Tangentbord+mus problem

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Sonywalk

Tangentbord+mus problem

Inlägg av Sonywalk »

Tja(Första tråden/inlägget! )

Efter många timmar hoppar äntligen Ubuntu 10.04 igång...
Dock... så klart, fungerar varken tangentbordet eller musen när man kommer till inloggningsskärmen! :)

Prövat med flera tbord och möss.
Vid installation var jag tvungen att stänga av acpi för att grejerna skulle funka. Vet inte om det behövs nu, eller ens hur skiten skulle stängas av.

Soooo... any ideas ??
Hur kan man fixat ?:(
Användarvisningsbild
cthulhu

Re: Tangentbord+mus problem

Inlägg av cthulhu »

Välkommen!

är det någon väldigt exotisk hårdvara du sitter på eller vad var problemet under installationen? Allt skall funka problemfritt, så att det tagit många timmar låter ju som att något gått fel redan där kanske?

Det skulle kunna var till hjälp om du postade din /etc/X11/xorg.conf -fil här.

(Något säger mig att du kommer få bättre hjälp så fort vädret blir sämre :))

EDIT: Du kan alltså inte logga in alls? (eftersom datorn inte svarar på tang/mus input?
Testa att koppla ur mus och tgtbord, och koppla in igen, kanske någon rumpnisse som fastnat i kontakten?)
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av mcNisse »

Jag har ett tangentbord som jag måste koppla in igen för att det ska fungera efter omstart.

Fungerar tangentbordet i recovery-mode?
Sonywalk

Inlägg av Sonywalk »

cthulhu skrev:Välkommen!

är det någon väldigt exotisk hårdvara du sitter på eller vad var problemet under installationen? Allt skall funka problemfritt, så att det tagit många timmar låter ju som att något gått fel redan där kanske?

Det skulle kunna var till hjälp om du postade din /etc/X11/xorg.conf -fil här.

(Något säger mig att du kommer få bättre hjälp så fort vädret blir sämre :))

EDIT: Du kan alltså inte logga in alls? (eftersom datorn inte svarar på tang/mus input?
Testa att koppla ur mus och tgtbord, och koppla in igen, kanske någon rumpnisse som fastnat i kontakten?)

Nja... inget speciellt i datorn...
tog mest många timmar för att fatta vart man stängde av acpi :P

Vart sjutton finns den ? (Partitionen syns inte i Windows....)

Kan inte logga in... tbord och mus svarar inte.
Prövat många gånger koppla ut o in, o in o ut :(
Senast redigerad av 1 Sonywalk, redigerad totalt 8 gånger.
Sonywalk

Inlägg av Sonywalk »

mcNisse skrev:Jag har ett tangentbord som jag måste koppla in igen för att det ska fungera efter omstart.

Fungerar tangentbordet i recovery-mode?
Kan koppla in skiten hur många gånger som helst :P

Nope, funkar inte i recovery-mode :(

Kan tillägga att musen är USB och tangentbordet är PS/2
Användarvisningsbild
cthulhu

Inlägg av cthulhu »

tog mest många timmar för att fatta vart man stängde av acpi
Varför ville du stänga av acpi?
Ditt problem låter lite märkligt, eftersom Linux har fullt stöd för USB och PS2.

Att du inte ser swap-partitionen från Windows beror på att i Microsofts värld existerar inget annat än just Microsoft. ::)
Således kan Windows endast läsa FAT och NTFS-partitioner (dvs korrumperande/fragmenterande filsystem >:D ), medan Linux kan läsa allt. Inkl Amiga diskar, Mac, Atari, you-name-it, mm.

Men du lyckades installera hela ubuntu? Men kan inte logga in?
Om du startar direkt från Live-CD:n eller (Live USB) vad händer då?
Sonywalk

Inlägg av Sonywalk »

cthulhu skrev:
tog mest många timmar för att fatta vart man stängde av acpi
Varför ville du stänga av acpi?
Ditt problem låter lite märkligt, eftersom Linux har fullt stöd för USB och PS2.

Att du inte ser swap-partitionen från Windows beror på att i Microsofts värld existerar inget annat än just Microsoft. ::)
Således kan Windows endast läsa FAT och NTFS-partitioner (dvs korrumperande/fragmenterande filsystem >:D ), medan Linux kan läsa allt. Inkl Amiga diskar, Mac, Atari, you-name-it, mm.

Men du lyckades installera hela ubuntu? Men kan inte logga in?
Om du startar direkt från Live-CD:n eller (Live USB) vad händer då?
För att avstängningen av acpi gjorde att jag kunde använda tangentbordet och musen genom installation.

Hela ubuntu är installerat, men kan inte logga in då jag inte kan skriva in några inloggningsuppgifter.
Om det ska startas från live-cd måste jag åter igen stänga av acpi.
Användarvisningsbild
mcNisse

Inlägg av mcNisse »

ytterst märkligt... Som det skrivs en tidigare post brukar inte tangentbord och mus vara något problem alls.
Det jag inte förstår är hur du lyckas stänga av acpi med livecd om tangentbordet inte fungerar?
Användarvisningsbild
cthulhu

Inlägg av cthulhu »

Strange indeed...
Sonywalk skrev:För att avstängningen av acpi gjorde att jag kunde använda tangentbordet och musen genom installation.
Alltså: Du skalll installera ubuntu och pa något vis funkar inte tangentbord eller mus, vilket gor att du pa nagot satt anda lyckas stanga av acpi, vilket gjorde att du kunde "anvanda tangentbordet och musen genom installationen" [slut-citat] och sedan nar det ar fardigt sa funkar inte musen och tangentbordet i vanliga ubuntu???
Ar detta en korrekt beskrivning av ditt tillvägagångssätt?

