Windows utdelning

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
look2

Windows utdelning

Inlägg av look2 »

Tjabba !
Detta kanske är en nybörjar fråga, men eftersom det rör nätverk så ställer jag den här...

Jag har i mittverk hemma 2 st windows klienter, en ubuntu server som jag använder som filserver och 2 ubuntu klienter. Servern delar ut filer via smb, för att jag skall komma åt dem både via windows och linux.

Det som är lite "meckigt" är när jag från ett program i ubuntu vill komma åt filer på servern. Om jag tex skall ladda upp en bild som ligger på servern till facebook, så går det inte att "browsa" till server utdelningarna, samma sak i tex open office. Finns det nån enkel och smidig lösning på detta ?
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Windows utdelning

Inlägg av mcNisse »

Den lösning som jag gillar är autofs. Men den varianten tycker jag inte funger bra om man även vill skriva och om man har flera inloggade samtidigt.

autofs övervakar en eller flera kataloger. när man gör en cd till en katalogen och ner i datornamnet monteras alla utdelinengar in (default skriptet för smb)

Så här brukar jag konfigurera autofs att fungera (jag lägger in smb hemligheterna i en fil)
säg att tex /smb/ övervakas
När man gör en cd till /smb/server monteras alla utdelningar från server in under /smb/server/
Efter ett stunds inaktivitet avmonteras utdelningarna automatiskt.

Låter det som en lösning du är ute efter?
look2

Inlägg av look2 »

Det skulle nog kunna vara en lösning. Det är på frugans dator, så allting skall ju vara så enkelt som möjligt, och det där lät ju ganska enkelt. Antar att man kan göra "mountningen" var som helst? tex /home/frugan/servern

ang flera inloggningar, menar du att det är flera inloggade på klienten samtidigt? Eller flera samtidiga användare på "sharet" som max så är det väl 2, kanske 3 men sällan i samma mappar. Om det går att få till så att det även går att skriva så skulle det ju vara riktigt bra...

Eller kan man mounta en nätverksdisk med vanliga mount kommandot ?
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av mcNisse »

ang flera inloggningar, menar du att det är flera inloggade på klienten samtidigt? Eller flera samtidiga användare på "sharet" som max så är det väl 2, kanske 3 men sällan i samma mappar. Om det går att få till så att det även går att skriva så skulle det ju vara riktigt bra...
Problemet med flera användare är att monteringen monteras av en viss användare. Det innebär att om det skulle vara flera användare på maskinen så görs allt som den användare som partitionen monteras som...
Eller kan man mounta en nätverksdisk med vanliga mount kommandot ?
Absolut. Det går utmärkt att lägga in utdelningar i /etc/fstab. Det är nog enklare.. Du har dock samma problem med vilken användare som skapar filerna på utdelningen.
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"