Ta bort "chatt" [LÖST]
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
- Lao Tzu
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Ta bort "chatt" [LÖST]
Har precis installerat lokatten men vill inte ha Empathy utan Pidgin. Därför tog jag helt sonika bort Empathy men likförbannat tycks det vara kvar när jag klickar på den lilla kuvertikonen bredvid datumet. Går jag in i den menyn och klickar på chatt kommer programrutan upp. Hur får jag bort det helt?
Senast redigerad av 2 Lao Tzu, redigerad totalt 28 gång.
"Hennes skithus är som min toalett." - Anna Anka
(&?)
(&?)
Re: Ta bort "chatt"
Försök med att skriva in i terminalen:
Sedan öppnar du din hemmakatalog med filhanteraren och väljer att visa dolda filer. Då hittar du en som heter .empathy Ta bort den.
Rådet är enl. http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1371087 och enligt mig helt rätt.
Kod: Markera allt
sudo aptitude purge empathy
Rådet är enl. http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1371087 och enligt mig helt rätt.

- Lao Tzu
Härligt med folk som kan när man som jag ibland misslyckas till och med med att googla.
En fråga dock innan jag fullständigt skrider till verket. Jag har skrivit in kommandot och det funkar. Däremot hittar jag ingen .empathy i hemmamappen. Går jag in i .config finns en Empathy-mapp som innehåller geometry.ini. Är det den jag ska ta bort?

En fråga dock innan jag fullständigt skrider till verket. Jag har skrivit in kommandot och det funkar. Däremot hittar jag ingen .empathy i hemmamappen. Går jag in i .config finns en Empathy-mapp som innehåller geometry.ini. Är det den jag ska ta bort?
(&?)
(&?)
- Lao Tzu
Ta mig tusan. Det funkade utmärkt. Tackar. 

(&?)
(&?)
- Lao Tzu
Fast riktigt så utmärkt fungerade det inte...
Häromdagen fick jag genom uppdateringshanteraren se att det finns två uppdateringar till Empathy "empathy-common" och "nautilus-sendto-empathy".
Genom att söka på "empathy" i nautilus hittade jag följande mapp: Är det den här mappen jag ska ta bort för att helt få väck empathy (som väl inte fyller någon viktigt funktion för systemet i övrigt)?
Häromdagen fick jag genom uppdateringshanteraren se att det finns två uppdateringar till Empathy "empathy-common" och "nautilus-sendto-empathy".
Genom att söka på "empathy" i nautilus hittade jag följande mapp: Är det den här mappen jag ska ta bort för att helt få väck empathy (som väl inte fyller någon viktigt funktion för systemet i övrigt)?
(&?)
(&?)
Pakethanteraren som glömde ta bort vissa paket verkar det som.
Ska ta bort allt som finns kvar.sudo aptitude purge empathy-common nautilus-sendto-empathy
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
- Lao Tzu
Äh, det var ett envist program. Det finns fortfarande filer kvar:
(&?)
(&?)
En mapp säger inte mycket men jag antar det är där ikonfilerna finns. Vilket jag antar hör ihop med ikontemat.
Programmet är borta iaf.
Programmet är borta iaf.
- Lao Tzu
Mappen ligger under help-langpack så det har med språkvalet att göra antar jag. Resten ligger på följande ställen:
/usr/share/locale-langpack/en_AU/LC_MESSAGES
/usr/share/ubuntu-docs/libs/img
/var/cache/apt/archives
/usr/share/app-install/desktop
/usr/share/icons/Humanity/
/usr/share/gnome/help-langpack/empathy/sv/figures
Men, huvudfrågan är väl om det bara är att ta bort alltihop genom att exempelvis öppna Nautilus som root. Det finns ju ingen mening med att ha kvar ikoner och annat tjafs om programmet är borta...
(Hittade även några filer från Ekiga trots att jag har tagit bort programmet så jag kan göra samma sak med det va?)
/usr/share/locale-langpack/en_AU/LC_MESSAGES
/usr/share/ubuntu-docs/libs/img
/var/cache/apt/archives
/usr/share/app-install/desktop
/usr/share/icons/Humanity/
/usr/share/gnome/help-langpack/empathy/sv/figures
Men, huvudfrågan är väl om det bara är att ta bort alltihop genom att exempelvis öppna Nautilus som root. Det finns ju ingen mening med att ha kvar ikoner och annat tjafs om programmet är borta...
(Hittade även några filer från Ekiga trots att jag har tagit bort programmet så jag kan göra samma sak med det va?)
(&?)
(&?)
Om det får dig att sova bättre om natten kan du väl göra det. 

- Lao Tzu
Det gör det absolut!
Allting som bara finns utan möjlighet att göra någon nytta borde egentligen tas bort (fast jag är för dåligt insatt för att veta vilka filer som behövs och inte så jag nöjer mig med att försöka ta bort det jag vet är onödigt).
Än en gång: Tack och bock.

Allting som bara finns utan möjlighet att göra någon nytta borde egentligen tas bort (fast jag är för dåligt insatt för att veta vilka filer som behövs och inte så jag nöjer mig med att försöka ta bort det jag vet är onödigt).
Än en gång: Tack och bock.
(&?)
(&?)