Presentation TL - Farmfield (höst '10)

Synpunkter, projekt och allt annat som har med Ubuntu Sverige att göra.
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Presentation TL - Farmfield (höst '10)

Inlägg av farmfield »

Presentation

Farmfield, aka. Johan Gårdfeldt, född 1971 i Go:teborg, numera inhyst på H'sing Island.

Jag har arbetat med datorer sedan 1989, övervägande med grafik, mest på Mac, en del i Windows men suttit till 95% i Ubuntu sedan 2006. Anser att öppen källkod är 'rätt väg att gå', tycker saker som mjukvarupatent och dylikt är fullkomligt vansinne samt att upphovsrätten behöver en rejäl översyn o.s.v... Ligger politiskt som en smurf efter en mc-olycka, en blå-röd röra. ;)

Jag har varit medlem här sedan hösten 2007 och satt invald i det s.k. 'Förtroenderådet' från våren 2008 till våren 2009. Jag har snart suttit ett halvår som TeamLeader för Ubuntu Sverige.

Och det mesta av ovanstående var återanvänt från min tidigare presentation så nu vidare till 'nyheterna'. ;)

Mål för nästa mandatperiod

Inför förra valet skrev jag hur jag ville satsa på att komma ikapp där vi halkat efter, detta gäller fortfarande, dock med lite andra förutsättningar. Vi har idag uppnått målet med att implementera ett nytt tema, dock finns det fortfarande en hel del ta tag i.

Portalen är vår svagaste sida i dagsläget. Att 'aktivera' vår förstasida med ett dynamiskt flöde av nyheter och blogginlägg ser jag som det primära målet. Lösningen jag skulle vilja implementera är ett byte från vår tidigare CMS, Drupal, till det betydligt enklare Wordpress, samt sätta alla administratörer som generella admins, alltså såväl i phpBB som i Wordpress, och med det få bättre samverkan mellan LoCot's olika avdelningar.

En annan viktig sak, imo, är att få igång en mobil version av webbplatsen. Vi har en fungerande lösning i dagsläget men då vi löst det såpass nära valet har jag (vi) valt att inte implementera den innan valet är över. Dock gäller detta tema forumet, inte resten av LoCot. Att lösa mobilt tema till övriga webbplatsen blir dock extremt enkelt med WordPress i botten då WP har mkt. bra stöd för just detta.

Och vad som viktigt i sammanhanget att vi är flera stycken inom administrationen som redan arbetar i eller tidigare har arbetat med Wordpress, så sett till detta har vi inte bara en massa roliga idéer, vi har redan kompetensen att genomföra dom.

Administration

Ubuntu Sverige är Ubuntu-projektets officiella representant i Sverige. Med det kommer ett ansvar att jobba efter deras riktlinjer, inte för att det är ett tvång utan för att det är vettigt. Vi är en frivilligorganisation och det innebär att de som arbetar inom administration, moderation m.fl. ansvarsområden i gemenskapen gör detta för att dom tycker det är kul. I en sådan miljö fungerar toppstyre väldigt dåligt. Att jobba ihop mot ett gemensamt mål är däremot betydligt roligare. :)

Sen, som jag ser det, är det inte en TeamLeaders uppdrag att detaljstyra gemenskapen. Vi har forum- och serveradministratörer samt moderatorer just för att de skall sköta sina respektive uppdrag. Att som TL själv agera inom dessa områden anser jag vara direkt olämpligt.

Vissa kandidater har också ställt som krav att ha stora eller fullkomliga rättigheter till administrativa delar av webbplatsen inkl. servern, något jag personligen tycker är en väldigt dålig idé. Bara ur en ren säkerhetssynpunkt är det i mitt tycke orimligt för en enskild medlem att ha tillgång till alla administrativa delar.

Om jag blir omvald kommer jag iallafall arbeta vidare på samma sätt som jag gjort tidigare, med fokus på samordning och 'the big picture'. Detta har i stort fungerat kanonbra det senaste halvåret och självklart kommer det gå ännu bättre nu när man är lite varm i kläderna. :)

Pontus Öhman som TC

Pontus har tydligt bevisat sitt engagemang för Ubuntu och öppen källkod, visat vad han går för som administratör, samt ligger helt på samma linje som mig vad gäller webbplatsens tekniska utveckling och vad som bör göras framöver. Vote Pontus! ;D

I övrigt är det som vanligt bara att ställa frågor så besvarar jag dessa så gott jag kan. :)
Senast redigerad av 7 farmfield, redigerad totalt 24 gång.
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Presentation TL - Farmfield (höst '10) OT

Inlägg av Hund »

Ett byte till WordPress skulle kunna förenkla och förbättra allting väldigt mycket.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
Kirill
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Kontakt:

Re: Presentation TL - Farmfield (höst '10)

Inlägg av Kirill »

Då det kommer till WP så sitter ju jag med i utvecklingsgruppen för Wordpress Sverige (Nuvarande wp-support.se), och där finns det plugins för att mobilanpassa sidan!

