Peppermint OS, "Built for Speed".

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Re: Peppermint OS, "Built for Speed".

Inlägg av farmfield »

Tack för info't. :)
pun skrev:LXDE kan då mycket enkelt installeras via lubuntu-desktop meta paketet, sen är det bara att köra parallellt med Gnome, bara att välja session vid inloggningen.
Skall testa det när jag kommer hem. Egentligen är det ju knäppt att köra något annat än det mest 'lättdrivna' om man ändå har samma kombatibilitet med program o.s.v...
Användarvisningsbild
pun
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av pun »

farmfield skrev:Tack för info't. :)
pun skrev:LXDE kan då mycket enkelt installeras via lubuntu-desktop meta paketet, sen är det bara att köra parallellt med Gnome, bara att välja session vid inloggningen.
Skall testa det när jag kommer hem. Egentligen är det ju knäppt att köra något annat än det mest 'lättdrivna' om man ändå har samma kombatibilitet med program o.s.v...
Jo... man installerar då lubuntu-desktop paketet alternativt lxde paketet men det har klickat för mig tidigare så jag kör med lubuntu metapaketet.

Tar sedan någon minut eller 2 att installera > Loggar ut >Markerar användarnamn > Byter Session längst ner > Loggar in...........

Såg en lustig sak i LXDEs blog som spöar Bossiemans byggen.... ;D

http://blog.lxde.org/?p=747

;)
Användarvisningsbild
Pink Panther
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av Pink Panther »

Ja! Så är det. Det är enkelt som Pun skriver och är kompatibelt med gnome program. Det enda som inte rekommenderas är kde-program. Men det är inte för att kde-program inte fungera med lxde. Det är för att du får en massa meningslöst installerat på köpet med kde-programmet.

Sedan är det enkelt att lägga till Peppermint OS eller Peppermint Ice via Synaptic . Synaptic lär ge dig anvisningar om några konfigurations filer krockar. De här anvisningar brukar inte vara svåra att förstå. Ta bort x för att ett annat alternativ av x skall installeras.

Paneltillägg: Det enda jag använder är följande de fungerar http://www.webupd8.org/2010/07/install- ... -with.html och http://www.webupd8.org/2010/07/redshift ... -when.html. Sedan använder jag conky för övrig information. :)

//PP
Senast redigerad av 2 Pink Panther, redigerad totalt 24 gång.
Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
Användarvisningsbild
Ulsak
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Ulsak »

Vänner.
Det är fortfarande för krångligt för en ny användare som precis kommit igång med "standardubuntu" att hänga med.

För medelanvändaren ( som jag) och för en avancerad användare som vill ha lite lajbans är det kanonbra bygge.
Användarvisningsbild
Pink Panther

Inlägg av Pink Panther »

Ulsak skrev:Vänner.
Det är fortfarande för krångligt för en ny användare som precis kommit igång med "standardubuntu" att hänga med.

För medelanvändaren ( som jag) och för en avancerad användare som vill ha lite lajbans är det kanonbra bygge.
Det är väl bra att det är för krångligt för nya användaren av "standardubuntu, att hänga med". De får hänga på när de är mogna, om de vill eller har lust. Annars fungerar standard- Ubuntu alldeles utmärkt. ;)

//PP
Linux Mint 18 Sarah
Användarvisningsbild
Pink Panther

Inlägg av Pink Panther »

Vad tycker Lifehacker.

Källa: http://lifehacker.com

"Peppermint Ice kommer förkonfigurerade för användare som vill ha en problemfri upplevelse. Om du vill lägga till genvägar för moln/webapp har Peppermint Ice ett inbyggt verktyg för att göra det. I själva verket är Peppermint Ice ett busenkelt alternativ för en icke-Linux-veteran. En nybörjare klarar av Peppermint Ice utan några större svårigheter".

Översatt och förändrat av PP för att passa det svenska språket.

Bild

Download: Peppermint OS eller Peppermint Ice.

http://peppermintos.com/download/

//PP
Senast redigerad av 1 Pink Panther, redigerad totalt 23 gånger.
Linux Mint 18 Sarah
Användarvisningsbild
Ulsak

Inlägg av Ulsak »

Pink Panther skrev:Vad tycker Lifehacker.

Källa: http://lifehacker.com

"Peppermint Ice kommer förkonfigurerade för användare som vill ha en problemfri upplevelse. Om du vill lägga till en genväg till någon annan moln/webapp har Peppermint Ice ett inbyggt verktyg för att göra det. I själva verket är Peppermint Ice ett busenkelt alternativ för en icke-Linux-veteran. En nybörjare klarar av Peppermint Ice utan några större svårigheter".

Översatt och förändrat av PP för att passa det svenska språket.

