Energibesparingsidéer...

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
strixx
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Energibesparingsidéer...

Inlägg av strixx »

Hej,

För två månad sedan ungefär fick jag för mig att mäta energiförbrukningen på min server och kringutrustningen kopplad till den. Fick en smärre chock! Totalt ligger det på 1300 kWh per år.
Två skrivare och en extern USB-HDD för backup drar tillsammans 250 kWh per år i standby läge. Servern, UPS, router och ADSL-modem står för resten.

Nu vill jag åtminstone försöka få ner de 250 kWh till ett minimum genom att inte ha igång dem när de inte behövs. Och detta vill jag åstadkomma med hjälp av en Tellstick (http://www.telldus.se/) som jag redan har på servern som styr en massa lampor i hela huset.

Jag tänkte koppla en Nexa fjärrströmbrytare till USB-HDD och starta den på ett schema en lite stund innan backupen startar. Detta är ju ganska basic och enkelt.

Men den kluriga delen gäller skrivarna. Min tanke är att på något sätt få Tellsticken att skicka en on-signal till fjärrströmbrytaren när samba-servern får ett utskriftsjobb, sedan skicka jobbet till skrivaren och därefter när skrivaren är färdig, vänta låt oss säga en timme och sedan stänga skrivarna igen.

Någon som har idéer om hur detta skulle kunna lösas?
Desktop - Ubuntu 10.04 LTS Desktop Edition , Server - Ubuntu 10.04 LTS Server Edition
Laptop - Windows XP, Netbook - Windows 7
PDA - Windows Mobile 2003 SE , Mobil - Android , Wii - ??????
Användarvisningsbild
cthulhu

Re: Energibesparingsidéer...

Inlägg av cthulhu »

Pa min laptop blev det stor skillnad nar jag anvande cpufrequtils, sa att den skalar ner CPU:n nar den inte behover mer kraft. Datorn blir inte langsammare alls, men jag sparar mycket strom. gick fran 1:35 --> 2:10 h i batteritid.
(daremot gav nerspinning av HDD:n bara typ 5 minuter extra, fast det ar klart, jag anvander HDD:n hela tiden, sa den spinner inte ner sa mycket)
strixx
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Energibesparingsidéer...

Inlägg av strixx »

Ockej, tack för tipset men det var inte det som var frågan.

Kortfattat undrade jag hur jag gör för att köra ett skript när Sambaservern / CUPS tar emot ett skrivarjobb, och sedan ett annat när hela jobbet är skickat til skrivaren. ;)
Desktop - Ubuntu 10.04 LTS Desktop Edition , Server - Ubuntu 10.04 LTS Server Edition
Laptop - Windows XP, Netbook - Windows 7
PDA - Windows Mobile 2003 SE , Mobil - Android , Wii - ??????
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"