ChameleonOS Alpha 1
https://chameleonos.wordpress.com/screenshots/
//PP
You can create your own skins too. Just configure Openbox, LXPanel, GTK, icon themes, wallpaper and whether you want desktop icons (using PCManFM or iDesk). Then use the right-click menu option to create a new skin from the current desktop. The new skin is created in ~/.lxskins and will appear in the Openbox menu.
Bra för användarna, sämre för disten .. kanskefarmfield skrev: Det som är negativt med idén med 'skins' är att en dist riskerar att med det riskera sin grafiska identitet, något som i sig själv i mycket definierar ett OS...
Sry, skulle kanske klargjort att jag avsåg disten som 'varumärke'... En stor grej med distarna är ju just att dom kör sitt eget stuk & sina egna färger, lite som fotbollslag, lila (numera) för Ubuntu, grönt för Suse, blått för Fedora o.s.v...nicefinger skrev:Bra för användarna, sämre för disten .. kanskefarmfield skrev: Det som är negativt med idén med 'skins' är att en dist riskerar att med det riskera sin grafiska identitet, något som i sig själv i mycket definierar ett OS...
Att man kan 'skinna' Ubuntu sett till att man kan applicera GTK-teman o.s.v. är ju något vi alla vet, tror jag, men vi pratar om något mer avancerat imo när vi pratar om 'skins', något som ställer in panel/paneler uppe/nere, aktiverar docka, tema o.s.v. och detta i ett komplett temapaket, ett komplett 'skin'. Säg att du kan installera ett komplett Windows- eller OS X-tema med ett klick...
curb your entusiasm...Pink Panther skrev:Jag kör faktiskt ChameleonOS Alpha 1 nu. Om det var svårt. Nej! Jag har tidigare testat Mandriva. "Chameleon-OS is based on Unity Linux 2010, which is in turn a fork of Mandriva".
Att använda sig av ChameleonOS Alpha 1 är grymt roligt. Du kan göra egna skins.
//PP
Hmm, vi kanske har lite olika tankegångar, men personligen skulle jag inte vilja använda ett tema som innebär att en operativsystemsmiljö ur kosmetisk aspekt ser ut som en annan operativsystemsmijöSäg att du kan installera ett komplett Windows- eller OS X-tema med ett klick...
Det här med 'skins' betyder enligt mig mer än att kunna byta GTK-tema, se länken på Winamp-skins för hur jag tänker. Ett 'skin' kan innehålla 'allt' som placering av paneler, vilken typ av startmeny, placering av denna, implementation av docka o.s.v. - och detta skall då kunna implementeras från en 'fil' (eller 'ett klick').Gunne skrev:Hej farmfield,
Min avsikt med länken med alla bilderna på Google som jag pekade till var med tanke att visa att man ur en kosmetisk aspekt kan ha en personlig konfiguration av sin skrivbordsmiljö.
Olika teman kan som standard tillexempel ha olika placering av fönsterknappar och naturligtvis också många andra olika skiljaktigheter.
Vad gäller att ha olika placering av menyer eller paneler som standard med olika teman eller skins känner jag inte till då jag själv inte provat använda mig av det. Det kan säkert vara bra för den som tycker det är kul.
Det är inte min grej heller, men det finns ett stort intresse med det där, att få Windows att se ut som OS X t.ex...Hmm, vi kanske har lite olika tankegångar, men personligen skulle jag inte vilja använda ett tema som innebär att en operativsystemsmiljö ur kosmetisk aspekt ser ut som en annan operativsystemsmijöSäg att du kan installera ett komplett Windows- eller OS X-tema med ett klick...
Fast med 'skin' avser jag inte skrivbordsmiljön - även om jag kan se att folk ibland förväxlar skrivbordsmiljö med skins eller teman. Ett skin för mig är som sagt ett avancerat tema fast som medger större förändringar än ett GTK-tema kan, ja som ovan specificerat då...Med Ubuntu kan man ha olika skrivbordsmiljöer installerade och välja miljö vid inloggning. Att Ubuntu väljer att skapa sin egen profil för varje miljö tycker jag är viktigt.
Och naturligtvis kan man som sagt själv skapa sin egen personliga konfiguration.
Så illa är det inte att jag sviker, Ubuntu eller Peppermint OS. Jag har en möjlighet att leka med ett antal datorer.pun skrev:Jo att tillverka skins måste ju vara en lysande ide för att byta dist.....![]()
![]()
Jag förstår det. Dock tror jag att vad Ubuntu gör är rätt, att fokusera på sin identitet och vad man tillhandahåller.Fast med 'skin' avser jag inte skrivbordsmiljön - även om jag kan se att folk ibland förväxlar skrivbordsmiljö med skins eller teman. Ett skin för mig är som sagt ett avancerat tema fast som medger större förändringar än ett GTK-tema kan, ja som ovan specificerat då...![]()
Jag vet inte så mycket om varumärken, men jag vet också att Ubuntu är ett varumärke[smip]... Det tar inte på något vis bort distributionens varumärke. Den här tekniken har/eller använts inom andra områden, mobil-telefoner med mera. ... [snip]
det är också min erfarenhet är ändå att det standardutseende som valts är rätt genomtänkt och snyggt. det är inte bara av lättja som jag inte brytt mig om att byta de senaste två utgåvorna.Jag tycker Ubuntus identitet är attraktiv och är någonting som jag vill använda.
Nej, jag vet inte vad det har för samband. Mitt svar var med anledning av att du skrev om mobiltelefoner.Vad har ovanstående text för sammanband med skins. Skins är något användaren själv kan tillverka eller använda färdiga skins. Men det är fortfarande Ubuntu "Detta är Ubuntu => http://www.ubuntu.com Ubuntu 10.04 LTS tog 18 månader i utvecklingstid".