alert! /host/ubuntu/disk/root.disk does not exist
alert! /host/ubuntu/disk/root.disk does not exist
Hej på er.
har haft ubuntu 8.10 ett bra tag nu och det har funkat bra
förutom att man ibland får stänga ner datorn med "knappen"
gjorde så för 3 dagar sen och dan efter fick jag upp detta
felmeddelande "alert! /host/ubuntu/disk/root.disk does not exist"
det stod också att den provade en skärmupplösning som inte
fungerade typ 1152x785 innan Alert texten.
jag har xp och ubuntu på samma partion och såg att man kunde prova
och köra livesession vilket jag har gjort men jag kan inte hitta min
ordinarie Home/mapp , nån som vet hur man gör ?
villl gärna inte tappa bort filer på min ord home-mapp.
hjälp uppskattas
har haft ubuntu 8.10 ett bra tag nu och det har funkat bra
förutom att man ibland får stänga ner datorn med "knappen"
gjorde så för 3 dagar sen och dan efter fick jag upp detta
felmeddelande "alert! /host/ubuntu/disk/root.disk does not exist"
det stod också att den provade en skärmupplösning som inte
fungerade typ 1152x785 innan Alert texten.
jag har xp och ubuntu på samma partion och såg att man kunde prova
och köra livesession vilket jag har gjort men jag kan inte hitta min
ordinarie Home/mapp , nån som vet hur man gör ?
villl gärna inte tappa bort filer på min ord home-mapp.
hjälp uppskattas
Re: alert! /host/ubuntu/disk/root.disk does not exist
Välkommen
Ditt problem kan mycket väl ha att göra med att Windows filsystem skadats vid power off så starta först upp ditt Windows och kör en chkdsk för att reparera ev fel i ntfs/fat. Därefter, prova att starta upp Ubuntu igen.
Lyckas inte det så prova följande:
Starta en Livecd och montera där Windows-partitionen t.ex via filbläddraren som i Ubuntu heter Nautlius.
Din Windowspartition kommer då förhoppningsvis att monteras under /media, t.ex /media/Windows. Kolla därefter under /media/Windows och vidare under /media/Windows/ubuntu/disks att filen root.disk finns.
Gör den det så försök att montera den i terminalen med kommandotdär du givetvis ändrar namnet Windows i sökvägen ovan till den som gäller för dig.
Lyckas detta så hittar du sen innehållet på din root.disk under /mnt och vidare innehållet i din hemmapp under /mnt/home/jess97 (förutsatt att jess97 är ditt användarnamn) där du sen kan backa upp dina filer på något annat media.

Ditt problem kan mycket väl ha att göra med att Windows filsystem skadats vid power off så starta först upp ditt Windows och kör en chkdsk för att reparera ev fel i ntfs/fat. Därefter, prova att starta upp Ubuntu igen.
Lyckas inte det så prova följande:
Starta en Livecd och montera där Windows-partitionen t.ex via filbläddraren som i Ubuntu heter Nautlius.
Din Windowspartition kommer då förhoppningsvis att monteras under /media, t.ex /media/Windows. Kolla därefter under /media/Windows och vidare under /media/Windows/ubuntu/disks att filen root.disk finns.
Gör den det så försök att montera den i terminalen med kommandot
Kod: Markera allt
sudo mount /media/Windows/ubuntu/disks/root.disk /mnt -o loop
Lyckas detta så hittar du sen innehållet på din root.disk under /mnt och vidare innehållet i din hemmapp under /mnt/home/jess97 (förutsatt att jess97 är ditt användarnamn) där du sen kan backa upp dina filer på något annat media.
Hej igen
har provat att "köra" chkdsk på windows utan resultat.
jag kan inte se root.disk i mappen c:/ ubuntu/disks
bara swap.disk ??
har även en mapp som heter ubuntu-backup brevid i c:/
men det är en "installation.iso" fil ska man kunna
göra nåt med den ? är inte så duktigt på linux
har även provat recovery mode men ingen av dom
olika versionerna fungerar, får samma felkod !
läste på ett engelskt linux forum ang ett liknande
problem att om man inte hittar root.disk så
är det kört men går det inte att recovery på nå sätt?
har provat att "köra" chkdsk på windows utan resultat.
jag kan inte se root.disk i mappen c:/ ubuntu/disks
bara swap.disk ??
har även en mapp som heter ubuntu-backup brevid i c:/
men det är en "installation.iso" fil ska man kunna
göra nåt med den ? är inte så duktigt på linux

har även provat recovery mode men ingen av dom
olika versionerna fungerar, får samma felkod !
läste på ett engelskt linux forum ang ett liknande
problem att om man inte hittar root.disk så
är det kört men går det inte att recovery på nå sätt?
