"Platser" saknas
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
"Platser" saknas
I menyraden står det "Program Platser System"
Högerklickar jag på detta kan jag välja "redigera menyer" och en meny kommer upp där allt finns med i dessa menyer. Förutom "Platser"! Varför finns inte "Platser" med i redigeringsmenyn. Ska det va så eller har det blivit nåt fel?
Högerklickar jag på detta kan jag välja "redigera menyer" och en meny kommer upp där allt finns med i dessa menyer. Förutom "Platser"! Varför finns inte "Platser" med i redigeringsmenyn. Ska det va så eller har det blivit nåt fel?
- Ulsak
Re: "Platser" saknas
vad händer om du högerklickar på en tomt utrymme i panelen, väljer lägg till i panelen.. och sen Anpassad menyrad?
-
"Anpassad menyrad" finns inte att välja, men menyrad finns, och då kommer det upp en likadadan menyrad som den jag redan har, och "platser" finns inte med där heller när jag ska redigera menyn"
Finns "platser" med i din dator när du ska redigera menyraden?
Finns "platser" med i din dator när du ska redigera menyraden?
Meny Platser är inte redigeringsbart i alacarte som startas när man väljer redigering.
gksudo alacarte ger samma sak som högerklick> redigera menyer.
Bokmärkena kan redigeras från Nautilus eller via det här kommandot.
gksudo alacarte ger samma sak som högerklick> redigera menyer.
Bokmärkena kan redigeras från Nautilus eller via det här kommandot.
Kod: Markera allt
gedit ~/.gtk-bookmarks
-
Ok, tack för svaret!
Tråkigt att det ska va massa konstiga begränsingar hela tiden.
Jag tycker den kommentaren var lite trollartad, i synnerhet som du fick förslag på en lösning (det är inte jättekrångligt att öppna ett fönster i filhanteraren och välja bokmärken > redigera bokmärken).Henrik Jansson skrev:Ok, tack för svaret!
Ett mer neutralt svar på din kommentar är att alla inställningar inte kan vara tillgängliga överallt.
Ett annat möjligt svar är att du, om du känner att du har ett förslag till förbättringar, engagerar dig...
http://brainstorm.ubuntu.com/
Hade det varit Mac eller Win hade dina möjligheter att påverka irritationsmoment i gränssnittet varit *obefintliga*.
- Ulsak
jag måste ändå hålla med Henrik här, det är märkligt att man inte med lätthet kan sköta det med en GUI.Tråkigt att det ska va massa konstiga begränsingar hela tiden.
Men "massa konstiga begränsningar" är en liten överdrift, men ingen trollning, som jag ser det.
Och naturligtvis ska vi hjälpas åt attt slipa kanterna på Ubuntu så att det behåller platsen som ett självklara och bästa alternativet till MacOS och MS Windows.
-
Ok. Vad menas med trollartad?min01max skrev:Jag tycker den kommentaren var lite trollartad, i synnerhet som du fick förslag på en lösning (det är inte jättekrångligt att öppna ett fönster i filhanteraren och välja bokmärken > redigera bokmärken).Henrik Jansson skrev:Ok, tack för svaret!
Ett mer neutralt svar på din kommentar är att alla inställningar inte kan vara tillgängliga överallt.
Ett annat möjligt svar är att du, om du känner att du har ett förslag till förbättringar, engagerar dig...
http://brainstorm.ubuntu.com/
Hade det varit Mac eller Win hade dina möjligheter att påverka irritationsmoment i gränssnittet varit *obefintliga*.
Men jag ser ingen anledning till att "platser" inte ska finnas med.
Var öppnar man "filhanteraren"?
Platser -> Hemmapp
Då är du inne i filhanteraren (Nautilus)
Då är du inne i filhanteraren (Nautilus)
-
Jaha ok.. den heter filbläddrare i min dator. (ubuntu 10.04) Men då är jag med.
-
- Kontakt:
Hej,
Att meny-valet Platser inte kan redigeras genom menyvalet 'redigera menyer' ifrån skrivbordsmenyn (Huvudmenyn) är väl ganska så naturligt eftersom Platser helt enkelt är en enkel åtkomstväg för olika platser i systemet.
Åtkomst av platser och bokmärken kan som ovan nämnts i tråden ändras tillexempel genom att i filbläddraren (Nautilus) ta bort, lägga till eller redigera bokmärken. Lägger man till eller tar bort platser eller bokmärken så ändras detta också med automatik i Platser i skrivbordsmenyn. I inställningar för filbläddraren kan inställningar för filhantering också göras.
Allt är utförligt beskrivet i hjälp för skrivbordsmenyn (Huvudmenyn) som startas genom ett högerklick på skrivbordsmenyn och välja Hjälp.
Att meny-valet Platser inte kan redigeras genom menyvalet 'redigera menyer' ifrån skrivbordsmenyn (Huvudmenyn) är väl ganska så naturligt eftersom Platser helt enkelt är en enkel åtkomstväg för olika platser i systemet.
Åtkomst av platser och bokmärken kan som ovan nämnts i tråden ändras tillexempel genom att i filbläddraren (Nautilus) ta bort, lägga till eller redigera bokmärken. Lägger man till eller tar bort platser eller bokmärken så ändras detta också med automatik i Platser i skrivbordsmenyn. I inställningar för filbläddraren kan inställningar för filhantering också göras.
Allt är utförligt beskrivet i hjälp för skrivbordsmenyn (Huvudmenyn) som startas genom ett högerklick på skrivbordsmenyn och välja Hjälp.
-
Hm.. det hade väl varit betydligt enklare och mer logiskt om det gick att ändra innehållet på samma ställe som man ändrar innehållet i de två andra kolumnerna i huvudmenyn?
Dessutom var det inte innehållet jag var ute efter att redigera i första hand, utan själva menyn. "Program Platser System" tar en stor del av platsen på panelen, så därför hade jag en ide om att ändra till kortare namn, kanske bara en bokstav för istälelt för Program osv. Eller kanske en symbol? Men det ser inte ut som att det går att göra.
Dessutom var det inte innehållet jag var ute efter att redigera i första hand, utan själva menyn. "Program Platser System" tar en stor del av platsen på panelen, så därför hade jag en ide om att ändra till kortare namn, kanske bara en bokstav för istälelt för Program osv. Eller kanske en symbol? Men det ser inte ut som att det går att göra.
-
- Kontakt:
Hej,
Du kan, om du vill, högerklicka på panelen och välja 'Lägg till i panelen' och där välja 'Huvudmeny'. Det är en Huvudmeny med endast en symbol i panelen.
Den menyn som är standard med Ubuntu och där det står ' Program, Platser, System', i panelen heter 'Menyrad' i ' Lägg till i panelen'.
Du kan, om du vill, högerklicka på panelen och välja 'Lägg till i panelen' och där välja 'Huvudmeny'. Det är en Huvudmeny med endast en symbol i panelen.
Den menyn som är standard med Ubuntu och där det står ' Program, Platser, System', i panelen heter 'Menyrad' i ' Lägg till i panelen'.
-
Ok, tackar för tipset!