Bild

Download: Peppermint OS eller Peppermint Ice.

http://peppermintos.com/download/

//PP
bra..men förändrar inget i sak. fortfarande för liten svensk supportbas.
Användarvisningsbild
Hylas

Inlägg av Hylas »

Känns bakvänt. Ju mindre användarvänlig en dist är, desto viktigare är supporten. En dist som är användarvänlig borde inte behöva så mycket support.
Användarvisningsbild
Ulsak

Inlägg av Ulsak »

Känns bakvänt.
det får stå för dig...
Ju mindre användarvänlig en dist är, desto viktigare är supporten. En dist som är användarvänlig borde inte behöva så mycket support.
Du säger så... även om Ubuntu vore det mest "användarvänliga" ( som bara är ett ord som kan definieras på många sätt) skulle jag ändå propsa på att ha en absolut fokus på support.

därför jag vill inte i dagsläget ta ansvar för varken Linux Mint eller Peppermint OS. ÄvDet är knepigt nog att se till att nya ubuntuanvändare får den hjälp de behöver...
Användarvisningsbild
Hylas

Inlägg av Hylas »

Ulsak skrev: därför jag vill inte i dagsläget ta ansvar för varken Linux Mint eller Peppermint OS. ÄvDet är knepigt nog att se till att nya ubuntuanvändare får den hjälp de behöver...
Det är det ingen som krävt heller. Folk ställer sina frågor och får svar ifall det är någon som kan hjälpa till. Om du inte kan/vill svara så låt bli.

No big deal...
Användarvisningsbild
Ulsak

Inlägg av Ulsak »

Det är det ingen som krävt heller. Folk ställer sina frågor och får svar ifall det är någon som kan hjälpa till. Om du inte kan/vill svara så låt bli.

No big deal...
Nej, det har jag inte skrivit nånstans. Däremot oroas jag över att man över att förleder nya användare att tro att Peppermint OS är en nybörjardistribution för svensk marknad. Min bestämda uppfattning är att det i så fall skall finnas en bred supportbas på svenska.
Jag gillar PP:s entusiasm och att plun delar med sig av sina kunskaper. Det finns säkert en handfull LXDE-entusiaster som även de kan hjälpa till. Men det är inte vad jag kallar för en stabil och bred supportbas. Punkt.
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

Ulsak skrev: Jag gillar PP:s entusiasm och att plun delar med sig av sina kunskaper. Det finns säkert en handfull LXDE-entusiaster som även de kan hjälpa till. Men det är inte vad jag kallar för en stabil och bred supportbas. Punkt.
Jo supportbasen är ju även betryggande för Ubuntu..... vilken soppa... :P

Jag ger enbart Peppermint mitt stöd när man använder Ubuntus repos för då vet jag vad som gäller.

För övrigt är det väl inget "vuxendagis" vi befinner oss i..... "dadda, hink o spade..." >:D
Användarvisningsbild
Hylas

Inlägg av Hylas »

Ulsak skrev:Däremot oroas jag över att man över att förleder nya användare att tro att Peppermint OS är en nybörjardistribution för svensk marknad. Min bestämda uppfattning är att det i så fall skall finnas en bred supportbas på svenska.
Jaha. Jag har inte sett att PP eller någon annan förleder nya användare att tro ditten och datten. Det är snarare du som gör en höna av en fjäder.
Användarvisningsbild
Pink Panther

Inlägg av Pink Panther »

Ulsak skrev:

No big deal...
Nej, det har jag inte skrivit nånstans. Däremot oroas jag över att man över att förleder nya användare att tro att Peppermint OS är en nybörjardistribution för svensk marknad. Min bestämda uppfattning är att det i så fall skall finnas en bred supportbas på svenska.
Jag gillar PP:s entusiasm och att plun delar med sig av sina kunskaper. Det finns säkert en handfull LXDE-entusiaster som även de kan hjälpa till. Men det är inte vad jag kallar för en stabil och bred supportbas. Punkt.
Du tycker förmodligen att det är OK! Att Ubuntu.se för fram sin Ubuntu.se remix i den nya blogg funktionen. Sedan den nya bloggfunktionen tillkom har de kontinuerligt förnyat samma blogginlägg om Ubuntu.se remix minst två gånger i veckan utan att det har kommit en ny version. Nu är det så att Ubuntu.se remix är en fork/remix och inget annat. Varken bättre eller sämre än vad Peppermint OS/fork erbjuder användarna.

Är det OK! Skall ni inte marknadsföra Ubuntu original. Ulsak, kasta inte sten i glashus.

//PP
Linux Mint 18 Sarah
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Pink Panther skrev:Du tycker förmodligen att det är OK! Att Ubuntu.se för fram sin Ubuntu.se remix i den nya blogg funktionen. Sedan den nya bloggfunktionen tillkom har de kontinuerligt förnyat samma blogginlägg om Ubuntu.se remix minst två gånger i veckan utan att det har kommit en ny version. Nu är det så att Ubuntu.se remix är en fork/remix och inget annat. Varken bättre eller sämre än vad Peppermint OS/fork erbjuder användarna.

