Uppgradera från 9.10 till 10.04 LTS

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
rkl

Uppgradera från 9.10 till 10.04 LTS

Inlägg av rkl »

Jag försökte uppgradera mitt Ubuntu 9.10 till 10.04 och fick ett felmeddelande.

Vid ett senare försök gick uppgraderingen genom alla moment, inklusive omstart av dator.

När jag sedan klickade på Firefox-symbolen, startade inte läsaren utan jag fick ett felmeddelande som sade att filen Firefox-bin körs och tillåter inte att jag startar om webläsaren.

I Synaptic hittar jag ingen fil med detta namn. Jag hittar inte heller ett kommando med vilket jag kan installera om Firefox. Söker jag på Firefox får jag upp en väldig massa filer.

Tacksam för tips hur jag kommer ur detta.
m!rage

Re: Uppgradera från 9.10 till 10.04 LTS

Inlägg av m!rage »

Provat att köra Firefox från terminalen? Kommandot för att starta heter just firefox.

Annars om du vill installera om: Starta Synaptic och sök på firefox. Högerklicka på paketet firefox och välj markera för ominstallation. Klicka på verkställ. Jag vet inte om det funkar men det kan ju vara värt ett försök :)
leopoldb
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av leopoldb »

rkl skrev:Jag försökte uppgradera mitt Ubuntu 9.10 till 10.04 och fick ett felmeddelande.

Vid ett senare försök gick uppgraderingen genom alla moment, inklusive omstart av dator.

När jag sedan klickade på Firefox-symbolen, startade inte läsaren utan jag fick ett felmeddelande som sade att filen Firefox-bin körs och tillåter inte att jag startar om webläsaren.

I Synaptic hittar jag ingen fil med detta namn. Jag hittar inte heller ett kommando med vilket jag kan installera om Firefox. Söker jag på Firefox får jag upp en väldig massa filer.

Tacksam för tips hur jag kommer ur detta.
Hej :) ,
Först undrar jag om du uppgraderade via uppdateringshanteraren i 9.10?

Mitt förslag är att du sparar all data, om du inte redan har gjort det, bränner ut 10.04 på skiva och kör en ren installation från början. Det funkar för mig. 8)
//Leopold
Dator:
HP DC 5100 MT, Pentium 4 3 GHz, 2 GB Ram, 160 GB HDD
HakanS
Global Moderator
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av HakanS »

Låst

Återgå till "Installation och uppgradering"