsekvent”…
Det tycker jag är konsekvent nog.
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

Det är som sagt bäst att vara konsekvent. Själv brukar jag använda /* ... */ för riktiga kommentarer och // när jag kommenterar bort enstaka kodrader. När jag behöver "kommentera bort" flera rader använder jag #if 0 ... #endif istället.
Användarvisningsbild
Johnny Rosenberg
Kontakt:

Lars skrev:Men sedan 10 år (!) så är // standard även i C (C99).
Ska kanske tillägga att jag läste lite C kring 1986-1988 ungefär. C++ 1993, men det var under värsta allergimånaden så jag orkade inte tänka, så jag fullföljde inte. 1993 är ju som bekant 17 år sedan, så 10 år är ingenting i detta sammanhang…
;D
Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg
ジョニー・ローゼンバーグ

ISO 8601 - datum och tid
Skriv svar

Återgå till "Programmering och webbdesign"