Xubuntu 10.04, problem med GDM?

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Agemman
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Xubuntu 10.04, problem med GDM?

Inlägg av Agemman »

Hejsan alla! Min första post här då jag har åkt på lite problem och precis har börjat med Linux.

Det är så att jag har stött på ett problem med Xubuntu på min laptop. Igår började det hela med att det aldrig kom upp någon loginruta. Det var bara en bakgrund när jag startade datorn och det gick inte att logga in. Efter lite sökande hittade jag hur jag kunde logga in genom att göra följande:

Kod: Markera allt

Ctrl+Alt+F2
Logga in med mitt konto
sudo service gdm stop
startx
Det bland annat det jag använder nu. Då kommer jag in till mitt skrivbord och kan använda det mesta. Jag kan inte komma åt några trådlösa nätverk dock, inte heller min networok manager. WICD fungerar dock. Image viewer fungerar heller inte men Risetto gör det. Update manager fungerar inte så jag installerade uppdateringarna via Terminal.

Det verkar vara väldigt blandat med vad som fungerar och inte fungerar, det där är vad jag har provat för tillfället. Jag har också provat att installera om GDM med:

sudo apt-get install --reinstall gdm
Utan resultat. Om jag kör igång GDM med:

sudo service gdm start
Hamnar jag vid login-skärmen utan något login igen. Jag kan heller inte logga in via metoden jag beskrev ovan utan måste boota om för att komma in.

Det sista jag kan minnas att jag gjorde var att försöka installera Desmume-0.9.6 (Gameboy emulator) och i samband med det zlib-1.2.5 (som saknades för installationen). Jag avbröt det hela då tydligen saknades "Glib" och jag hade inte tid att leta upp vad det var.

Jag drog en LSHW för den som vill se vad datorn innehåller. Den finns att ladda ner här. Jag kan också nämna att jag är extremt mycket nybörjare med Linux och Xubuntu. Jag har endast använt det i några veckor fyllda av googlingar efter lösningar och det mesta har fungerat. Nu hittar jag dock ingenting som kan hjälpa mig.

Tack på förhand!

Återgå till "För nybörjaren"