Det är filen root.disk som innehåller systemet inkl hemmapp så finns den filen inte kvar nånstans så kan du tyvärr inte komma åt (rädda) dina Ubuntu-filer.jess97 skrev:jag kan inte se root.disk i mappen c:/ ubuntu/disks bara swap.disk ??
Det är "installations-cdn" som hämtades ner när du installerade Ubuntu i Windows. Innehåller alltså inte dina filer som du vill rädda.jess97 skrev:har även en mapp som heter ubuntu-backup brevid i c:/ men det är en "installation.iso" fil ska man kunna göra nåt med den ? är inte så duktigt på linux
Så det ser tyvärr mörkt ut om filen inte råkat hamna i t.ex papperskorgen.
Jaha vad bra att det finns en massa recovery versioner
i boot menyn , vad ska man ha dom till !!!!!!
ok men vart har den tagit vagen , ja menar man kan ju aterstalla
windows men inte linux eller........
kan nan komma med en bra ide....
i boot menyn , vad ska man ha dom till !!!!!!
ok men vart har den tagit vagen , ja menar man kan ju aterstalla
windows men inte linux eller........
kan nan komma med en bra ide....
I vilken bootmeny?jess97 skrev:Jaha vad bra att det finns en massa recovery versioner i boot menyn , vad ska man ha dom till !!!!!!
Att installera Ubuntu i Windows (Wubi) är likvärdigt med att installera Windowsprogram och är det så att filen root.disk är borta så är det Windows recovery som möjligen skulle kunna återställa även om jag tvivlar på det. Frågan är egentligen varför den filen är borta, det är ju ingen fil som bara försvinner av sig själv i Windows om nu inte något Windows virusprogram fått för sig att ta bort den. Prova med att söka efter filen i Windows.
Man kan återställa i båda, men in detta fall (Wubi) är det som sagt Windows återställning man isf ska ställa krav på.jess97 skrev:ok men vart har den tagit vagen , ja menar man kan ju aterstalla windows men inte linux eller........
När man bootar upp så trycker man ESC
och kommer in i grb4dos och där finns
olika versioner med tillhörande recoverys.
Har sökt efter root.disk & även found000
och hittar ingen av dom, jag begriper inte
hur root.disk bara kan försvinna
jag vart rek denna typ av installation (wubi)
men det var alltså inte så bra, det är mer en
provapå inst.
vad rek du för dist och går det att återställa
om man skulle råka ut för något liknande som
det här i framtiden.
och kommer in i grb4dos och där finns
olika versioner med tillhörande recoverys.
Har sökt efter root.disk & även found000
och hittar ingen av dom, jag begriper inte
hur root.disk bara kan försvinna

jag vart rek denna typ av installation (wubi)
men det var alltså inte så bra, det är mer en
provapå inst.
vad rek du för dist och går det att återställa
om man skulle råka ut för något liknande som
det här i framtiden.
Lite förvånad då grubmenyn med recoverys ligger i root.disk men nog om det.jess97 skrev:När man bootar upp så trycker man ESC och kommer in i grb4dos och där finns olika versioner med tillhörande recoverys.
Nix, har aldrig stött på det fallet, helt klart skumt.jess97 skrev:Har sökt efter root.disk & även found000 och hittar ingen av dom, jag begriper inte hur root.disk bara kan försvinna
Tja, det är ju ett bra alternativ för de som inte vill börja med att strukturera om befintliga partitioner på hårddisken. Sen kör även den på den riktiga hårdvaran och man får då bekräftelse på om Ubuntu fungerar rakt av.jess97 skrev:jag vart rek denna typ av installation (wubi) men det var alltså inte så bra, det är mer en provapå inst.
Ubuntu så klart, men det beror bl.a på vad man har för dator och då tänker jag speciellt på cpu-kraft och minne. Men har du t.ex kört Ubuntu i Wubi och det fungerade bra så kan du välja och vraka mellan olika distar. Smaken är delad och det är svårt för mig att rekommendera den ena framför den andra så här får du prova dig fram och se vad du själv trivs bäst med.jess97 skrev:vad rek du för dist och går det att återställa om man skulle råka ut för något liknande som det här i framtiden.