Jag ser inga som helst nackdelar med att gå över från Drupal till WP, ser bara fördelar :) Speciellt eftersom jag är så pass hemma i det, och det är så enkelt att komma igång med det...

Men jag återkommer under dagen med min fråga/frågor :P
Webmaster för
Cracker.se Linux, IT-säkerhet, Mac & Boxee Box!

Mina guider
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&t=56551
HakanS
Global Moderator
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av HakanS »

Modererade bort en del inlägg som inte höll sig till ämnet.
Presentationstråden är till för att ställa frågor till Farmfield.
HakanS
Global Moderator

Inlägg av HakanS »

1. Har du något krav på att en viss person måste blir vald till TC för att du ska tänka dig att bli TL?

2. Anser du att TL och TC ska ha mer att säga till om inom LoCot än övriga medlemmar?

3. Hur definierar du LoCot, och vad är dess uppgift?
farmfield skrev:En sak jag skulle vilja implementera är ett byte från vår tidigare CMS, Drupal, till det betydligt enklare Wordpress, sätta alla admins som generella admins, alltså såväl i phpBB som i Wordpress och med det försöka få bättre 'ihopkoppling' (synergi) mellan LoCot's olika bitar.

En annan viktig sak, imo, är att få igång en mobil version av sajten - något vi dessvärre inte hunnit med under den nuvarande mandatperioden.
4. Om du blir vald till TL, anser du då att du har fått mandat att bestämma att det ska bli så.
Senast redigerad av 1 HakanS, redigerad totalt 20 gånger.
Anledning: stavfel. Skrev TC istället för TL
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

HakanS skrev:1. Har du något krav på att en viss person måste blir vald till TC för att du ska tänka dig att bli TL?
Nej, men jag tror Pontus hade blivit en ypperlig TC. :)
2. Anser du att TL och TC ska ha mer att säga till om inom LoCot än övriga medlemmar?
Det tycker jag naturliftvis. Som TL är man ytterst ansvarig för LoCot men min syn är som tidigare att jag tror det är en omöjlighet att gå in ocg ge order, för då blir man helt enkelt så impopulär (internt) att det ändå inte blir ngt gjort - alla aktiva här är ju här för att det är kul och slutar det vara kul slutar dom vara aktiva - as simple as.

Med det sagt så anser jag det vara TL's uppgift att se till att vissa saker blir genomförda
3. Hur definierar du LoCot, och vad är dess uppgift?
LoCo't representerar Ubuntu i Sverige. Vår uppgift är att ge support för Ubuntu, sprida information om Ubuntu, och erbjuda en samlingsplats för entusiaster - i den ordningen.
farmfield skrev:En sak jag skulle vilja implementera är ett byte från vår tidigare CMS, Drupal, till det betydligt enklare Wordpress, sätta alla admins som generella admins, alltså såväl i phpBB som i Wordpress och med det försöka få bättre 'ihopkoppling' (synergi) mellan LoCot's olika bitar.

En annan viktig sak, imo, är att få igång en mobil version av sajten - något vi dessvärre inte hunnit med under den nuvarande mandatperioden.
4. Om du blir vald till TC, anser du då att du har fått mandat att bestämma att det ska bli så.
Jag antar att du menar vald till TL. Och jag tror att en majoritet av administrationen är med mig på detta. Så vinner jag valet och har en majoritet av administrationen på min sida i det så kommer jag genomföra detta, ja. :)

Notering: Jag tycker Swedroid.se är ett utmärkt exempel på hur jag tycker ett 'LoCo' skall se ut. (Swedroid får väl anses vara Android's LoCo i Sverige)
Senast redigerad av 2 farmfield, redigerad totalt 16 gång.
HakanS
Global Moderator

Inlägg av HakanS »

farmfield skrev:Så vinner jag valet och har en majoritet av administrationen på min sida i det så kommer jag genomföra detta, ja. :)
Utan att höra efter vad medlemmarna tycker? Du anser alltså att du fått mandat av medlemmarna att genomdriva dessa saker om du blir vald?

