Installation Ubuntu 10.04 [LÖST]

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
leopoldb
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Installation Ubuntu 10.04

Inlägg av leopoldb »

Hej,

Jag har en mer allmän rekommendation och det är i form av böcker.

Första boken heter "Ubuntuboken" med ISBN 9789197726078. Jag rekommenderar dig att köpa den hos GGS Data, http://www.ggsdata.se/. Du får då också en installationsskiva för 10.04. Boken tar upp mycket grundläggande saker om Ubuntu och open source. Lite väl grundläggande för min smak, men så är jag mer av en dataräv 8) . Kostnad cirka 250 kr.

Andra boken är på engelska och heter "Ubuntu for Non-Geeks 4th Edition" med ISBN 9781593272579. Den är mer djupgående än den svenska versionen. Släpps rätt så snart. Den tredje utgåvan är också bra men gjord för en äldre version. Jag rekommenderar Amazon Uk. I Sverige, adlribris m.fl., är leveranstiden lite si och så. Med Amazon vet jag att det tar fem arbetsdagar.

Lycka till och välkommen till Linux-världen!
//Leopold
Dator:
HP DC 5100 MT, Pentium 4 3 GHz, 2 GB Ram, 160 GB HDD
Swedish Berserk

Re: Installation Ubuntu 10.04

Inlägg av Swedish Berserk »

Missade ditt inlägg Leopoldb ber om ursäkt för det. Ska kolla upp dessa böckerna sen tack för tipset! :)

Jag markerar denna tråden som löst nu. Tack för er hjälp allihopa! ;D Ubuntu rullar på fint i min bärbara mycket bra operativ jag är tok nöjd! :D
Användarvisningsbild
brattham

Re: Installation Ubuntu 10.04 [LÖST]

Inlägg av brattham »

Jag tänkte pröva att fortsätta i den här tråden, eftersom jag i princip kunde ha samma rubrik...

Jag försökte alltså att installera Ubuntu 10.04, men misslyckades med att starta upp efter installationen. Jag har Windows Vista på samma hårddisk och det har fungerat perfekt att ha Ubuntu 9.10 installerat sida vid sida med Vista, på samma (Ubuntu 9.10-) partitioner som som jag försöker installera Ubuntu 10.04 på. (Formatering är gjord innan nyinstallation.)

Skivan är det inget fel på; dels har jag installerat Ubuntu 10.04 på min andra dator med sämre prestanda och inbyggt grafikkort och dels har jag testad den genom den möjlighet som erbjuds vid installationen.

Det som händer vid uppstart är att skärmen släcks och försätts i vänteläge (precis som när datorn är avstängd) och all "kontakt" med datorn går förlorad. Detta händer nästan omedelbart efter det att GRUB2 "lämnar över" till Ubuntu. Windows funkar som det ska (och därmed är hårdvarukraven uppfyllda - plus att Ubunu 9.10 funkar som på räls).

Mina funderingar:
* Finns det några speciella krav på hur partitionerna ska se ut i Ubuntu 10.04 jämfört med i 9.10?
* Skiljer sig kraven på grafikkort mellan Ubuntu 9.10 och Ubuntu 10.04? (Det känns ju långsökt - har ett Nvidia GT 9600)
* Systemdisken är en Intel M25 G2 (SSD); skulle det spela någon roll?
* /home ligger på en egen partition, på en annan hårddisk; och?

Tala om för mig vad som är fel och hur jag ska lösa problemet!

/Mvh Per
Användarvisningsbild
cthulhu

Inlägg av cthulhu »

Ubuntu 10.04 anvander Grub2, vilket jag inte tror 9:an gjorde. Vet inte om det kan paverka nagot, men framfor allt sa anvander 10.04 sina egna oppna nvidia-drivrutiner och det ar inte omojligt att det ar dessa som spokar.

Allta, googla och kolla hur du installerar nya drivar via command line.
Användarvisningsbild
brattham

Inlägg av brattham »

Hej, cthulhu!

Om du installerade Ubuntu 9.10 från scratch/som nyinstallation, så fick du GRUB2, men om du uppgradera från Ubuntu 9.04 så fick du vackert behålla GRUB legacy (den med menu.lst).

Någonting skiljer sig ju helt klart i alle fall mellan de båda versionerna. Men i så fall måste jag ju köra in drivarna innan jag botar upp första gången, annars är det ju kört! Detta måste alltså ske under installationen?

Men det borde ju gå att vid installationen ange att man vill använda någon standard VGA-drivrutin eller något i den stilen?

