Nyss släppt ur fängelse har ett brottsligt förflutet (NÄHÄ?)

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
Andersen

Nyss släppt ur fängelse har ett brottsligt förflutet (NÄHÄ?)

Inlägg av Andersen »

Aftonbladets reportrar måste ha rökt mycket hash.
Släpptes ur fängelse – blev skjuten

Den skjutne mannen har ett brottsligt förflutet.

Han är känd av polisen sedan tidigare.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7483833.ab

Men vad konstigt att en man som nyss släppts från fängelset har ett brottsligt förflutet, samt är känd av polisen. ???

Det hade jag aldrig trott. ;D
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Re: Nyss släppt ur fängelse har ett brottsligt förflutet (NÄ

Inlägg av farmfield »

Aftonblaskan?

Journalistiken nu för tiden sux ass...
andol
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Inlägg av andol »

Nåväl, att någon har suttit i fängelse betyder ju inte per automatik att denne har ett brottsligt förflutet. Antag exempelvis scenariot att en person blivit släppt ur fängelse därför att det framkommit att denne varit oskyldigt dömd?
Andersen

Inlägg av Andersen »

Det var inte riktigt det som var poängen med mitt inlägg. Aftonbladets reportrar är urdåliga på att uttrycka sig.

"Den mördade mannen hittades död" (vadå, hittades inte den döde levande?)
"Den våldtagne kvinnan blev våldtagen" (vilken överaskning att hon blev våldtagen)
"Den misshandlade fick ordentligt med stryk" (vadå, är inte misshandlad att få stryk?)

:mrgreen:
m!rage

Inlägg av m!rage »

Fast såna meningar brukar kompletteras med någon mer information, exempelvis "Den mördade mannen hittades död i sin lägenhet" eller "Den våldtagna kvinnan blev våldtagen av en okänd man" (när vi ändå är på väg att börja diskutera grammatik ;))
Andersen

Inlägg av Andersen »

Självklart, men aftonbladets skribenter kan skriva så där. Samma sak med text-tv, man blir mörkrädd när man inser hur det ligger till med grammatiken hos folk. Är man skribent hos en tidning, då borde man kunna uttrycka sig mycket bättre än vanliga människor.
andol

Inlägg av andol »

Ok, nu brukar jag väl i och för sig inte heller jag vara överdrivet imponerad utav Aftonbladet. Likväl, om du ska klanka på deras språkbruk är det väl inte mer än rätt att du faktiskt själv uttrycker dig någotsånär korrekt?
Andersen skrev: Den misshandlade fick ordentligt med stryk" (vadå, är inte misshandlad att få stryk?)
Nej, faktum är att det faktiskt går alldeles utmärkt att få stryk utan att ha blivit misshandlad, likaså att man mycket väl kan ha blivit misshandlat utan att för den sakens skull ha fått stryk.
Andersen

Inlägg av Andersen »

Du vrider & vänder på allt, det handlar faktiskt inte om grammatik. Försök håll dig till ämnet grabben.

Det är ingen ide att fortsätta diskussionen. Har du hört uttrycket "döda inte budbäraren"?

Med ditt sätt att resonera så kan du få till det att den mördade inte blev dödad.
andol

Inlägg av andol »

Fast bara för att undvika missförstånd så var alltså "Den misshandlade fick ordentligt med stryk", etc citat tagna från Aftonbladet, medan kommentarerna inom parentes vart dina reflektioner?
Användarvisningsbild
Hylas
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av Hylas »

Andersen skrev:Aftonbladets reportrar måste ha rökt mycket hash.
Släpptes ur fängelse – blev skjuten

Den skjutne mannen har ett brottsligt förflutet.

Han är känd av polisen sedan tidigare.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7483833.ab

Men vad konstigt att en man som nyss släppts från fängelset har ett brottsligt förflutet, samt är känd av polisen. ???

Det hade jag aldrig trott. ;D
Jo, det är idiotiskt att skriva på det viset. Endast en sofist skulle ifrågasätta dylik idioti.
Andersen

Inlägg av Andersen »

andol skrev:Fast bara för att undvika missförstånd så var alltså "Den misshandlade fick ordentligt med stryk", etc citat tagna från Aftonbladet, medan kommentarerna inom parentes vart dina reflektioner?
När jag skriver misshandlad & stryk i samma mening så betyder det inte att jag menar psykologisk skada. Föresten så har du fel i att en som fått stryk inte samtidigt har blivit misshandlad.

Vad är misshandel?

Ringa misshandel är till exempel en örfil, en lättare spark, att knuffa någon så denne slår sig, att slita och dra i någons kläder. Misshandel av normalgraden kan vara om man skadar någon så att denne får ett sår, bryter ett ben eller slår ut en tand. Det kan också vara att man rakar av håret på någon. Till grov misshandel räknas livsfarlig misshandel med till exempel kniv, yxa eller skjutvapen. Om våldet är särskilt grymt räknas det också som grovt. Det kan till exempel vara att sparka på någon som ligger och att många personer tillsammans misshandlar någon som är hjälplös. Även spridning av vissa sjukdomar, till exempel HIV, räknas som grov misshandel.
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

Andersen skrev:Föresten så har du fel i att en som fått stryk inte samtidigt har blivit misshandlad.
Att få stryk av någon kan antingen betyda att man blir slagen som i våld eller bara att man blir slagen som i besegrad. Någon som just fått stryk i ett parti schack har nog inte blivit misshandlad. Dessutom så kan t.ex. en boxare få rejält med stryk i några ronder innan han tillslut vänder och vinner matchen. Men inte säger vi att han har blivit misshandlad?