Låt oss anta att en majoritet av administrationen INTE tycker detta. Vad vill du då göra som TL?
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Presentation TL - Farmfield (höst '10) OT

Inlägg av ZX Spectrum »

HakanS skrev:
farmfield skrev:Så vinner jag valet och har en majoritet av administrationen på min sida i det så kommer jag genomföra detta, ja. :)
Utan att höra efter vad medlemmarna tycker? Du anser alltså att du fått mandat av medlemmarna att genomdriva dessa saker om du blir vald?

Låt oss anta att en majoritet av administrationen INTE tycker detta. Vad vill du då göra som TL?
Är ju det han går till val på, tycker man inte om hans upplägg så röstar man inte på honom. Om TL ändå inte har mandat till det han går till val på, varför ska man då ha val?
Har man inte majoriteten av administrationen med sig så får man väl antingen byta ut denna eller göra ett nyval?
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

HakanS skrev:
Jag utgår ifrån att medlemmarna inte motsätter sig ett bättre system än vad vi kör idag (xhtml) och varför skulle medlemmarna bry sig om vad vi kör för teknik bakom kulisserna..? Administrationens syfte är att hålla skutan flytande och jag ser inte tekniska detaljer eller rena systemförändringar som någonting medlemmarna skall behöva bry sig om. (*)

(*) Vill man som medlem göra det, ja då finns det ofta möjlighet att på olika sätt bidra, t.ex. med tekniskt kunnande. :)

Jag ser som jag tidigare sagt rollen som TL mycket som en projektledarroll. Mitt mål har varit och kommer fortsätta vara att försöka göra mitt yttersta för att användarupplevelsen här blir bästa möjliga. Vårt syfte är att repsesentera, ge support för och marknadsföra Ubuntu, då är LoCot's syfte att erbjuda bästa möjliga tekniska plattform för att underlätta detta.
HakanS
Global Moderator

Inlägg av HakanS »

farmfield skrev:varför skulle medlemmarna bry sig om vad vi kör för teknik bakom kulisserna..? Administrationens syfte är att hålla skutan flytande och jag ser inte tekniska detaljer eller rena systemförändringar som någonting medlemmarna skall behöva bry sig om.
Det behöver de nog inte, men det är ju du som har systemförändringen som huvudargument för att du ska bli vald till TL.
farmfield skrev:Jag utgår ifrån att medlemmarna inte motsätter sig ett bättre system än vad vi kör idag (xhtml)
Vad du sa tidigare var att du vill ersätta vårt nuvarande Drupal med WordPress.
Nu pratar du om att ersätta xhtml-sidorna med Wordpress.
Vad gäller?

Om du blir vald. Anser du då att du fått mandat av medlemmarna att avsätta personer inom administrationen som motsätter sig dina planer?
Användarvisningsbild
Ulsak
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Ulsak »

Om du blir vald. Anser du då att du fått mandat av medlemmarna att avsätta personer inom administrationen som motsätter sig dina planer?
OK, den frågan ställer jag mig också?

Farmfield! Om jag röstar på dig, röstar jag också på en TL som vågar genomdriva saker för medlemmarnas bästa även om det innebär att man offrar en administratör?
Eller skulle du hellre låta det råda borgfrid för att inte stöta dig med enskilda admins eller delar av dessa?
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

HakanS skrev:
farmfield skrev:varför skulle medlemmarna bry sig om vad vi kör för teknik bakom kulisserna..? Administrationens syfte är att hålla skutan flytande och jag ser inte tekniska detaljer eller rena systemförändringar som någonting medlemmarna skall behöva bry sig om.
Det behöver de nog inte, men det är ju du som har systemförändringen som huvudargument för att du ska bli vald till TL.
Är det en fråga?