Jag ska kolla runt lite; om någon har någon annan sitter inne med någon annan idé, så spotta ut den också, så jag får lite mer att gå på.

/Mvh Per
Användarvisningsbild
brattham

Inlägg av brattham »

Jag har tyvärr prövat det ovanstående (med "nomodeset") utan någon framgång. Det märkliga är att jag kan köra Ubuntu 10.4 direkt ifrån liveskivan och detta fungerar perfekt. Det är först efter installationens första uppstart, direkt efter det att GRUB "lämnat över" till Ubuntu 10.4, som datorn hänger sig/blir okontaktbar, och skärmen stängs av.

/Mvh Per
Användarvisningsbild
cthulhu

Inlägg av cthulhu »

Ja det låter minst sagt märkligt! Funkar CD:n skall den ju funka efter att den blivit installerad. Och du är 100 % på att det inte är något fel på skivan?

Om det inte funkar så testa något annat OS, tex. Debian Lenny 5.0 (stable) eller Linux Mint? De är alla mer eller mindre identiska med Ubuntu när det kommer till användandet.
Swedish Berserk

Hejsan. Nu vill jag inte gå in och sno åt mig tråden. Men jag ser att ni pratar om dualboot och sånt. Funderar själv på att dualboota Windows 7 och Linux Mint 9. Någon här på forumet som kan dirigera mig till en bra guide på nätet om detta. Har sökt på google och youtube men hittar inget ordentligt.

Det jag inte förstår är hur man ska göra med partioneringen. Ska man partionera innan man stoppar i Linux Mint skivan eller kan man göra det inifrån Linux Mint installationen?

Jag hittade en guide här: http://www.youtube.com/watch?v=ESzMkrKtzMw

Hoppas det går bra att fråga om Linux Mint här även om det är ett Ubuntu forum de är ju så pass närbesläktade så det borde man få göra hoppas jag ;D
Användarvisningsbild
cthulhu

Inlägg av cthulhu »

Installera win7 forst pa en partition. Se till att ha opartitionerat utrymme kvar! Pa detta opartitionerade utrymme installerar du sedan Linux mint.

Om inte windows installern later dig partitionera endast en del av disken som NTSF sa kan Linux-live CD:n det, eller i alla fall denna:
http://www.sysresccd.org/Main_Page
sa startar du GParted fran denna skivan (boota fran den) och formaterar en del som NTSF.
-installera Win7 pa denna.
-stoppa i LinuxMint, och installera pa resten av det oformaterade utrymmet. (Valj manuell partitionering!)

https://help.ubuntu.com/community/WindowsDualBoot
Swedish Berserk

Tackar för hjälpen Cthulhu! Ska kolla in detta senare under dagen :)
Användarvisningsbild
brattham

Inlägg av brattham »

cthulhu skrev:Ja det låter minst sagt märkligt! Funkar CD:n skall den ju funka efter att den blivit installerad.
Det har löst sig. Det var inte grafiken. Jag kan inte sätta fingret på exakt vad problemet var, men det är löst nu i alle fall!

För att kunna lösa problemet bestämde jag mig för att partitionera om och installera om Ubuntu 10.4 på sdb, en disk som endå bara innehöll skräpdata. Jag hade ju försökt dualbota med Vindows Vista och Ubuntu 10.4, på sda, men av någon anledning så vägrade Ubuntu 10.4 att starta upp efter installationen. Så jag öppnade burken och swichade datakablarna för sda (SATA0, dvs hårdisk 1) och sdb (SATA1), så nu blev alltså sdb "den nya" sda. Jag startade om datorn för att installera ubuntu 10.4 på (den nya) sda, men jag kunde inte uppna DVD:n eftersom jag hade varit oförsiktig och kommit åt strömkabel till DVD som du åkt ur vid swichandet av datakablarna. Så datorn bootar via hårddisken; Grub passeras och Ubuntu 10.4 (som ju nu är kopplad till SATA1) startar upp som om inget hade hänt?! Jag såg förmodligen ut som om jag nyligen sätt ett UFO och fattade ingenting! :o

Så jag swichar tillbaka datakablarna, petar in strömkabeln och startar om datorn som nu funkar som den ska! :D Jag kan välja mella Window och Ubuntu precis som det var tänkt.

Så vad säger man? Jo, det är mycket med det elektriska!

/Mvh Per
Användarvisningsbild
cthulhu

Inlägg av cthulhu »

Jag såg förmodligen ut som om jag nyligen sätt ett UFO och fattade ingenting!
Ja, det later ju minst sagt overnaturligt. ;)

Kul att det funkade, aven om jag inte ar med 100 % pa losningen av problemet. :-\
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"