Default ljudkort? Hur ställer man in?

Problem med att spela musik, film osv.
Användarvisningsbild
TobbeT
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Default ljudkort? Hur ställer man in?

Inlägg av TobbeT »

Hej,

Jag har gjort detta förut med tidigare versioner av Ubuntu men med 10.04 finns inte det lilla programmet som man installerade och kunde välja ett av de 2 som jag har i min dator. Så hur konfigurerar jag så att mitt SBLive! kort är mitt standard kort och inte det inbyggda NVidia nånting....

//Tobbe O0
GGS-Data Elite, 5200+ 4GB RAM Ubuntu 11.04 64-bitars, 2x500GB HD
Användarvisningsbild
norhager

Re: Default ljudkort? Hur ställer man in?

Inlägg av norhager »

TobbeT skrev:Hej,

Jag har gjort detta förut med tidigare versioner av Ubuntu men med 10.04 finns inte det lilla programmet som man installerade och kunde välja ett av de 2 som jag har i min dator. Så hur konfigurerar jag så att mitt SBLive! kort är mitt standard kort och inte det inbyggda NVidia nånting....

//Tobbe O0
Gå in på System-Inställningar-Ljud och välj fliken hårdvara där kan du aktivera eller stänga av de ljudkort du har.
Användarvisningsbild
TobbeT
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av TobbeT »

Jo där har jag varit och pillat men vid varje omstart så det den andra kortet som är markerat. Då funkar inte volymreglaget (ikonen uppe till höger).

//Tobbe
GGS-Data Elite, 5200+ 4GB RAM Ubuntu 11.04 64-bitars, 2x500GB HD
Användarvisningsbild
norhager

Inlägg av norhager »

TobbeT skrev:Jo där har jag varit och pillat men vid varje omstart så det den andra kortet som är markerat. Då funkar inte volymreglaget (ikonen uppe till höger).

//Tobbe
För mig fungerar det om jag väljer off för det ljudkort jag inte vill ha, du får väl då försöka att stänga av det i bios.
Skriv svar

Återgå till "Ljud och video"