Min linje är fortsatt arbete med att förbättra användarupplevelsen och funktionaliteten i LoCo't, alltså samma linje som jag hade innan förra valet. Jag anser att vissa tekniska förändringar tillsammans med en annan struktur för administratörerna stort skulle hjälpa till i detta.
HakanS skrev:
farmfield skrev:Jag utgår ifrån att medlemmarna inte motsätter sig ett bättre system än vad vi kör idag (xhtml)
Vad du sa tidigare var att du vill ersätta vårt nuvarande Drupal med WordPress.
Nu pratar du om att ersätta xhtml-sidorna med Wordpress.
Vad gäller?
Det vi idag har i xhtml är i brist på motsvarande design- och layout/innehåll i Drupal. Så svaret blir då: bägge. Vi skulle, om jag fick som jag ville, endast köra phpBB + WordPress.
Jag har inte 'testat' detta praktiskt, men jag antar att en TL iaf. borde ha rätt att avsätta en enskild medlem i administrationen. Jag skulle inte avsätta en medlem i administrationen utan stöd från en majoritet av administratörerna.

Huruvida jag skulle avsätta en medlem för att motsätta sig en förändring, nej, det skulle jag inte, men jag anser att man får hoppa på tåget eller kliva ur vägen om en stor del av administrationen är på väg åt ett håll man själv inte tycker om.
Användarvisningsbild
Lao Tzu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Lao Tzu »

En intressant aspekt av dessa val är att TL (främst) går till val på en egen uppsättning regler. Det vill säga: vi röstar inte bara på den som har bäst idéer om vad LoCo:t ska göra utan även på den som har bäst regelverk för hur de bästa idéerna ska genomföras.
Systemet är bra då det handlar om en frivillig organisation utan lön för arbetet.

Därför vore det bra om du, Farmfield, ville förtydliga ditt tänkta regelverk. Som jag har förstått det går du till val på att bli TL med yttersta ansvaret för hela LoCo:t, något av en styrelseordförande. I brist på kompetenta frivilliga får administrationen agera övriga styrelseledamöter. Därmed ger du dig själv endast mandat att genomdriva det som administrationen samtycker till (genom demokratiska val inom densamma). Utöver det har du en del idéer som du ämnar sälja till administrationen.
Din reella makt kommer med andra ord inte bli särdeles stor. Snarare blir du någon slags idésamordnare och inspiratör.

Hur mycket tycker du det är rimligt att försöka genomföra under en mandatperiod? Nu verkar du fokusera på att göra ett mobiltema för hemsidan. Kommer du/ni hinna med några fler större grejer?
"Hennes skithus är som min toalett." - Anna Anka

(&?)
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Lao Tzu skrev:En intressant aspekt av dessa val är att TL (främst) går till val på en egen uppsättning regler. Det vill säga: vi röstar inte bara på den som har bäst idéer om vad LoCo:t ska göra utan även på den som har bäst regelverk för hur de bästa idéerna ska genomföras.
Systemet är bra då det handlar om en frivillig organisation utan lön för arbetet.

Därför vore det bra om du, Farmfield, ville förtydliga ditt tänkta regelverk. Som jag har förstått det går du till val på att bli TL med yttersta ansvaret för hela LoCo:t, något av en styrelseordförande. I brist på kompetenta frivilliga får administrationen agera övriga styrelseledamöter. Därmed ger du dig själv endast mandat att genomdriva det som administrationen samtycker till (genom demokratiska val inom densamma). Utöver det har du en del idéer som du ämnar sälja till administrationen.
Din reella makt kommer med andra ord inte bli särdeles stor. Snarare blir du någon slags idésamordnare och inspiratör.
Precis så tänker jag med. Och som jag sagt tidigare tror jag det är hopplöst att försöka utöva toppstyre i en frivilligorganisation utan man får diskutera och försöka styra saker åt ett mål som så många som möjligt är intresserade av att hjälpa till att förverkliga.

Behöver jag förtydliga mer än så tycker du? :)
Hur mycket tycker du det är rimligt att försöka genomföra under en mandatperiod? Nu verkar du fokusera på att göra ett mobiltema för hemsidan. Kommer du/ni hinna med några fler större grejer?
Som rena 'projekt' anser jag det fullt möjligt att få igång Wordpress med matchande tema. Mobilt tema till Wordpress är sedan inget som helst problem. Mobilt tema till phpBB är betydligt besvärligare men att iaf. få implementerat 'Tapatalk' (dessvärre ett semi-kommersiellt system) är ju inga problem. Sen hoppas jag att vi kan hitta en bättre lösning än Tapatalk, men det är som sagt ganska besvärligt tyvärr, dom teman som finns kräver en massa modifikationer i koden, något som inte är jättebra då det krånglar till det vid uppgraderingar & dylikt.

Men det är där jag vill fortsätta lägga fokus som sagt, på användarvänligheten och användarupplevelsen. Det administrativa och moderationstekniska sköter ju sig själv egentligen, så där finns det inget direkt att ta tag i imo...

