Redigera taggar och metadata i filhanteraren?

Här behandlar vi ritprogram, program för fotoretuschering, bildhantering och liknande. Vänligen observera att trådar rörande grafikkort hör hemma i Hårdvara och drivrutiner!
Kategoriregler
Här behandlar vi ritprogram, program för fotoretuschering, bildhantering och liknande. Vänligen observera att trådar rörande grafikkort hör hemma i Hårdvara och drivrutiner!
rylleman
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Redigera taggar och metadata i filhanteraren?

Inlägg av rylleman »

Kikade lite på windows7 som frun använder och jag hittade en sak som jag är avundsjuk på och definitivt vill ha i linux:
När man kollar bilder i utforskaren har du där dels en förhandsvisning av bilder men också fält där du kan se och ändra bildtaggar och annan metadata.
Kan jag på något sätt få detta till Nautilus? Finns det någon annan filhanterare med sådan funktion?
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Redigera taggar och metadata i filhanteraren?

Inlägg av mcNisse »

Du borde testa kde... ;D
rylleman

Inlägg av rylleman »

Jag har funderat på det men hela mitt arbetsflöde bygger på gnome och nautilus så det är en ganska stor process att byta.

Finns annars den här funktionaliteten i Konqueror (är det fortfarande den som används i KDE?)?
Användarvisningsbild
pun
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av pun »

rylleman skrev:Finns det någon annan filhanterare med sådan funktion?
Jag vet inte varför man ska kolla foton med en filhanterare ???

F-spot som är standard för bildvisning i Lucid har metadatastöd.

Sen vill jag gärna uppmärksamma Shotwell som är standard i Maverick, den kan även köras med Lucid.

http://www.webupd8.org/2010/06/shotwell ... pport.html
rylleman

Inlägg av rylleman »

Jag använder förstås bildvisningsprogram men vill ha stöd i filhanteraren också. Det är snabbare och mer direkt. Likadant som jag vill ha förhandslyssning av musik utan att behöva öppna en musikspelare.

F-Spot har inte folder-watch vilket betyder att man manuellt måste importera alla olika bildmappar manuellt. Därför använder jag inte den. Annars ganska bra.
Likadant med Shotwell, dessutom sparar den taggarna i en databas om jag minns rätt. Alltså inte i bilderna!

Själv använder jag Geeqie men vill som sagt ha stöd i filhanteraren för att snabbt kunna tagga bilder utan att behöva titta på dem i ett speciellt program.
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av mcNisse »

rylleman skrev:Jag har funderat på det men hela mitt arbetsflöde bygger på gnome och nautilus så det är en ganska stor process att byta.

Finns annars den här funktionaliteten i Konqueror (är det fortfarande den som används i KDE?)?
Nej, jag kan inte hitta taggningen i konqueror. Det är dolphin som är filhanterare i KDE numera (även om konqueror fortfarande kan hantera filer). Men jag tror att bara installera dolphin utan nepumuk inte är det du vill ha... (du vill väl kunna söka?) men du kan ju testa.
Användarvisningsbild
pun
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av pun »

rylleman skrev:Jag använder förstås bildvisningsprogram men vill ha stöd i filhanteraren också. Det är snabbare och mer direkt. Likadant som jag vill ha förhandslyssning av musik utan att behöva öppna en musikspelare.

F-Spot har inte folder-watch vilket betyder att man manuellt måste importera alla olika bildmappar manuellt. Därför använder jag inte den. Annars ganska bra.
Likadant med Shotwell, dessutom sparar den taggarna i en databas om jag minns rätt. Alltså inte i bilderna!

Själv använder jag Geeqie men vill som sagt ha stöd i filhanteraren för att snabbt kunna tagga bilder utan att behöva titta på dem i ett speciellt program.
Ok..... nej jag känner inte till något "stabilt" som funkar med Nautilus.

Däremot finns det några projekt som inte lett till någon stabil kod men det skulle inte jag testa för något viktigt som att ändra metadata.
Skriv svar

Återgå till "Bildhantering"