Bara det faktum (om jag fattat dina tidigare poster ratt) att du maste stanga av acpi for att kunna använda tangentbordet under installationen later extremt konstigt. :-\

Hade varit bra om vi kunde fa veta exakt, step-by-step, vad som händer nar du stoppar in installations-skivan och startar datorn fran den (utan att pilla pa acpi :-X )
Sonywalk

Inlägg av Sonywalk »

Ah, något jag kanske var otydlig med gällande LiveCd installationen;
Sakerna funkar när man kommer till Liveskivans start, där man kan välja "pröva ubuntu", "installera ubuntu", etc.

MEN! När man väl väljer att pröva ubuntu, eller installera ubuntu, skickas man till skrivbordet/installationen.
Därefter fungerade inte tangentbordet/musen(Så att jag inte kunde välja installationsalternativ eller ens klicka mig vidare), vilket kunde lösas med F6>ACPI off vid startskärmen.

Då installerade jag ubuntu, men vid start fungerar varken tbord eller mus, vilket gör att jag inte ens kan logga in.
Tänkte om man skulle stänga av acpi genom att redigera bootalternativen till ubuntu i grub, men "=" funkar inte... får ")" istället.
Användarvisningsbild
cthulhu

Inlägg av cthulhu »

Hmm, hoppas det gick upp ett ljus for nagon duktigare dar ute som nu vet precis vad felet ar.

Men, du har fungerande tangentbor nar du ar i grub. Det skall val ga att fixa da tror jag. (men vet inte riktigt pa rak arm hur just nu :( )

Annywho, sa rakar jag sitta pa ett engelskt tangentbord (om nu nagon mot formodan missat det... ;)) och jag kan meddela att "=" ligger 2 knappar till hoger om nian, dvs: 8 9 0 - = (utan shift eller dylikt) men misstanker att den knappen inte finns pa ett svenskt tgt-bord, som har en bred "backspace" knapp dar istallet...

Men det problemet gar ju ocksa att losa ratt latt, men jag vet inte exakt hur, sorry.

Kan du fran grub starta i typ single user mode / faile safe / fall back mode eller liknande?

Ifall det lyckas sa hade det varit kul att se inehallet i filen:
/etc/X11/xorg.conf

Kod: Markera allt

less /etc/X11/xorg.conf
Hoppas det ar till nagon hjalp.
Sonywalk

Inlägg av Sonywalk »

Kommer in i återställningsläge(Tror det hette det) dock fungerar inte tbord/mus där heller.
Användarvisningsbild
cthulhu

Inlägg av cthulhu »

Sa med andra ord, sa fort du lamnar grub, och kommer nagon stans sa forsvinner ditt tangentbord?

Later som att det kanske hade varit interesant att se hur din grub-fil ser ut, eftersom det ar dar problemen borjar.
Sonywalk

Inlägg av Sonywalk »

cthulhu skrev:Sa med andra ord, sa fort du lamnar grub, och kommer nagon stans sa forsvinner ditt tangentbord?

Later som att det kanske hade varit interesant att se hur din grub-fil ser ut, eftersom det ar dar problemen borjar.
Exakt! Problemet är ju att jag inte kommer in i ubuntu och kan ta fram den...
Jag i alla fall tror att stänga av acpi skulle hjälpa, dock kan jag inte skriva "acpi=off" i "boottexten" då "=" inte vill komma fram.
Användarvisningsbild
mcNisse

Inlägg av mcNisse »

Det är väl bara att prova lite så hittar du rätt tangent... Du har antagligen ett amerikanskt.

= har jag för mig sitter på ` tangenten till vänster om backspace.
Användarvisningsbild
cthulhu

Inlägg av cthulhu »

Det gar ju att editera grub direkt fran grub (tryck 'e'), men har ingen erfarenhet sjalv av detta. kanske google: "Edit from grub" eller liknande.
Sonywalk

Inlägg av Sonywalk »

mcNisse skrev:Det är väl bara att prova lite så hittar du rätt tangent... Du har antagligen ett amerikanskt.

= har jag för mig sitter på ` tangenten till vänster om backspace.
gjort det, på alla tangenter, många gånger, med shift, med ctrl, etc xD
Sonywalk

Inlägg av Sonywalk »

Ja... ok, hittade "=" och fick in "acpi=off".
Den startade.. ändå så fungerade inte tbord eller mus!! :S
Sonywalk

Inlägg av Sonywalk »

YES!

Sitter inne i Ubuntu 10.04 nu!

Det var "noapic" som behövdes skrivas in!
Frågan är hur "noapic" ska göras permanent ?
Sonywalk

Inlägg av Sonywalk »

YES!

Nu funkar allt ! :)
noapic är permanent och tbord och mus fungerar !:D

Nu är frågan om man ska blåsa windows helt för att att endast leva med så underbara Ubuntu <3
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"