Webbservern läser inte dolda filer - strul med rättigheter?

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
eventum
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Webbservern läser inte dolda filer - strul med rättigheter?

Inlägg av eventum »

Har satt upp en webbserver (Ubuntu 10,04 x64 + Nginx + MySQL 5.1), men verkar på någon vänster ha klantat till det med rättigheterna.

Jag har en blogg och försöker dölja min "wp-settings.php-fil" som ligger i roten på "/home/john/public_html/blogg.nu/public/" genom att sätta chmod 700 (hade chmod 644 från början, men det döljer inte filen).

Men så snart jag chmoddat filen till 700 så slutar bloggen med att fungera och en vit sida visas bara, precis som om webbservern inte längre kunde läsa från wp-settings.php-filen.

Gjorde följande för att skapa min användare och ordna med rättigheterna:

mkdir /home/john/public_html
mkdir -p /home/john/public_html/blogg.nu/{public,private,log,backup}
addgroup webmasters
usermod -G webmasters john
chown -R john:webmasters /home/john/public_html
chmod -R g+w /home/john/public_html
find /home/john/public_html -type d -exec chmod g+s {} \;

Måste jag speciellt ge www-data skriv/läs-rättigheter till min webbmapp för att den skall kunna läsa dolda filer?
eventum

Re: Webbservern läser inte dolda filer - strul med rättighet

Inlägg av eventum »

Jo, det verkar vara något med rättigheterna. Loggade på som www-data nedan.

Kod: Markera allt

su - www-data 

$ cd/home/john/public_html/

$ chmod 700 blogg.nu

chmod: changing permissions of `blogg.nu': Operation not permitted
Hur gör jag så att www-data får fulla skriv/läsrättigheter i min hemmapp på säkraste vis?
Christian Johansson

Inlägg av Christian Johansson »

Nu är jag inte helt insatt i detta men tillhör inte en besökare på en webbsida "others"? I så fall måste man väl ha satt läsrättighet för others för filer som behöver kunna läsas för att en webbsida ska visas på ett riktigt sätt. Detta innebär i så fall att rättigheterna inte kan vara 700 utan måste vara åtminstone 701 tror jag.
eventum

Inlägg av eventum »

Christian Johansson skrev:Nu är jag inte helt insatt i detta men tillhör inte en besökare på en webbsida "others"? I så fall måste man väl ha satt läsrättighet för others för filer som behöver kunna läsas för att en webbsida ska visas på ett riktigt sätt. Detta innebär i så fall att rättigheterna inte kan vara 700 utan måste vara åtminstone 701 tror jag.
Tack, provade sätta chmhod 701 och det verkar tyvärr inte ha hjälpt. Webbservern kan fortfarande inte ladda min wp-settings.php-fil.
Christian Johansson

Hmmm, jag tänkte nog fel. Det borde bli 704 om bara r-flaggan ska vara satt för others, inte 701.
eventum

Inlägg av eventum »

Christian Johansson skrev:Hmmm, jag tänkte nog fel. Det borde bli 704 om bara r-flaggan ska vara satt för others, inte 701.
Sätter jag chmod 704 så går det fortfarnde att öppna wp-settings.php i webbläsaren.
Christian Johansson

Jag hoppas att någon annan kan hjälpa till för jag har nog inte riktigt förstått frågan. För mig är det som det ska vara att det går att öppna wp-settings.php i webbläsaren om man har satt read-flaggan för others för filen, och att det inte går att öppna filen om read-flaggan inte är satt för others för filen.
Användarvisningsbild
northface

Inlägg av northface »

Started out with nothing and have most of it left
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"