finns nåt pedagogiskt sätt som kan leda en som kan bara 0,01% av Linux till resultat?(lyssna och se)
Dator: Acer eMachines E525 15,6" WXGA med 10.04
SR, SVT, DR [LÖST]
SR, SVT, DR [LÖST]
Senast redigerad av 1 m!rage, redigerad totalt 22 gånger.
Re: SR, SVT, DR
Sorry boys, men med Chrome, ljudet började att fungera direkt utan några dumma frågor om fantom-plugins som inte kunde hittas nånstans! Jag kommer att sakna firefox, snyft...
PS: Har glömt hur man markerar som "Löst"
Hälsningar
PS: Har glömt hur man markerar som "Löst"
Hälsningar
Re: SR, SVT, DR [LÖST]
Förstod inte riktigt din fråga men markerade i alla fall tråden som löst åt dig. Här finns instruktioner om hur man gör: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=6&t=30369
Re: SR, SVT, DR [LÖST]
Frågan var att lyssna och se på Sveriges radio och television och Dansk radio.
Har försökt med hjälp av olika personer insatta, tror jag, på Linux/ubuntu, men fick inte det att fungera.
Jag fick inget hjälp här inne heller.
Men, nu är historien det hela.
Hälsningar
PS: För kuriositets skull fick jag en beskrivning av en kompis som jag bifogar. Jag har inte försökt att göra det eftersom det verkade lite för mycket för att lyssna på en sketen Vivaldi från datorn.
1.) completely remove flash.
Detta gör du i Pakethanteraren Synaptic; i listan över plugins, scrolla ner till flashplugin och markera denna för avinstallering, klicka Verkställ, och välj sedan komplett avinstallering
2.) sudo apt-get clean && sudo apt-get autoremove
Klicka på Program ikonen uppe till vänster - Tillbehör - Terminal; en Terminal har nu öppnats och där skriver du just:
sudo apt-get clean && sudo apt-get autoremove (och ENTER tangenten)
3.) go back to the adobe site and download the tar.gz for flash
Gå till: http://labs.adobe.com/downloads/flashpl ... 64bit.html
Ladda ner denna fil - packa upp den exv. på Skrivbordet (Desktop)
Kopiera den uppackade filen libflashplayer.so (högerklicka på filen, välj sedan Kopiera, vänsterklicka).
4.) gksudo nautilus
Gå till den öppnade Terminalen igen och skriv där: gksudo nautilus (och ENTER tangenten)
5.) navigate to /usr/lib/mozilla/plugins directory
Klicka på Platser överst på skärmen, välj sedan Dokument och sedan Filsystem (till vänster på sidan).
Scrolla ner tills du ser mappen usr - dubbelklicka, dubbelklicka sedan på mappen lib, sedan på mappen mozilla och slutligen på mappen plugins - där klistrar du in den kopierade libflashplayer.so filen. Stäng sedan allt och starta upp (eller starta om) Firefox.
Har försökt med hjälp av olika personer insatta, tror jag, på Linux/ubuntu, men fick inte det att fungera.
Jag fick inget hjälp här inne heller.
Men, nu är historien det hela.
Hälsningar
PS: För kuriositets skull fick jag en beskrivning av en kompis som jag bifogar. Jag har inte försökt att göra det eftersom det verkade lite för mycket för att lyssna på en sketen Vivaldi från datorn.
1.) completely remove flash.
Detta gör du i Pakethanteraren Synaptic; i listan över plugins, scrolla ner till flashplugin och markera denna för avinstallering, klicka Verkställ, och välj sedan komplett avinstallering
2.) sudo apt-get clean && sudo apt-get autoremove
Klicka på Program ikonen uppe till vänster - Tillbehör - Terminal; en Terminal har nu öppnats och där skriver du just:
sudo apt-get clean && sudo apt-get autoremove (och ENTER tangenten)
3.) go back to the adobe site and download the tar.gz for flash
Gå till: http://labs.adobe.com/downloads/flashpl ... 64bit.html
Ladda ner denna fil - packa upp den exv. på Skrivbordet (Desktop)
Kopiera den uppackade filen libflashplayer.so (högerklicka på filen, välj sedan Kopiera, vänsterklicka).
4.) gksudo nautilus
Gå till den öppnade Terminalen igen och skriv där: gksudo nautilus (och ENTER tangenten)
5.) navigate to /usr/lib/mozilla/plugins directory
Klicka på Platser överst på skärmen, välj sedan Dokument och sedan Filsystem (till vänster på sidan).
Scrolla ner tills du ser mappen usr - dubbelklicka, dubbelklicka sedan på mappen lib, sedan på mappen mozilla och slutligen på mappen plugins - där klistrar du in den kopierade libflashplayer.so filen. Stäng sedan allt och starta upp (eller starta om) Firefox.