Är det OK! Skall ni inte marknadsföra Ubuntu original.
Vi erbjuder en funktion som listar inlägg från bloggar. Om en enskild bloggare utnyttjar den funktionen för att promota sin egen remix, det är ingenting vi egentligen kan göra någonting åt.

Sen skall vi vara på det klara med att det är skillnad mellan en Ubuntu 'remix' och vad som hävdar sig som en egen distribution.

Annars tycker jag tjafset i tråden som vanligt är lätt löjligt. Vi erbjuder ingen officiell support på någon annan dist än Ubuntu, men samtidigt så erbjuder vi all typ av support som våra entusiaster här är villiga att ge.
Användarvisningsbild
Pink Panther

Inlägg av Pink Panther »

Peppermint OS earning respect. //PP

"The original Peppermint OS has already been downloaded 250,000 times in 149 countries, says the team. The OS is based on Ubuntu 10.04 ("Lucid Lynx"), and is a fork of Lubuntu 10.04 -- an Ubuntu variant that uses the lightweight LXDE desktop as the default. As the Peppermint name suggests, meanwhile, the distro also borrows some features from the Ubuntu-based Linux Mint".

http://www.desktoplinux.com/news/NS3598849908.html

Av: desktoplinux.com/Eric Brown

Av: eWEEK/Darryl K Taft

An eWEEK story on Peppermint Ice may be found: http://www.eweek.com/c/a/Application-De ... ip-657513/

http://distrowatch.com Last 7 days Peppermint OS hittar du nu på plats 7. Peppermint OS avancerar också kontinuerligt i statistiken över en längre period. De anser utvecklarna som en större framgång.

Thanks Kendall and Team Peppermint.
Linux Mint 18 Sarah
Användarvisningsbild
Ulsak

Inlägg av Ulsak »

Jaha. Jag har inte sett att PP eller någon annan förleder nya användare att tro ditten och datten. Det är snarare du som gör en höna av en fjäder.
Det kanske jag gör, men det är fortfarande ett fritt land och jag har både rätt att vara orolig och värna om nya användare eller vara en helidiot i andras ögon.

Däremot så ser jag på PP.s senaste inlägg att Peppermint tycks vinna ny mark, vilket också gör att det blir lite mer skjuts vad det gäller supportresurser.
Hoppas också på ett svenskspråkigt initiativ, åtminstone en varaktig blogg om Peppermint, varför inte med Pink Panther?
Användarvisningsbild
Pink Panther

Inlägg av Pink Panther »

Ulsak skrev:
Det kanske jag gör, men det är fortfarande ett fritt land och jag har både rätt att vara orolig och värna om nya användare eller vara en helidiot i andras ögon.

Däremot så ser jag på PP.s senaste inlägg att Peppermint tycks vinna ny mark, vilket också gör att det blir lite mer skjuts vad det gäller supportresurser.
Hoppas också på ett svenskspråkigt initiativ, åtminstone en varaktig blogg om Peppermint, varför inte med Pink Panther?
Jag har redan en blogg där jag skriver nya blogginlägg, när jag har lust. Jag håller med om att det inte krävs mer supportresurser än vad redan forumet kan erbjuda, ( The OS is based on Ubuntu 10.04 ("Lucid Lynx"), and is a fork of Lubuntu 10.04 ). Men vad jag tycker är både roligt och tråkigt är att antalet med svenska användare/medlemmar ökar i Peppermint OS engelsk talande forum. Det tråkiga är att användarna inte vågar skriva något i den här tråden. Jag skall inte analysera orsakerna de är redan glas klara.

//PP
Linux Mint 18 Sarah
Toledomahn

Inlägg av Toledomahn »

Tråden visad över 6600 ggr. Måste vara nåt slags nytt rekord.
Tell me over and over and over again!:

http://www.youtube.com/watch?v=tWDVl-QgM7M
Användarvisningsbild
Ulsak

Inlägg av Ulsak »

Jag har redan en blogg där jag skriver nya blogginlägg, när jag har lust. Jag håller med om att det inte krävs mer supportresurser än vad redan forumet kan erbjuda, ( The OS is based on Ubuntu 10.04 ("Lucid Lynx"), and is a fork of Lubuntu 10.04 ). Men vad jag tycker är både roligt och tråkigt är att antalet med svenska användare/medlemmar ökar i Peppermint OS engelsk talande forum. Det tråkiga är att användarna inte vågar skriva något i den här tråden. Jag skall inte analysera orsakerna de är redan glas klara.

//PP
vad jag sett och undersökt om peppermint OS så är det värt att lägga lite kraft på. Det hade ju varit jättekul om du ( eller nån annan, kanske t o m i samarbete) kunde göra nåt varaktigt och frekvent om Peppermint på svenska.
( får du ( eller ni) problem med översättning kan jag faktiskt åta mig att stötta..
Tråden visad över 6600 ggr. Måste vara nåt slags nytt rekord.
ett problem eller icke-problem...en sak är säker; Peppermint OS förtjänar en egen sajt ( eller blogg)
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"