Jag har kdenlive ver. 0.7.7.1 (som inte är installerat med synaptic utan frisående sätt) och som jag använder mycket och har fått följande meddelande för uppdatering enligt skärmdumpen nedan:
Som sagt jag använder kdenlive mycket och vill inte ha massa strul, är det till nyare version av kdenlive som uppdateringen kommer att ge? och om det ofta brukar vara problem att göra på detta sätt?
Använder mig utav Xubuntu 9.04
Partial upgrade av kdenlive?
Partial upgrade av kdenlive?
- Bilagor
-
- uppdat.jpg (120.48 KiB) Visad 620 gånger
- mcNisse
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Re: Partial upgrade av kdenlive?
Jag är förvånad över att synaptic hittar kdenlive. Du kanske installerade via pakethanteraren innan du installerade fristående?
Du kan se vilken version du får i syaptic.
Du kan ställa in att kdenlive inte ska uppdateras. Tror att det går i synaptic med vet att det går med aptitude.
Jag tycker alltid är struligt att installera program som ligger utanför repon. Det enklaste sättet att installera nyare versioner är att använda backport repot eller leta upp en ppa som tillhandahåller en backport.
Du kan se vilken version du får i syaptic.
Du kan ställa in att kdenlive inte ska uppdateras. Tror att det går i synaptic med vet att det går med aptitude.
Karmic kör 0.7.5, så det är en äldre version som finns i repot.nisse2 skrev:Som sagt jag använder kdenlive mycket och vill inte ha massa strul, är det till nyare version av kdenlive som uppdateringen kommer att ge? och om det ofta brukar vara problem att göra på detta sätt?
Jag tycker alltid är struligt att installera program som ligger utanför repon. Det enklaste sättet att installera nyare versioner är att använda backport repot eller leta upp en ppa som tillhandahåller en backport.
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Jag fick samma meddelande efter att ha uppgraderat en dator till 10.04 men mitt problem har inte med kdelive att göra för det använder jag inte. Då såg jag att det översta paketet som visades i Uppdateringshanteraren var gråmarkerat och det gick inte att kryssa i att det skulle uppdateras. Jag avinstallerade då paketet i Synaptic och installerade det på nytt. Då installerades den nya versionen och jag blev av med problemet med att paketet inte kunde uppdateras.
.
(det är väl bara att prova men fegar lite och inväntar ditt svar)
Det kan jag nog inte göra för att då kommer jag få den äldre variantern av kdenive, vilket jag inte vill haChristian Johansson skrev:
Jag avinstallerade då paketet i Synaptic och installerade det på nytt. Då installerades den nya versionen och jag blev av med problemet med att paketet inte kunde uppdateras.
Jag har för mig att jag avinstallerade kdenlive innan jag gjorde den fristående installationen, pga. att jag hade provat det innan Xubuntu 9.04 och då strulade det.mcNisse skrev:
Du kanske installerade via pakethanteraren innan du installerade fristående?
Samma, se skärmdumpen nedan (med en stjärna vid boxen)Du kan se vilken version du får i syaptic.
Men när det står att det är samma version så det skulle kunna funka även om inte uppdateringen är fullkomlig (stjärnan), vad tro du om det?Jag tycker alltid är struligt att installera program som ligger utanför repon. Det enklaste sättet att installera nyare versioner är att använda backport repot eller leta upp en ppa som tillhandahåller en backport.
(det är väl bara att prova men fegar lite och inväntar ditt svar)
- Bilagor
-
- kdenlive.png (28.3 KiB) Visad 605 gånger
- mcNisse
Jag skulle starta aptitude i en terminal bara för att se om det finns konflikter innan jag kör uppdatering. (sudo aptitdue)
Om du får samma version (0.7.7.1) med synaptic borde det bara vara att avinstallera och installera igen.
Är det några fler paket som strular?
Du vet väl att i oktober är det slut med uppdateringar fär 9.04?
Om du får samma version (0.7.7.1) med synaptic borde det bara vara att avinstallera och installera igen.
Är det några fler paket som strular?
.
Nej, men nu har jag uppgraderat till Xubuntu 9.10, den hålller väl lite längre än 9.04 i alla fall, är det 6 månader längre eller?mcNisse skrev:
- mcNisse
Stammer bra. Det ar var releaserna jamna ar som man kan anvanda langre.
ps has inget svenskt tangentbort annu ds
ps has inget svenskt tangentbort annu ds