... och ja, kvällstindningarna kläcker jämt och ständigt ur sig både det ena och det andra lustighetern. Jag håller med att det är ganska roligt att skratta åt sånt. :)
Användarvisningsbild
Lao Tzu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Lao Tzu »

Andersen skrev:Även spridning av vissa sjukdomar, till exempel HIV, räknas som grov misshandel.
Och för att ytterligare problematisera det hela skulle det med hjälp av ovanstående rubricering gå att påstå att någon som precis haft sitt bästa sex någonsin ändå kunna anses ha blivit grovt misshandlad, ifall den andra parten medvetet hållit inne om sin sjukdom (i det här fallet HIV eller AIDS).

Men för att återgå till första grejen. Att lägga till att någon som precis släpptes från fängelset, sedan tidigare är känd av polisen är komiskt. :D
"Hennes skithus är som min toalett." - Anna Anka

(&?)
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Fast är det inte skillnad mellan att vara 'känd av polisen' och att tidigare ha begått brott..? Jag uppfattar 'känd av polisen' som människor som rätt ofta kommer i kontakt med polisen, typ pundare, a-lagare, gängmedlemmar o.s.v, snarare än t.ex. någon som endast är dömd för ett (eller t.o.m. flera) brott - ja, ni fattar nog hur jag menar...
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

farmfield skrev: t.ex. någon som endast är dömd för ett (eller t.o.m. flera) brott - ja, ni fattar nog hur jag menar...
Nej förstår ej.

Är man med i Polisregistret så är man "känd" hos Polisen... ;)

EDIT Bättre info:
http://www.polisen.se/Service/Registeru ... registret/

http://www.polisen.se/Service/Registerutdrag/

Förhindrar bla att äckliga typer söker sig till barnomsorg... :P
Användarvisningsbild
Hylas

Inlägg av Hylas »

Premisser:

(1) "Om en person har suttit i fängelse så har denne person ett brottsligt förflutet."

(2) "Om en person har ett brottsligt förflutet så är denne person känd av polisen"

(3) "En person har suttit i fängelse"

-------------------------------------------------------------------------------------

Slutsats:

"Denne person har ett brottsligt förflutet och är känd av polisen"

Endast en sofist ger sig på en dylik logisk slutledning genom att angripa premisserna. Ex.vis genom att hävda att oskyldiga döms till fängelse osv...

Man missar poängen.
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

pun skrev:Är man med i Polisregistret så är man "känd" hos Polisen... ;)
Hehe, då skulle jag anses vara 'känd av polisen' då - bra att journalisterna inte använt det när dom skrivit om mig... ;) ;D

Och det heter väl brottsregistret? Sen har Polismyndigheten spaningsregistret också, men den är för 'internt' polisiärt bruk...
Xcore

Inlägg av Xcore »

Andersen skrev:Det var inte riktigt det som var poängen med mitt inlägg. Aftonbladets reportrar är urdåliga på att uttrycka sig.

"Den mördade mannen hittades död" (vadå, hittades inte den döde levande?)
"Den våldtagne kvinnan blev våldtagen" (vilken överaskning att hon blev våldtagen)
"Den misshandlade fick ordentligt med stryk" (vadå, är inte misshandlad att få stryk?)

:mrgreen:
Om vi snackar psykisk misshandel då?

Den våldtagna kvinnan som blev våldtagen kan ha blivit våldtagen en andra gång? dvs våldtagen igen.

Den mördade kan ha varit i limbo men mirakulöst återfått medvetandet, dvs varit med ena foten i dödsriket och faktiskt varit död i kanske 10-20 min, men ändå återfått livet. Sånt har hänt, om än sällan. ;)
Användarvisningsbild
Hylas

Inlägg av Hylas »

Med hjälp av betydelseglidningar, omdefiniering av begrepp, specialfall och orimliga tolkningar kan man bryta sönder vilket resonemang som helst.
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Hylas skrev:Med hjälp av betydelseglidningar, omdefiniering av begrepp, specialfall och orimliga tolkningar kan man bryta sönder vilket resonemang som helst.
Problemet är inte att det går, problemet är att det görs. Ett ännu större problem är att det görs dagligen - i kvällstidningarna. ::)

Jag har sagt det tidigare, att jag identifierar grundproblematiken i att Sverige är stort som en förort till London, sett till befolkning alltså, och med det finns det ingenting att skriva om. Och detta 'ingenting', dessa 'smulor', skall ett antal större kvällstidningar slåss om att skriva mest & bäst om... Det leder till pissjournalistik från alla håll...
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"