Vad gäller den sista biten, att informera om och sprida Ubuntu, ja det är ju TC's uppdrag. :)
Användarvisningsbild
Ulsak

Inlägg av Ulsak »

All makt utgår från folket. Gott så. Hela folket kan inte stå vid rodret, och även om alla vet vart vi skall segla, så kan inte all navigera. Det är därför vi har representativ demokrati och val till de ledare vi har. Men att kunna utöva den makt vi ger ledarna behöver de befogenheter, ett förtroende och viss arbetsro.
Alternativet är en ständig anarki, handlingsförlamning och ett mobbvälde. ( den vrålar högst bestämmer) .
Håller du med om denna beskrivning av ledarskap, Farmfield?
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Ulsak skrev:All makt utgår från folket. Gott så. Hela folket kan inte stå vid rodret, och även om alla vet vart vi skall segla, så kan inte all navigera. Det är därför vi har representativ demokrati och val till de ledare vi har. Men att kunna utöva den makt vi ger ledarna behöver de befogenheter, ett förtroende och viss arbetsro.
Alternativet är en ständig anarki, handlingsförlamning och ett mobbvälde. ( den vrålar högst bestämmer) .
Håller du med om denna beskrivning av ledarskap, Farmfield?
Det som grämt mig mest denna mandatperiod är perioder av just handlingsförlamning där man gott haft lust att skita i alltihop... För, eftersom man inte kan utöva toppstyre, då blir målet som TL att försöka smörja så alla går åt samma håll, men det är inte lätt alla gånger. Så som LoCo't fungerar kan man inte säga åt folk vad dom skall göra eftersom dom skiter i det om dom inte gillar vad som kommer bli resultatet - det är fan bara egoism. Men jag har gjort så gott jag kunnat iaf.

Men jag håller med dig i din beskrivning av demokrati i allmänhet, men om vi kan applicera den här, hehe, det är ju tyvärr inte så enkelt, även om jag önskar det var det...
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
Lao Tzu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Lao Tzu »

farmfield skrev:
Lao Tzu skrev:En intressant aspekt av dessa val är att TL (främst) går till val på en egen uppsättning regler. Det vill säga: vi röstar inte bara på den som har bäst idéer om vad LoCo:t ska göra utan även på den som har bäst regelverk för hur de bästa idéerna ska genomföras.

Precis så tänker jag med. Och som jag sagt tidigare tror jag det är hopplöst att försöka utöva toppstyre i en frivilligorganisation utan man får diskutera och försöka styra saker åt ett mål som så många som möjligt är intresserade av att hjälpa till att förverkliga.

Nä, nu gjorde jag visst det åt dig. :) Tänkte mest om det var något i min tolkning som var felaktigt.
"Hennes skithus är som min toalett." - Anna Anka

(&?)
Användarvisningsbild
Ulsak

Inlägg av Ulsak »

egentligen var det en retorisk fråga för att inte HakanS skulle moderera bort den. jag känner dig alltför väl.

har du funderat på hur man skall mobilisera den tysta majoriteten som trots allt är nöjda med de implementeringar som gjorts på portal och forum?
( jättesnyggt! eloge till Katt, Rage och alla andra som kämpat med den..)
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Lao Tzu skrev:
farmfield skrev:

Nä, nu gjorde jag visst det åt dig. :) Tänkte mest om det var något i min tolkning som var felaktigt.
Hehe, jo, men du skriver ju hur jag tänker fast i företags/föreningstermer, typ... Jag har aldrig trott på toppstyre utan på TL som projektledare (eller ordförande om du så vill) som tar beslut ihop med sina 'underlydande'.

Så, nej, din tolkning är korrekt; vi tänker lika fast uttrycker det olika. :)

Men... Som TL ansvarar man för LoCot i det yttersta och med det utgår jag ifrån att man, t.ex. i en kris, har rätten att ta övergripande beslut. Men i det dagliga ser jag det som direkt olämpligt att agera så.

Gällande regelverk ser jag inget behov av något sådant. Sunt förnuft räcker tycker jag. Och jag ser inte det som att vi går på val för regelverk utan idéer, vad man vill uppnå som TL under sin mandatperiod. Jag vill fortsätta arbeta med det tekniska/grafiska och målet är som sagt att förbättra användarupplevelsen och tillgängligheten ytterligare. :)
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Sverige"