Dotterns ubuntu har f*at ur grafiskt
Dotterns ubuntu har f*at ur grafiskt
'Det är kineska över hela datorn!!!!'
nja, inte riktigt, men något rejält fel är det.
Över och underlister är gigantiska.. Man ser inga texter eller ikoner.
jo, texter med mysko grafik i size 200.
Kommer inte in i menyerna, så jag ser inte vad som kan vara fel, annat än att det är fel.
Är lite grön på terminalgrässnittet, men det kommer jag åt, ser dock att jag inte har svensk keyboard.
Så antagligen har sönerna meckat och kommit åt något språkbyte och vi behöver komma tillbaka.
Alla tips och råd uppskattas!
försökte att ändra tangentbord med sudo loadkey se, men då får jag upp att uolakys:command not found känns som den jobbar med mer än 8 bitar...
nja, inte riktigt, men något rejält fel är det.
Över och underlister är gigantiska.. Man ser inga texter eller ikoner.
jo, texter med mysko grafik i size 200.
Kommer inte in i menyerna, så jag ser inte vad som kan vara fel, annat än att det är fel.
Är lite grön på terminalgrässnittet, men det kommer jag åt, ser dock att jag inte har svensk keyboard.
Så antagligen har sönerna meckat och kommit åt något språkbyte och vi behöver komma tillbaka.
Alla tips och råd uppskattas!
försökte att ändra tangentbord med sudo loadkey se, men då får jag upp att uolakys:command not found känns som den jobbar med mer än 8 bitar...
Re: Dotterns ubuntu har f*at ur grafiskt
vi testar med en recovery nu, med uppdatering av paket och kontroll ifall några är skadade.
återkommer med resultat!
återkommer med resultat!
Ar det bara du som har administratorsrattigheter eller?
Annars later det som att du har fel modul till grafiken. Vah har du for grafikkort?
kommando for att kolla spraket:
for att kolla grafikkort sa luska pa lspci.
Annars later det som att du har fel modul till grafiken. Vah har du for grafikkort?
kommando for att kolla spraket:
Kod: Markera allt
locale
det är en gammal compaq med inbyggt grafikort. har fungerat bra tills nu.
Det gjordes närmare 120 updatates och fixar, men det ser likadant ut igen.
tror den går på för hög upplösning, men hur justerar jag det från terminalen?
har ett intel 82915G grafikkort
Det gjordes närmare 120 updatates och fixar, men det ser likadant ut igen.
tror den går på för hög upplösning, men hur justerar jag det från terminalen?
xorg.conf verkar ha tagit timeout, var ser man den infon nu?
vid kontrollen av alla filer och uppdateringarna så gnällde skärmen om att datorn borde stå i 1280x1024, och det kan ju vara en bidragande orsak om det infon är fel på datorn....
vid kontrollen av alla filer och uppdateringarna så gnällde skärmen om att datorn borde stå i 1280x1024, och det kan ju vara en bidragande orsak om det infon är fel på datorn....
sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg
ang. /etc/X11/xorg.conf tror jag inte att ubuntu anvander denna sa mycket, dvs, den laser in det som star i den, men ofta kan den lamnas tom, av nagon anledning.
Har inte haft tid sedan igår, så därav fördröjningen.
Alltså, bakgrunden är knäpp.
Startar man google chrome, som är en av de tre ikoner man ser på skrivbordet, så ser det ok ut och man kan surfa., dock med en bred rand ovan och under, typ om man ser 16:9 film på en gammal tv.
filhanteraren ser man inte mycket av den, typ 7 obegripliga rader medhalvbörja streck på (lodrätt) och högerklickar man kommer det upp en ruta stor som hela skärmen som är tom.
Jag tror ju att antingen son (5år) eller son (8år) som har gjort något när de suttit vid datorn, men jag kan inte komma på vad och de minns inte...
Alltså, bakgrunden är knäpp.
Startar man google chrome, som är en av de tre ikoner man ser på skrivbordet, så ser det ok ut och man kan surfa., dock med en bred rand ovan och under, typ om man ser 16:9 film på en gammal tv.
filhanteraren ser man inte mycket av den, typ 7 obegripliga rader medhalvbörja streck på (lodrätt) och högerklickar man kommer det upp en ruta stor som hela skärmen som är tom.
Jag tror ju att antingen son (5år) eller son (8år) som har gjort något när de suttit vid datorn, men jag kan inte komma på vad och de minns inte...
Men menyerna ser OK ut? Och upplosningen, eller?
Inga jumbo-stora bokstaver?
Inga jumbo-stora bokstaver?
Nix, inga menyer finns! Helt obegripliga i alla fall. Det är bara i chrome menyerna ser ok ut, runtomkring ser det helt väck ut.
-
- AVREGISTRERAD
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
För att se vad din skärm heterKurtson skrev:hur justerar jag det från terminalen?
I en terminal
xrandr
Modet du vill adda
cvt 1280 1024
xrandr --newmode "1280x1024_60.00" 109.00 1280 1368 1496 1712 1024 1027 1034 1063 -hsync +vsync
xrandr --addmode VGA-0 "1280x1024_60.00"
För att synka modet
xrandr -s 1280x1024_60.00
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Har det löst sig?
När jag började på att använda ubuntu provade jag det på en liten partition på hårddisken först, vilket gjorde att det blev ont om minne ibland.. detta kunde ställa till det vid uppdateringar, då det helt enkelt blev för lite minne kvar och då kunde lite av varje hända på skrivbordet. Kanske nåt sånt enkelt fel? Sen när jag rensade bort så att jag fick mer minne så va allt som det skulle va igen.
När jag började på att använda ubuntu provade jag det på en liten partition på hårddisken först, vilket gjorde att det blev ont om minne ibland.. detta kunde ställa till det vid uppdateringar, då det helt enkelt blev för lite minne kvar och då kunde lite av varje hända på skrivbordet. Kanske nåt sånt enkelt fel? Sen när jag rensade bort så att jag fick mer minne så va allt som det skulle va igen.
Nix, har inte löst sig och det finns gott om utrymme på disken...
ser lika j:a illa ut som tidigare... tror omprepp låter som en bra lösning!
ser lika j:a illa ut som tidigare... tror omprepp låter som en bra lösning!
Bara for att kolla: Ungarna har val inte admin. rattigheter va?
Nix.cthulhu skrev:Bara for att kolla: Ungarna har val inte admin. rattigheter va?
Även om 15-åringen vet koden så var hon inte hemma när det hela skedde.
Det verkar som om systemets typsnitt är typ 300px. Alltså typsnittet i menyer o liknande. För t.ex chrome fungerar som det ska.