När det gäller återställning så är det en funktion man behöver definiera, dvs vad menar t.ex du med återställning. I flertalet operativsystem är det att backa till ett tidigare läge för ett urval av systemfiler och det stöds inte än i Ubuntu. När filsystemet btrfs blir default så ger det möjlighet till en avancerad återställningsfunktion som i princip skulle kunna återställa allt till ett tidigare läge men det ligger nog ett par år fram i tiden.
Mmm men då borde ju root.disk finnas kvar bara att man inte ser den ?Lite förvånad då grubmenyn med recoverys ligger i root.disk men nog om det.
Fel ordval kanske jag menar om man kan rädda ev filer innan manNär det gäller återställning så är det en funktion man behöver definiera, dvs vad menar t.ex du med återställning. I flertalet operativsystem är det att backa till ett tidigare läge för ett urval av systemfiler och det stöds inte än i Ubuntu. När filsystemet btrfs blir default så ger det möjlighet till en avancerad återställningsfunktion som i princip skulle kunna återställa allt till ett tidigare läge men det ligger nog ett par år fram i tiden.
ominstallerar till en ny ubuntu
Filen root.disk innehåller Ubuntu systemet och alla dina filer och är likvärdig med en partition vid en normal installation.
När den filen tas bort så ledigställs motsvarande utrymme och blir då tillgängligt för att skriva nya mappar och filer. Risken är stor att delar av det utrymmet nu redan skrivits över då du fortsatt att använda Windows efter det att filen root.disk försvann.
Det finns ett antal program för att återskapa borttagna filer. Linux har t.ex testdisk och photorec, TestDisk: undelete file for NTFS, som du kan försöka med. Viktigt! Se till att du sparar funna "borttagna filer" på ett annat media som är tillräckligt stort så att även filen root.disk (om den hittas och går att återskapa) får plats som ju är ett antal GB.
Eftersom du inte bör starta upp Windows förrän du försökt allt för att återskapa root.disk så fixa en Ubuntu livecd från en annan dator och boota sen upp livecd i din dator. När du väl kommit till skrivbordet installerar du programmet testdisk via Synaptic eller klickar här
testdisk. När det är klart startar du upp testdisk via terminalen med kommandot
och följer guiden jag länkade till ovan.
Hittar du inte root.disk filen den vägen så finns även photorec som ingår i testdisk och startas upp med
EDIT
Att du får upp grubmenyn kan ha sin förklaring i att grub i uppstarten inte adresserar filer utan sektorer på disken med sk offset, men osäker om det också inkluderar filen /boot/grub/grub.cfg.
När den filen tas bort så ledigställs motsvarande utrymme och blir då tillgängligt för att skriva nya mappar och filer. Risken är stor att delar av det utrymmet nu redan skrivits över då du fortsatt att använda Windows efter det att filen root.disk försvann.
Det finns ett antal program för att återskapa borttagna filer. Linux har t.ex testdisk och photorec, TestDisk: undelete file for NTFS, som du kan försöka med. Viktigt! Se till att du sparar funna "borttagna filer" på ett annat media som är tillräckligt stort så att även filen root.disk (om den hittas och går att återskapa) får plats som ju är ett antal GB.
Eftersom du inte bör starta upp Windows förrän du försökt allt för att återskapa root.disk så fixa en Ubuntu livecd från en annan dator och boota sen upp livecd i din dator. När du väl kommit till skrivbordet installerar du programmet testdisk via Synaptic eller klickar här

sudo testdisk
Hittar du inte root.disk filen den vägen så finns även photorec som ingår i testdisk och startas upp med
sudo photorec
Att du får upp grubmenyn kan ha sin förklaring i att grub i uppstarten inte adresserar filer utan sektorer på disken med sk offset, men osäker om det också inkluderar filen /boot/grub/grub.cfg.
Hej igen
jag har provat med dessa 2 program
men det funkar inte, jag ger upp !!
Provar och installerar en ny dist.(inte wubi)
Det gick inte och välja "undelete" i "testdisk"
men provade även dom andra alt utan resultat.
stort tack till Bowmore för alla tips iaf.
Sensmoralen blir:
1. välj en riktig installtion utan inblandning av windows
2. Se till att ha ett bra backup system
3. Om du ändå får problem , fråga "bowmore"
jag har provat med dessa 2 program
men det funkar inte, jag ger upp !!
Provar och installerar en ny dist.(inte wubi)
Det gick inte och välja "undelete" i "testdisk"
men provade även dom andra alt utan resultat.
stort tack till Bowmore för alla tips iaf.
Sensmoralen blir:
1. välj en riktig installtion utan inblandning av windows
2. Se till att ha ett bra backup system
3. Om du ändå får problem , fråga "bowmore"